| تعداد نشریات | 18 |
| تعداد شمارهها | 453 |
| تعداد مقالات | 3,117 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,561,641 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,156,777 |
ارائه الگوی حکمرانی اسلامی- ایرانی آموزش و پرورش | ||
| فصلنامه علمی حکمرانی متعالی | ||
| دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، بهمن 1402، صفحه 125-148 اصل مقاله (1.16 M) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد مهدی نژاد نوری1؛ خلیل نوروزی2؛ محمد حسین کاظمی شورئی* 3 | ||
| 1دانشیار دانشگاه مالک اشتر | ||
| 2استادیار دانشگاه امام حسین (ع) | ||
| 3دبیر آموزش و پرورش | ||
| چکیده | ||
| آموزش و پرورش بعنوان اصلی ترین مسئول تلعیم و تربیت عموی کشور وظیفه تربیت نسل آینده و دستیابی دانش آموزان به حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را بر عهده دارد. دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جایگاه سند بالا دستی آموزش و پرورش نیاز به نقشه راهی است که متناسب با زیسب بوم و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی باشد. در سال های اخیر بعلت تصمیم گیری نادرست در آموزش و پرورش در سایه فهم غلط از حکمرانی و الگو برداری از الگوهای غربی موجب عقب ماندگی از برنامه ها و عدم عملیاتی شدن سندتحول شده است. این پژوهش با نقد الگوی حکمرانی غربی موسوم به حکمرانی خوب و معرفی درون مایه لیبرالی آن به معرفی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت که دارای ماهیت توحیدی است پرداخته است. این الگو ضمن سازگاری با بوم کشورمان که منطبق با ایرانیت و اسلامیت مردم است، دستیابی به حیات طیبه و سعادت دنیوی و اخروی افراد جامعه را تضمین می کند. به همین منظور با استفاده از روشگان دادهبنیاد به گردآوری، تحلیل و تبیین عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که در چارچوب مفروضات دینی، 1- خود ارزیای و پاسخ گویی مسئولانه، 2- نقش آفرینی و تعامل اثر بخش نهاد آموزش و پرورش، 3- تکلیف گرایی و امانت داری، 4- خود مراقبتی و محاسبه و 5- صداقت در کردار و گفتار در تمام سطوح از مهمترین گزارههای بهبود حکمرانی در آموزش و پرورش کشور است. در انتها نیز الگوی حکمرانی اسلامی - ایرانی آموزش و پرورش ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حکمرانی؛ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ آموزش و پرورش؛ حکمرانی اسلامی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,098 |
||