| تعداد نشریات | 18 |
| تعداد شمارهها | 451 |
| تعداد مقالات | 3,108 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,501,470 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,144,894 |
بررسی معنایی جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در برنامه درسی مدارس موردمطالعه: (کتب آمادگی دفاعی اول و دوم متوسطه) | ||
| فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1395 | ||
| نویسنده | ||
| جواد آقامحمدی | ||
| دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران با تأکید بر کتب آمادگی دفاعی بود. طرح به کار گرفته شده در این تحقیق، توصیفی - تحلیلی است. تحقیقات توصیفی، مجموعه روشهایی است که هدف آنها، توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است و تحلیلی است، یعنی محقق با وزن کردن و ارزش بخشیدن به قسمتهای ذهنی محتوا که قابلاندازهگیری نیستند، سعی میکند به تفسیر آنها نائل آید. در تحقیق حاضر کتب آمادگی دفاعی دوره متوسطه اول و دوم بر اساس شاخصه اصلی ایثار و شهادت و مؤلفههای آن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. روش تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (جدول، درصد و فراوانی) صورتگرفته است تا تصویر منظم و قابل قبولی به مخاطب ارائه کند. نتایج پژوهش نشان داد که در کتب آمادگی دفاعی دوره اول و دوم جمعاً ۱۸۲ بار بحث مهم و شیرین ایثار و شهادت موردبحث و بررسی قرار گرفته است و دراینبین مؤلفههای ایثار و استقامت، خدامحوری در مقابل خودمحوری، عدم تعلق به دنیا و احترام به دیگران که از مصادیق باارزش شهادتطلبی و ایثار هستند بیشترین فراوانی و مباحث علم و آگاهی و تعالی روح و روان کمترین میزان را به خود اختصاص دادهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ایثار و شهادت؛ برنامه درسی؛ مدارس متوسطه؛ کتب آمادگی دفاعی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 |
||