
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 2,800 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,762,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,595,306 |
بنیان های هستی شناختی و انسان شناختی آینده پژوهی مرسوم | ||
فصلنامه آینده پژوهی راهبردی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 141-160 اصل مقاله (287.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید محمدلو* 1؛ محمد آقایی2 | ||
1پژوهشگر - دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی | ||
2استادیار گروه امنیت، پژوهشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
آینده پژوهی مرسوم غربی به عنوان دانشی انسانی بر اساس مبانی هستی شناختی، انسان شناختی و ارزش های هنجاری خاص خود شکل گرفته است؛ بنابراین از منظر ارزشیِ خاص و برآمده از مبانی بنیادین مختص خود، نسبت به آینده موضع میگیرد و چهارچوب، روشها و اهداف خود را بر اساس آن مبانی شکل میدهد. مهمترین اصول کلی حاکم در تکوین آیندهپژوهی مرسوم عبارت است از: اندیشه دئیسم، اومانیسم، لیبرالیسم، سکولاریسم فلسفی، سودگرایی و ساینتیسم. نتیجه حضور این مبانی در آیندهپژوهی غربی سبب این گشته است که در این علم ربوبیت الهی و مشیت و اراده مطلق او در آینده انسانی نادیده گرفته شود و موضوع این دانش تنها به خوانشی بشری از عالم ماده و قوانین مکانیکوار آن منحصر گردد. بر این اساس بنیادهای معرفتی دانش آیندهپژوهی، بر اساس مبانی و تعالیم بشری پیریزی شده و تعالیم الهی به کناره رفته است. آیندهپژوهی مرسوم باید دخالت قیود و عوامل ماورائی در امر آینده را نادیده گرفته و پایهها، مبانی، اهداف و روشهای خود را براساس تجربه و درک مادی و این جهانی و بشری پیریزی کند و پدیدهها، وقایع و رویدادها را صرفا بر اساس طبایع آن و مبتنی بر قوانین و روشهای علمی تبیین کند و نقش مولفههای الهی و خدا محور در تبیین پدیدهها را نادیده گیرد. در این میان آیندهی مطلوب، آیندهای سرشار از سود، لذت و رفاه مادی بوده و یکی از رسالتها و اهداف آیندهپژوهی ارائه راهکارها و احتمالات تحقق چنین آینده ای با خوانش انسانی، نه مبتنی بر اراده و برنامه الهی است. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |