| تعداد نشریات | 18 | 
| تعداد شمارهها | 453 | 
| تعداد مقالات | 3,119 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 2,574,395 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,160,020 | 
الزامات و شرایط تولید علم در سپهر اندیشه امام خامنهای(مدظله العالی) | ||
| مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی | ||
| دوره 8، شماره 29، خرداد 1403، صفحه 281-308 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مجید زینالدینی* 1؛ محمد قنداقی2 | ||
| 1استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. نویسنده مسئول، رایانامه: drzeineddini@gmail.com | ||
| 2دانش آموخته علوم دفاعی راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در جهان امروز، علم نقش بسزایی در ارتقای جامعه بشری ایفا میکند و توسعه و پیشرفت در زمینه علم و فناوری موجب اقتدار کشور میشود. این مهم سبب شده تا تولید علم بهعنوان نیازی مبرم و حیاتی برای تحقق استقلال همه جانبه کشور، بهشمار آید. مقاله حاضر درصدد است تا به شناسایی مهمترین الزامات و شرایط تولید علم در اندیشه امام خامنهای(مدظلهالعالی) بپردازد. تحقیق پیشرو از نظر هدف، کاربردی و از جنبه ماهیت،کیفی است و با استفاده از روش تحلیلمضمون (تماتیک) کلیه بیانات و مکتوبات معظمله، از سال 1368 تا 1401 با روش تمامشمار مورد مطالعه قرار گرفته است. مطابق یافتههای تحقیق، 191 مضمونپایه، 35 مضمون سازماندهنده و 2 مضمون فراگیر حاصل شد. الزامات و شرایط تولید علم در حوزه فردی، عبارتند از: معنویتگرایی، انقلابیگری، همت و پشتکار، جهاد علمی، خودباوری، شجاعت علمی، انگیزهمندی، نواندیشی، نوآفرینی علمی، مستعدبودن، دانشاندوزی، مسئولیتپذیری نخبگان، آیندهنگری و در حوزه حاکمیتی، شامل: نخبهپروری، مدیریت جهادی، اعتمادبهنفس ملی، امیدآفرینی، باور به مردم، عزم ملی، آزاداندیشی، توسعه علوم پایه، شکوفایی استعدادها، حمایت حکومت، جهتگیری صحیح، حاکمیت رویکرد تولید علم، مسئلهمحوری، فرهنگسازی، تکریم علم و عالم، شتاببخشی علم، پژوهش، تحول علوم انسانی، استفاده از تجارب دنیا، فعال کردن چرخه علم و عمل، توسعه دانشگاهها، معرفی ظرفیتهای ملی است. به این ترتیب مهمترین الزامات و شرایط تولید علم مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری شناسایی شد و تحقق آن در کشور منوط به تلاش و همکاری جامعه علمیو مسئولین است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریهپردازی؛ تولید علم؛ مرجعیت علمی؛ تحلیل مضمون | ||
| مراجع | ||
| 
			 الف. منابع فارسی
 
 ب. منابع انگلیسی
 
  | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 			 | 
		||