| تعداد نشریات | 18 |
| تعداد شمارهها | 414 |
| تعداد مقالات | 3,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,765,699 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,227,967 |
حفاظت از سامانههای ارتباطی در برابر ضربات الکترومغناطیسی با تجهیزات پلاسمایی با رویکرد راهبردی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| فصلنامه آماد و فناوری دفاعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 20، اسفند 1402، صفحه 81-110 اصل مقاله (793.87 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| حسین فیاضی* 1؛ عارف بالی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر-مجتمع دانشگاهی الکترو مغناطیس | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2استادیار گروه برق و سایبرنتیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| در صورت عدم حفاظت مناسب، سامانههای مخابراتی دائما در خطر حمله الکترومغناطیسی هستند امروزه پلاسما راهحلی سریع و کارآمد برای مقابله با این تهدیدات است و میتواند تجهیزاتی همچون رادارها و آنتنها که ذاتا وظیفه دریافت اطلاعات را دارند و با محفظه فولادی قابل حفاظت نیستند را در مقابل ضربات الکترومغناطیسی توان بالا حفاظت کند. در این مقاله هدف بررسی راهبردی حفاظت از سامانههای جنگ الکترونیک با استفاده از پلاسما میباشد. ضمن معرفی انواع روشهای تداخل و ایجاد آسیب به بررسی اسناد بالادستی، چشمانداز پرداخته شده و زنجیره ارزش موضوع بیان شده است. در این مقاله جامعه آماری از اساتید دانشگاه و متخصصین در رشتههای برق، فیزیک هستهای، مهندسی هستهای، مکانیک و هوافضا و جمعی از مدیران انتخاب شده است. درروش نمونهگیری از بین جامعه آماری موردنظر بهصورت تصادفی در مجموع 47 نفر متخصص دارای سابقه و یا تحصیلات مربوط با موضوع موردنظر انتخاب شد و پرسشنامهها توسط آنها تکمیل گردید. پس از مصاحبه با خبرگان پرسشنامهای بر اساس عوامل محیطی طراحی شده و سپس تجزیه و تحلیل شده و به اولویت بندی راهبردها پرداخته شده است. وضعیت مطلوب تحقق راهبردها در افق1414 بررسی شده و متناسب با اصول 5 گانه پدافند غیرعامل تجزیه و تحلیل صورت گرفته شده است و سپس با توجه به راهبردها، اولویتهای اقدام بیان شد. ارتقای دانش و قابلیت متخصصان داخلی در زمینه مقابله با پالسهای الکترومغناطیسی و ساخت آزمایشگاههای مرجع از مهمترین موارد میباشد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| راهبرد؛ جنگ الکترونیک؛ ضربات الکترومغناطیسی؛ تجهیزات پلاسما | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
کلیات میدان الکتریکی ناشی از پالسهای الکترومغناطیس پرتوان میتواند تمامی قطعات الکترونیکی را از هر نوعی، مانند کامپیوترها، خودروها، و هر دستگاهی که دارای این قطعات باشد را از کار بیندازد. اهمیت بررسی این موضوع از آن جهت است که در جنگهای مدرن آینده یک سلاح الکترومغناطیسی میتواند بسیاری از سامانههای نظامی دشمن را بدون ایجاد تلفات از کار بی اندازد برای مثال این سلاح میتواند سامانه کنترلی یک خودرو و یا سامانههای هدفگیری موشکهای مختلف را از کار بیندازد و یا اینکه سامانههای ارتباطی بین خطوط دشمن را به کلی مختل کرده و همچنین میتواند سامانههای ناوبری را از رده خارج کند و یا حسگرهای برد بلند و برد کوتاه را نابود سازد. با پیچیدگی روزافزون محیط الکترومغناطیسی و توسعه رادارها و جمرها، بهبود تواناییهای تجهیزات در تشخیص اهداف تهدید و تصمیمگیری در مورد پارازیتها ضروری است. در مرجع [1] به معرفی مفاهیم و سامانههای جنگ الکترونیک پرداخته شده است. احتمالاً جنگهای آینده تمرکز کمتری بر قدرت آتش داشته و بیشتر بر جنگ سایبری و الکترونیکی در میان سایر فناوریهای نوظهور تمرکز خواهند داشت. تحلیل قابلیتهای سایبری و فعالیتهای الکترومغناطیسی و همچنین نشان دادن چالشهای مشابه برای نیروهای دفاعی هند بررسی شده است [2]. محدود ساز پلاسما روشی مناسب برای محافظت از دستگاههای الکترونیکی در برابر پالسهای الکترومغناطیسی پرقدرت است. از سوزنهای مسی با پوشش نانو لولههای کربنی برای افزایش میدان الکتریکی و درنتیجه افزایش سرعت حفاظت، استفاده شده است [3]. اهمیت رعایت اصول پدافند غیرعامل برای حفظ امنیت و کاهش آسیبپذیری کشور و اینکه سلاحهای الکترومغناطیسی تهدیدات بالقوه زیادی برای به خطر انداختن این اصل مهم میتواند داشته باشد، لذا تحقیق و توسعه برای یافتن راهحلهای برونرفت از این تهدیدات کاری ضروری و حتمی است. در توصیف و بیان مسئله باید ذکر کرد که در حال حاضر روشهای متفاوتی برای جلوگیری از آسیب و یا حداقل رساندن آسیب در برابر حملات الکترومغناطیس ازجمله: زمین کردن، اصل جداسازی زیر سامانهها فیلترهای تداخل الکترومغناطیسی، استفاده از پوشش (قفس فارادی، استفاده توأم از فیلترینگ و پوشش، پلاسما و... وجود دارند که وضعیت مطلوب ما آن است که با بهبود و بهینهسازی تجهیزات حفاظتی بتوانیم تجهیزات و سامانههای مخابراتی مرتبط با جنگ الکترونیک را در مقابل پالسهای توان بالا مصون بداریم. در مسیر نیل به وضعیت مطلوب چالشهایی وجود دارد که این مقاله با ارائه راهبردها و راهکارهایی درصدد است پیشنهادهای عملیاتی ارائه کرده و شدت آسیب وارده بر تجهیزات را به حداقل برساند. پژوهش مورداستفاده در این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی است و با مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با افراد خبره، عوامل محیطی استخراج و سپس از روش SWOT استفادهشده و دادهها با SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. ادبیات و مبانی نظری در این بخش ادبیات کار و سیر تاریخی موضوع و ابعاد آن بررسی شده است. ابتدا به مرور کارهای انجامشده پرداخته شده است؛ در مرجع [4] ضمن اشاره به پیشرفتهای اخیر در فنآوری رادار و ارتباطات راه دور و پیچیدهتر شدن پدیدههای الکترومغناطیسی به ارزیابی وضعیت کلی و چالشهای عمده [1]SIGINT پرداخته است. ازجمله چالشها به عنوان نمونه مواردی ذکر شده است: تشخیص و استخراج سیگنالهای موردعلاقه، حذف تداخلهای ناخواسته، یا نمایش معنادار الگوهای مدولاسیون پیچیدهتر شده است. سابینه و چارلیش به بررسی رادارها برای [2]ELINT، معماری و پیکربندیهای مختلف پرداختند. هدف از الینت، جمعآوری اطلاعات در مورد پرتابکنندههای رادار به منظور شناسایی نوع و هدف آنها و همچنین تعیین مکان آنها و درنتیجه ایجاد آگاهی موقعیتی است. سیگنالهای ضبطشده امکان ساخت مدلهای راداری را فراهم میکند که میتوانند برای پیشبینی کارهای آتی مورداستفاده قرار گیرند. این پیشبینیها کارهای رایجی مانند مرتبسازی سیگنالهای دریافتی همزمان توسط امیتر و ایجاد تداخل سیگنال مناسب برای کاهش عملکرد رادار (جمع کردن) را تسهیل میکنند [5]. الخاواجا و همکار به بررسی چالشها و روندهای آینده جنگ الکترونیک پرداخته و رویکرد و ارزیابیهای تجربی را مدنظر قراردادند و برای توسعه آن مطالعه موردی انجام دادهاند [6]. هوش الکترونیکی به جمعآوری اطلاعات درباره پرتابگرهای رادار از طریق رهگیری و تجزیه و تحلیل سیگنالهای آنها میپردازد. با جمعآوری این اطلاعات، ویژگیهای مشخصهای یافت میشود که میتوان از آنها برای شناسایی ساطع کنندههای شناختهشده استفاده کرد. [7]. در جنگ الکترونیک، اقدامات ضد الکترونیکی ([3]ECM) و اقدامات ضد متقابل الکترونیکی ((ECCM[4] همیشه در رقابت با یکدیگر هستند. ECM با پارازیت نویز و پارازیت فریب و ECCM با فشردهسازی پالس، پرش فرکانس و پلاریزه توضیح داده شده است. همچنین در مورداستفاده از فنهای ECCM برای حفظ استفاده از طیف، زمانی که پارازیتها در رادار و سامانههای ارتباطی وجود دارند بحث شده است [8]. زاک و زاورتا به مسائل سامانه ELINT پرداخته و شناسایی سیگنال رادار با توصیف هیستوگرامی و روش آنالیز کلوستر را مطرح کردهاند [9]. ریوست و راجان یک برنامه جدید طرح عددی برای کاربردهای سیگنال رادار الینت ارائه دادند. [5]STFT به کرات در الینت، به خصوص برای کشف و مشخص کردن سیگنالهای توان پایین و ناشناخته بکار برده شده است، آشکارساز مرفولوژیکی کاربردی و تطبیقپذیر است [10]. روسو و دوستان با اشاره به اینکه در جنگ الکترونیک مدرن و پیچیده ELINT و ESM نقش کلیدی ایفا میکنند، به بررسی سامانه آنتن سوپرهیترودان با رزولوشن بالا پرداختند [11]. در مرجع [12] حفاظت رادار در مقابل جمینگ ذکرشده است. طرح شماتیک جنگ الکترونیک و تقسیمبندیهای مختلف بیانشده و در مورد هر قسمت توضیح مختصری ارائه شده است. NSA با انتشار سندی به بررسی توسعه الینت و تاریخچه آن پرداخته است [13]. وایلی به انتشار کتابی جامع در مورد الینت و سیگنالهای راداری پرداخته است. در این کتاب به مباحث مختلفی ازجمله مفاهیم الینت، معادلات کلی، آنتن، پارامترهای آنتن، اطلاعات الینت و مباحث کلی پرداخته شده است [14]. در میدان جنگ، سامانههای هوا پایهای که برای دفاع الکترونیکی از فنهای متنوع استفاده نمیکنند، با تهدیدات نرم و سخت مختلفی درگیر هستند. در این مقاله فن مدولاسیون [6]OFDM که فنون رادار گریزی را در سامانه هوا پایه بهبود میبخشد، تجزیه و تحلیل و شبیهسازیشده است [15]. کارهای مختلفی درزمینه پالس الکترومغناطیسی و روشهای حفاظت تجهیزات در برابر آن انجام شده است. مرجع [16] به پیشبینی اثربخشی برخی از ساختارها و محفظههای فلزی که روی آن [7]EMP رخ داده است پرداخته و این اثربخشی را با روش دیفرانسیل محدود حوزه زمانی ([8]FDTD) موردمطالعه قرارداده است. فنگ و دوستان [17] ویژگیهای حفاظ فلزی با روزنه کوچک که روی آن پالس الکترومغناطیسی تابانده شده را با روش دیفرانسیل محدود حوزه زمان موردمطالعه قرار دادند و پس از استخراج معادلات با تغییر زاویه تابش و فرکانس اثربخشی، میدان الکتریکی حفاظ بررسیشده است. ژو و همکاران بررسی تجربی اثربخشی شیلدینگ EMP مدل سلولی بتون مسطح را انجام دادند، آنها برای مطالعه اثربخشی، مدلهای مختلف شیلدینگ که در آنها از میلههای مختلف برای تقویت بتون استفادهشده، را بکار گرفتند؛ [18]. پریرا و همکارش [19] به بررسی فناوری حفاظت از سلاح EMP و روش تشخیص پالس الکترومغناطیسی پرداختند. آنها پس از بررسی اساس ایجاد پالس الکترومغناطیسی و خطرات آن، ضمن ارائه مدلی از حسگر تشخیص EMP، اهمیت دستیابی به این فناوریها را تشریح کردند. فانگ و همکاران [20] به شبیهسازی مشخصههای حفاظ و از بین رفتن یک نوع دریچه موج بر برای EMP پرداختند. در مرجع دیگر تحلیل اثر تزویج در شرایط مختلف انجام شد و نتایج مطالعه برای طراحی کابل حفاظ در مقابل EMP قابل استفاده است [21]. یکی از منابع ایجاد توانهای بالا، مولد فشرده ساز شار است، بزرگ شدن ابعاد FCG[9] با مشکلات فنی و فنّاورانه مواجه میشویم. این مشکلات با افزایش ولتاژهای الکتریکی در حجم فشردهسازی شار مغناطیسی و همچنین رشد اثرات نیروی میدان مغناطیسی بر روی عناصر طراحی ایجاد میشوند. [22]. مولدهای فشرده ساز شارژ در مقایسه با دیگر سامانههای مرسوم، بیشترین پالس توان خروجی در اندازه و وزن واحد را پیشنهاد میدهند [23]. همچنین استفاده از سلاحهای ماکرویو توان بالا [24] و بهینهسازی محدود ساز پلاسمایی [25] از موضوعات مهم میباشند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. در این پژوهش پس از مطالعه کتابخانهای و بررسی جنبههای مختلف موضوع به مصاحبه با افراد خبره پرداختهشده و با اشباع نظری عوامل محیطی داخلی و بیرونی استخراج و سپس از روش SWOT استفاده شد. پس از تهیه سؤالات مربوط به پرسشنامه عوامل محیطی و توزیع آن میان جامعه آماری، دادههای بهدستآمده با نرمافزار اکسل و SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. درنهایت برای دستیابی به اولویتبندی راهبردهای موردنظر و تأیید آنها، پرسشنامه دومی میان جامعه آماری توزیع گردید و نتایج آن ارزیابی شد. پایایی این مقاله با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ تعیینشده است. آلفایی کرون باخ عوامل داخلی پرسشنامه اول شامل قوت و ضعف، و خارجی شامل تهدید و فرصت در شکل 1 نشان داده شده است. شکل شماره 1: آلفایی کرون باخ عوامل داخلی پرسشنامه اول. الف: عوامل داخلی، ب: عوامل خارجی
الفای کرون باخ کل پرسشنامه اول و پرسشنامه دوم در شکل 2 نشان داده شده است. شکل شماره 2: الفای کرون باخ کل. الف: پرسشنامه اول ب: پرسشنامه دوم تداخل الکترومغناطیسی فرآیندی است که به وسیله ارسال انرژی الکترومغناطیسی ناخواسته و در هم گسیخته نویز از یک قطعه مدار یا سامانه به قطع مدار یا سامانه دیگر توسط مسیرهای تشعشعی مانند فضا، هدایتی مانند سیمها و مسیرهای روی برد مدار چاپی و یا هر دو ایجاد میشود به عبارت دیگر اثر نامطلوب نویز تداخل نام دارد. ماهیت تداخل الکترومغناطیسی را میتوان به دو گروه طبقهبندی کرد: الف) تداخل داخلی: منظور از تداخل داخلی همان عدم خودسازگاری در داخل سامانه یا مدار است. ب(تداخل خارجی: تداخل خارجی به دو گروه گسیلش و حساسیت پذیری تقسیم میشود. تداخل ناشی از گسیلش همان داخلی است یک سامانه موردنظر در دیگر سامانهها به وجود میآورد. تداخل ناشی از حساسیت پذیری یا عدم ایمنی نیز همان تداخلی است که دیگر سامانهها روی همان سامانه موردنظر ایجاد میکند. بهطورکلی میتوان گفت که تابش میدان خارجی با سه روش مختلف به تجهیزات الکترونیکی وارد میشود
هر پوششی بهناچار دارای درها، پنجرهها، حفرهها درزها و غیره است که میتواند منشأ ورود میدانهای EMP به داخل پوشش گردد روزنهها هم به میدانهای الکتریکی و هم به میدانهای مغناطیسی اجازه نفوذ میدهند. تغییر شکل روزنهها، استفاده مناسب از درزگیرها، طراحی مناسب صفحات نمایش راهکارهایی هستند که باید برای سازگاری روزنههای قفسههای پوشش در برابر حملات EMP موردتوجه قرار گیرد [26] آنتنها برای جمعآوری انرژی الکترومغناطیسی در محدوده فرکانسی خاص طراحی میشود لیکن چون EMP میتواند دارای پهنای باند زیاد و دامنه بسیار بزرگ باشد لذا احتمال آنکه در فرکانسهای خارج از محدوده طراحیشده و در چه حالت خارج از جهت اصلی نیز انرژی قابلتوجهی از یک حمله پیامکی دریافت کنند وجود دارد [27]. اسناد بالادستی و زنجیره ارزش در ماده 106 در زیر بند 11-1 به"توسعه ناوگان نیروی دریایی با تجهیز به شناورهای سطحی، زیرسطحی سنگین، یگانهای پروازی دریا پایه و تسلیح آنها به سامانههای کشف، شناسایی و ردگیری و کنترل آتش و سلاحهای پیشرفته و بهروز و کارآمد" اشاره میشود. سلاحهای الکترومغناطیس از دسته سلاحهای پیشرفته این سالها بهحساب میآید که روزبهروز دچار پیشرفت و کارایی جدید و متنوعتری میشود لذا بایستی در حوزه دفاع و استفاده از سامانههایی در تقابل با این سلاحها برنامهریزی و عمل کرد که پلاسما یکی از این موارد است که در این پژوهش موردبررسی قرار خواهد گرفت. همچنین بند "پ" ماده 106 نیز به تفضیل به بیان اهمیت رعایت اصول پدافند غیرعامل برای حفظ امنیت و کاهش آسیبپذیری کشور میپردازد و چون پلاسما نیز میتواند برای این کاربرد مورداستفاده قرار گیرد این بند آورده شد.
در سالهای اخیر توجه به اهمیت جنبههای رفتاری و فرهنگی مدیریت ایمنی در سازمانها بهطور گستردهای افزایش یافته است؛ چراکه تحقیقات و بررسیهای انجامشده در مورد حملات با بمبهای الکترومغناطیس، نشان داد علیرغم بهکارگیری کلیه فاکتورهای مهندسی و حفاظت شدید، در صنایع پر ریسک همچنان پتانسیل بروز حوادث بزرگ وجود دارد. نکته قابلتوجه این است که این اشتباهات صرفاً به شکل خطای یک فرد ظاهر نمیشوند، بلکه اغلب در قالب یک فرهنگ رفتاری ناقص شکل میگیرند. لذا بایستی درصدد تقویت و افزایش سطح فرهنگ ایمنی که همانا نظام باورها و ارزشهای مشترک یک سازمان، نسبت به ایمنی کار است باشیم تا رفتارها ایمنتر گردد. درنتیجه در این مقاله، ارزشها و باورهایی ازجمله: حفظ نظام جمهوری اسلامی، استقلال کشور، بازدارندگی از حملات دشمن، حفظ تمامیت ارضی، ایستادگی در مقابله با استکبار جهانی، اجرایی کردن دستورات قرآن کریم (اشدا علی کفار)، عمل به سیره پیامبران و ائمه در مقابله با دشمنان اسلام و عمل به بیانات مقام معظم رهبر وجود دارند. هدف اصلی این مقاله بررسی و امکانسنجی استفاده از روش پلاسما برای مقابله با تهدید نوظهور و پیشرفته سلاح الکترومغناطیس است. به دلیل وسیع بودن تهدیدات و درنتیجه امکان یا عدم امکان استفاده از این مکانیزم برای استفاده از این روش فعالیت اصلی این مقاله متمرکز بر تقابل پلاسما با امواج الکترومغناطیس در سامانهها است. آرمان این مقاله در یک جمله به این صورت میتواند بیان شود: "رسیدن به جایگاه اول خاورمیانه و منطقه در استفاده از سامانههای پلاسمایی پیشرفته بهروز در مقابله با حملات متنوع سلاحهای الکترومغناطیس و رساندن آسیبپذیری کشور نزدیک به صفر در اینگونه تهدیدات". روند تولید ارزش در طرح پیش رو در 4 مرحله انجام میپذیرد که به منظور نیل به هدف نهایی، باید عوامل ایجاد ارزش در هر مرحله از این زنجیره، مطابق جدول ذیل رعایت گردند. زنجیره ارزش این موضوع در شکل 3 نشان داده شده است.
شکل شماره 3: زنجیره ارزش همچنین عوامل ایجاد ارزش را میتوان در جدول 1 مشاهده کرد. جدول شماره 1: عوامل ایجاد ارزش همانطور که ذکر شد، هر چیزی در درون سازمان یا موجب قوت است و یا موجب ضعف. استحصال و اکتشاف آنها، روشهای متفاوتی دارد. هر چیزی که در بیرون از سازمان است فرصت یا تهدید به شمار میرود. فرصتها از جنس یک موقعیت یا حالت آبستن سود یا مزیت است به شرطی که قابلیتهای مرتبط، بهموقع و بهاندازه، فرصت را احاطه کند فرصتیابی و فرصت سازی، ترکیبی است از دانستن و تشخیص قابلیتهای مرتبط است. در برنامهریزی راهبردی باید دقت شود که قابلیتهای لازم ایجاد شود. تصویر کلان از کار در شکل 4 نشان داده شده است. شکل شماره 4: تصویر کلان مورد استخراجی در این مقاله تجزیهوتحلیل با تجزیه و تحلیل عوامل محیطی و توزیع پرسشنامه دوم با در نظر گرفتن میانگین امتیازات بهدستآمده راهبردها اولویتبندی شدند. نتایج اولویتبندی راهبردها در جدول 2 نشان داده شده است. جدول شماره 2: اولویتبندی راهبردها
در بخش وضعیت مطلوب در افق 1414 در هر یک از راهبردها در بازهی 20 درصدی بیان شده است. معیارهای اصلی درصد دهی شامل بندهای زیر است:
برای محاسبه اولویت جزئی و کلی در جدول 3 از امتیازات بهدستآمده در پرسشنامه دوم برای هر راهبرد استفاده گردید. جدول شماره 3: وضعیت مطلوب تحقق راهبردها در افق چشمانداز 1414
هر نوع اقدام در استفاده از پلاسما برای مقابله با تهدیدات الکترومغناطیس تأثیر مستقل دارد که میتواند مفید باشد و اگر در زمان مشخص و اولویتبندی مناسب صورت نگیرد ممکن است تأثیر منفی داشته باشد. در جدول 5 راهبرد در برابر تهدیدات احتمالی (با توجه به جدول امتیازدهی 4) مشخص و اولویت جزئی و کلی برای هر راهبرد محاسبه گردید.
جدول شماره 4: شاخصها و سنجههای اولویتبندی
جدول شماره 5: اولویت اقدام
نتیجهگیری پالسهای الکترومغناطیسی به دلیل داشتن توانهای بالا و تنوع مختلفی که دارند تهدیدی جدی برای سامانههای مخابراتی میباشند. حفاظت از این سامانهها از موضوعات مورد توجه کشورهای مختلف است. در این مقاله قابلیت استفاده از پلاسما در برابر تهدیدات ناشی از سلاحهای الکترومغناطیسی با رویکرد پدافند غیرعامل موردبررسی قرار گرفت. عوامل داخلی (قوتها و ضعفها) و خارجی (فرصتها و تهدیدها) پایه اساسی برای رسیدن به راهبردها و راهکارهای اصول پدافند غیرعامل قرار گرفتند. ابتدا به بیان اصول و مبانی تحقیق پرداخته شد و مختصری در مورد مبانی نظری و مفهومشناسی پلاسما و تجهیزات الکترومغناطیس بحث شد. پس از بیان ارزشها و باورها و راههای ایجاد تداخل الکترومغناطیسی، با تجزیهوتحلیل محیط درونی و بیرونی، پرسشنامه اول تهیه و با توجه به فاکتورهایی نظیر آلفای کرون باخ اعتبارسنجی شد. با استفاده از تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده از پرسشنامه اول و دوم راهبردها تجمیع و اولویتبندی شد و متناسب با شاخصها و سنجههای ذکرشده دستهبندی و اولویتبندی انجام شد. 5 راهبرد متناسب با افزایش بازدارندگی، 9 راهبرد با موضوع کاهش آسیبپذیری، 5 مورد باهدف تداوم فعالیتهای ضروری، و راهبردهای ازجمله تسریع در تدوین سند راهبردی و برنامه کلان روزآمد جهت تعیین تکلیف علوم و فناوریهای مرتبط با پلاسما و سلاحهای الکترومغناطیسی با عنابت به تأکیدات مستمر امامین انقلاب از گفتمان ترویج علم و خودکفایی و بهکارگیری تمام ظرفیتهای ملی (شرکتهای دانش بنیان ومراکزپژوهشی دانشگاهی) با بهرهگیری از مطالعات آیندهپژوهی در خصوص توسعه روشهای نوین و فناوری پلاسما در مقابل تهدیدات سلاحهای الکترومغناطیسی برای ارتقای پایداری ملی استخراج شد. درواقع بیشترین وزن استخراج راهبردها به ارتقای پایداری ملی اختصاص داده شد. از مهمترین راهبردهای استخراجشده میتوان به ارتقای دانش و قابلیت متخصصان داخلی در زمینه امکان استفاده دشمن از سلاحهای الکترومغناطیسی ضد سامانههای الکترونیکی، مخابراتی، کنترلی، رایانهای خودی و آزمایش میزان انطباق تجهیزات دفاعی پلاسمایی با انواع مختلف سلاحهای الکترومغناطیسی در مأموریتهای متنوع رزمی نیروهای مسلح و شرایط اقلیمی متفاوت در رزمایش کشورهای همسو و همپیمان اشاره کرد. پیشنهاد میشود به دلیل کاربردهای مختلف نظامی و غیرنظامی پالسهای توان بالا، زمینهسازیهای مختلف اجرای راهبردها صورت گیرد. هر کدام از راهبردهای پیشنهادشده به صورت مستقل توانایی تجزیه و تحلیل و مطالعه جانبی را داراست.
[1] Signals intelligence [2] electronic intelligence [3] electronic counter measures [4] electronic counter-counter measures [5] short-time Fourier transform [6] Orthogonal frequency division multiplexing [7] electromagnetic pulse [8] Finite-difference time-domain [9] flux compression generator | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
منابع و یادداشتها
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||