| تعداد نشریات | 18 |
| تعداد شمارهها | 451 |
| تعداد مقالات | 3,108 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,501,474 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,144,897 |
مدیریت جهادی و تفکر بسیجی در آموزش و پرورش | ||
| فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس | ||
| دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1395 اصل مقاله (234.85 K) | ||
| نویسنده | ||
| سید احمد زرهانی | ||
| دکتری مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی از تحریر این مقاله بررسی ابعاد و مؤلفههای کلیدی مفهوم مدیریت جهادی و تفکر بسیجی و طراحی الگوی مفهومی توسعه آن در آموزش و پرورش با تعیین یک زنجیره از موازین و مقیاسهای علمی و عملی است. مدیریت جهادی به لحاظ علمی مفهوم جدیدی است، اما سابقه دیرینه در فرهنگ ما دارد و باید به صورت دائمی به آن توجه شود. مدیریت جهادی به عنوان مدلی مبتنی بر ارزشهای ایران - اسلامی است که دارای فصل مشترک با سایر الگوهای مدیریتی است. در این مقاله ضمن بهرهگیری از رهنمودهای امام و رهبری، الگو و شاخصهای مدیریت جهادی به عنوان پارادایم جدید مدیریت بر مبنای اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی و کارآمدی آن در پرتو توسعه آموزش و پرورش بیان میشود. با توجه به نقشآفرینی و کارآمدی بسیج در عرصه مدیریت جهادی در آموزش و پرورش و خدمت به مردم، تفکر بسیجی قابلیت تبدیلشدن به یک الگوی کامل مدیریتی را دارد، زیرا مدیریت جهادی، مدیریتی مبتنی بر معنویست اسلامی و ارزشهای انسانی است و ریشه اصلی آن در دو اصل توحید و ولایت و در جلوه اخلاص و ایثار است. در یک کلام مدیریت جهادی و تفکر بسیجی و اسلامی، خدمت بی منت و بدون ادعا و آمیخته با خلاقیت و نوآوری است. در این نوشتار، ضمن اشاره به تعلیم وتربیت اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت و عترت حرکتی سازنده و راهگشا در جهت انتقال نسل نو به یک آرمان جدید است که با عنایت به تجارب نگارنده در جایگاههای مختلف علمی، پرورشی و آموزشی امید است که زمینه با تحولی تازه در امر آموزش و پرورش واقع شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت جهادی؛ تفکر بسیجی؛ آموزش و پرورش؛ مدیر جهادی؛ تعلیم وتربیت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |
||