| تعداد نشریات | 18 |
| تعداد شمارهها | 455 |
| تعداد مقالات | 3,144 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,648,631 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,178,491 |
شبیه سازی سناریوهای تخلیه اضطراری جمعیت در اماکن پرازدحام هنگام وقوع بحران | ||
| مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اسفند 1401 | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد علی نکویی1؛ پرویز جعفری فشارکی1؛ محدثه حامدی* 2 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت بحران دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران | ||
| 2دانشجو دکتری گروه مدیریت بحران دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر برتخلیه اضطراری، بررسی وضعیت فعلی فرودگاه، شناسایی گلوگاه های خطرزا و ارزیابی تاثیر گلوگاه ها در زمان تخلیه می باشد. جامعه آماری شامل 53 نفر از متخصصان میباشد. روش پژوهش ازنوع توصیفی– تحلیلی، از نظر حل مساله ترکیبی و از نظر نوع نتایج تبیینی میباشد. روش نمونهگیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده شده است. بر اساس نرم افزارهایAny Logic و Anp تحلیلها انجام شده است. بعد از انجام مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه عوامل موثر بر تخلیه اضطراری شناسایی شده و سپس شبیه سازی دو مدل A وB در نرم افزار Any Logic با توجه به شرایط فعلی و شناسایی نقاط گلوگاهی خطر پذیر در نقاط D وC وE انجام شده است. با مقایسه بین دو مدل متوجه می شویم که زمان در مدل A با زمان تخلیه کل 52 دقیقه و زمان شبیه سازی17/3 دقیقه به نسبت مدلB با زمان تخلیه کل62 دقیقه و زمان شبیه سازی 23/4 دقیقه کاهش بیشتری دارد و می توان در راهبرد های حذف موانع، حذف گیت های ورودی را در اولویت اول و حذف اتاقک های دفاتر هواپیمایی درراهروی مسیر تردد در ضلع شمالی ساختمان را در اولویت دوم قرار داد. دربررسی نتایج Anp دو پارامتر استفاده از دو درب اضطراری و حذف موانع از رتبه بندی بالایی به ترتیب با وزن های 287/0 و 262/0 بالاترین رتبه را اختصاص داده است. پژوهش ها ی پیشین یا نگاه شرایط فعلی به مساله تخلیه وارد شده اند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تخلیه اضطراری؛ سیستمهای چند عاملی؛ شبیه سازی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,152 |
||