1استادیار گروه مدیریت راهبردی فرهنگ دانشگاه عالی دفاع ملی تهران andishe.ar@gmail.com
2استادیار گروه مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی تهران mehran_2a_1404@yahoo.com
3استادیار گروه مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی تهران behroozkameli@gmail.com
4دکترای مدیریت راهبردی دانش از دانشگاه عالی دفاع ملی تهران و نویسنده مسئول alikhani222@jmail.com
چکیده
مدیریت راهبردی دارای حوزه های متفاوتی است. یکی از حوزه های مغفول در مدیریت راهبردی، مدیریت تحقیقات به ویژه در مقیاس جهانی است. هم اکنون «مدیریت جهانی شبکه تحقیقات» به صورت شبکهای و با شیوههای نرم و نامحسوس به مدیریت جامعه علمی در سطح جهانی می پردازد. هدف این پژوهش شناسایی ابزار این مدیریت، تبیین و ارزیابی شیوه عملکرد آن ها و نشان دادن تاثیر آن بر جامعه علمی کشور (تحلیل راهبردی) از طریق تشکیل جلسات خبرگانی و با به کارگیری روش اسنادی و کتابخانه ای است. براساس یافته های این پژوهش، مراکز و موسساتی در سطح جهانی به عنوان ابزار «مدیریت جهانی شبکه تحقیقات» در ضمن ارائه خدمات مفید، با هدایت مسایل ، مدیریت اعتبار و منابع تحقیق و پروژههای علمی، در قالبهایی مانند شاخصهای علم سنجی، معیارهای طبقهبندی دانشگاهها و سایر مراکز علمی،همچنین قوانین مربوط به مالکیت معنوی و ... ، روند تحقیقات را در سطح جهان در جهت اهداف خاص مدیریت می کنند. بخش قابل توجهی از جامعه علمی کشور ایران نیز تحت این مدیریت راهبردی نامحسوس، عملا پژوهشهای خود را در جهت اهداف «مدیریت شبکه جهانی تحقیقات» سامان می دهند.
ابراهیمی، سعیده؛ عفیفیان، فرزانه و گل تاجی، مرضیه، پاییز و زمستان1397، «آیا اشتراک دانش در شبکه علمی ریسرچگیت شاخصهای بهرهوری پژوهشگران را افزایش می دهد؟ مطالعه موردی فیزیکدانان برتر جهان»، نشریه علمی-پژوهشی پژوهش نامه علم سنجی، شماره8: صص 72-57.
اصنافی، امیر رضا، پاییز1394، «تأملی بر میزان حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در شبکه علمی ریسرچگیت»، نشریه علمی-پژوهشی تعامل انسان و اطلاعات، شماره 7: صص 70-61.
ایمان، محمد تقی،1388، چاپ اول، «مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی»، قم: نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بتولی، زهرا و نظری، مریم، مهر و آبان1393، «بررسی قابلیتهای شبکههای اجتماعی تحقیقاتی جهت تسهیل فعالیتهای پژوهشی از منظر پژوهشگران حوزهی علوم پزشکی ایران»، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره8، شماره4: صص 331-316.
بست، جان،«روشهای تحقیق درعلوم تربیتی»،1367، چاپ اول، ترجمه حسن پاشاشریفی،تهران: نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پاکزاد، مهدی؛ خالدی، آرمان و تیموری، مهتاب، بهار1391، «بررسی تطبیقی نظامهای بینالمللی رتبه بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی»، فصلنامه علمی-ترویجی رهیافت، شماره50: صص 94-71.
تولایی، روح الله و فیلی، مینا،1395، چاپ سوم، «مفاهیم و کاربردهای نوین مدیریت دانش»،تهران: نشر حتمی.
حبیب زاده، الناز و نوروزی، ناصر، بهار1396، «تحلیلی بر وضعیت انتشارات علمی و ثبت پتنت در نظام ملی نوآوری ایران»، فصلنامه علمی-ترویجی رهیافت، شماره 65: صص 36-21.
زارعی، عیسی و صدیقی، زینب، بهار و تابستان1396، «بررسی تطبیقی سازمانهای سنجش علم بر اساس شاخصهای علمسنجی»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه شاهد، دوره3، شماره1: صص 66-49.
صبوری، علی اکبر،1382، «کاربرد فاکتور تأثیر نشریه در درجه بندی نشریات ISI»، فصلنامه رهیافت، شماره30: صص 78-72.
علیجانی، رحیم و کرمی، نورالله،1387، چاپ اول، «مطالعات سنجش کمی: کتابسنجی، علمسنجی، اطلاعسنجی، وبسنجی»، تهران:شر چاپار.
میری، انیس؛ شریف مقدم، هادی و سلامی، مریم، بهار و تابستان 1398،«وضعیت حضور اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکههای اجتماعی علمی»، نشریه علمی-پژوهشی پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانششناسی، سال نهم، شماره1: صص 58-46.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا،1390،چاپ اول، «آشنایی با علمسنجی(مبانی، مفاهیم، روابط و ریشه ها)»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و دانشگاه شاهد.
یزدانی، کامران و همکاران، 1393، «علمسنجی: مروری بر مفاهیم،کاربردها و شاخصها»، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران؛ دوره 10، شماره 4: صص 88-78.
Bullinger AC, Hallerstede SH, Renken U, Soeldner JH & Moeslein KM, 2010. Towards research collaboration – a taxonomy of social research network sites, Lima, Peru: Proceedings of the Sixteenth Americas Conference on Information Systems.
DARPA” DEFENSE ADVANCED RESEARCH PROJECTS AGENCY” 1958–2018,2018. Published by Faircount Media.
Green ,J and Langley, D, March 2009.Professionalising Research Management, Imperial College, London.
Hirsch, J. E,2005. An index to quantify an individual's scientific research output, Proceedings of the National Academy ofSciences of the United states of America; 102:165-69.
Mletzko C&etc,2012. Understanding the Meaning of Awareness in Research Networks, Open University of the Netherlands Centre for Learning Sciences and Technologies.
Schuetzenmeister, F, 2012. University Research Management: An Exploratory Literature Review, Institute of European Studies, UC Berkeley.