
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 2,800 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,762,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,595,335 |
بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان | ||
فصلنامه نگرش مدیریت راهبردی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، مهر 1403، صفحه 101-126 اصل مقاله (854.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید قنبری سالطه* 1؛ مهدی داداشی حاجی2 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس گروه علوم اجتماعی، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران. Ghanabarivahid1252@gmail.com | ||
2استادیار گروه علوم اجتماعی،دانشکده مدیریت، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان یک مرکز نظامی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری چهارماهه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان یک مرکز نظامی در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. نمونهگیری این پژوهش به صورت تصادفی ساده بود که تعداد ۴۰ آزمودنی به شیوه تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند و برگه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (۱۹۷۰) در رابطه با آنها، بررسی شد. از معدل دانشجویان بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. گروه آزمایش، ۸ جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تکنیکهای فراشناختی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد: ارائه مداخله آموزش تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 9/45 درصدی نمرههای عملکرد تحصیلی آزمودنیها در مرحله پسآزمون و افزایش 6/45 درصدی آن در مرحله پیگیری شد. بنابراین فرضیه اول پژوهش تأیید شد. افزونبر این، نتایج نشان داد که مداخله تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 1/57 درصدی نمرههای انگیزش تحصیلی آزمودنیها در مرحله پسآزمون و افزایش 6/56 آن در مرحله پیگیری شد. ازاینرو فرض دوم پژوهش نیز تأیید شد. این پژوهش مداخلات مبتنیبر آموزش تکنیکهای فراشناختی را درراستای افزایش انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ انگیزه پیشرفت؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۴). رابطه بین عزتنفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان سال دبیرستانهای تهران. مطالعات روانشناختی. ۱(۴)، ۱۴۴-۱۳۱.
پور جاوید، سهیلا؛ علی بیگی امیرحسین زرافشانی کیومرث. (۱۳۹۰). ارزیابی پیشبینیهای خودکارآمدی آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی استان کرمانشاه. پژوهش و مدیریت آموزش کشاورزی. ۱۷ (۱)، ۶۷-۵۵.
حسین چاری، مسعود؛ سماوی، عبدالوهاب و داوود کردستانی (۱۳۸۸). انطباق و بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانشجویان دوره متوسطه. فصلنامه مطالعات روانشناختی. ۶ (۱)، ۱۶۳-۱۳۵.
رضایی جمال (۱۳۸۵). بررسی رابطه بین حافظه فعال انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان سال سوم پایاننامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
رضایی، اکبر و سیف، علیاکبر. (۱۳۸۴). نقش باورهای انگیزشی راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت. ۲۱ (۴)، ۸۷-۴۳.
ریو، جان مارشال. انگیزش و هیجان ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۰). تهران: مؤسسه نشر ویرایش. زارع، حسین؛ احمدی ازغندی، علی؛ نو فرستی، اعظم و علی حسینیانی. (۱۳۹۱). اثر آموزش فراشناختی حل مسئله بر ناتوانیهای یادگیری ریاضی.فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، ۲ (۲)، ۵۸-۴۰.
سیف علیاکبر (۱۳۸۶). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران.
عباسیان، راضیه عابدی احمد نصر آزادانی، سحر و زهرا سیفی (۱۳۹۲). اثربخشی برنامه فراشناخت پانورا و فیلیپو بر خود پنداره کودکان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری. ۳ (۲)، 63-77
عطار خامنه، فاطمه؛ سیف علیاکبر (۱۳۸۸). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی برانگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی. ۹(۱)، ۴۷-۵۷.
فتاحی، ساریه. (۱۳۸۷ -۱۳۸۶). مقایسۀ راهبردهای شناختی و فراشناختی در نظام یادگیری مبانی ICT هنرجویان سال دوم هنرستانهای کرمانشاه پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
گلستان هاشمی، سید مهدی (۱۳۸۰). خودانگاره و پیشرفت تحصیلی پیوند. ۲۴(۱)، ۵۹۱-۵۸۸. لطفآبادی، حسین (۱۳۸۴). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
محبوبی، طاهر و علی مصطفایی (۱۳۸۵). تفکر و فراشناخت: مفاهیم نظریهها و کاربرد آن. تهران: پرسش
محمدامینی، زرار. (۱۳۸۶). بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پسر شهرستان اشنویه. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. ۱۹(۶)، ۱۵۴-۱۴۱.
مولوی، حسین. (۱۳۸۶). راهنمای عملی 14و13-SPSS در علوم رفتاری. اصفهان: پویش اندیشه. مهر محمدی، محمود. مبانی علمی هنر تدریس. تهران: سمت.
میر افشار، سحر؛ خان آبادی مهدی آزاد نیا ابوالفضل و سمیه سلطانی گرد فرامرزی. (۱۳۹۱). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پایه پنجم ابتدایی شهر یزد. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(7)، 105-117.
نخستین گلدوست، اصغر و مهدی معینی کیا. (۱۳۸۸). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزش برای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی - برنامهریزی درسی، 23(1)، 85-100.
هوشمند جا، منیجه جوانمرد، علی و سید منصور مرعشی. (۱۳۹۳). بررسی رابطه خودکارآمدی و راهبردهای شناختی – فراشناختی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پسر مقطع متوسطه عشایر فصلنامه فناوری آموزش ۸(۳)، 1-19.
Alci, B., Yuksel, G. (2012). An examination into self-efficacy, Metacognition and academic performance of pre-service ELT students: Prediction and Difference, Kalem Egitim ve Insan Bilimleri Dergisi, 2 (1), 143-165.
Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach tolanguage pedagogy (second edition) New York: Longman.
Cheng, P. Y., & Liao, W. R. (2016). The relationship between test anxiety and achievement in accounting students with different cognitive styles: the mediating roles of self-regulation. International Research in Education, 4(2), 14-33.
Clark, M. H., & Schroth, C. A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among college students. Journal of Learning and Individual Differences, 20, 19-24.
Conner, LN. (2007). Cueing metacognition to improve researching and essay writing in a final year high school biology class. Research in Science Education, 37 (1), 1-16.
Flavell, J. H.(1988). Cognitive development. (3rh ed), NJ: Prentice-Hall.
Hanus, M. D., & Fox, J. (2015). Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers & Education, 80, 152-161.
Hong, E., O'Neil, H. F., & Peng, Y. (2016). Effects of explicit instructions, metacognition, and motivation on creative performance. Creativity Research Journal, 28(1), 33-45.
Jiang, Y., & Kleitman, S. (2015). Metacognition and motivation: Links between confidence, self-protection and self-enhancement. Learning and Individual Differences, 37, 222-230.
Kocak, R., & Boyaci, M. (2010). The predictive role of basic levels and metacognitive strategies of students on their academic success. Journal of Procedia Social and Behavioral Science, 2, 769-772.
Kuhn, E. (1989). Children as intuitive scientist. Psychological Review, 960. Martinez, M. E. (2006). What is metacognition? Phi delta Kappan, 87, 696- 700.
Muis, KR. (2008). Epistemic profiles and self-regulated learning relations in the content of positive development: Difinitions, measures, and prospective validity. Contemporary Educational Psychology, 33, 177-208.
Perry, NE., Hutchinson, L., & Thauberger, C. (2008). Talking about teaching self- regulated learning: scaffolding student teachers development and use of practices that promote self- regulated learning. Internal Journal of Educational Research, 47, 97-108.
Pintrich P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts, Journal of Educational Psychology, 95, 667-686.
Schleifer L. F. and Dull Richard B. (2009). Meta cognition and performance in the accounting classroom, Issues in Accounting Education, 24,(3), 339- 367.
Thomas, G. P. (2003). Conceptualisation, development and validation of an instrument for investigating the metacognitive orientation of science classroom learning environments: The metacognitive orientation learning environment scale-science (MOLES-S). Learning Environments Research, 6 (2), 231-252.
Venman, M. V. J., & Spaans, M. A. (2005). Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences. Learning and Individual Differences, 15(2), 159- 176.
Wanjaafar, W. M. & Mohdayub, A. F. (2010). Mathematics self-efficacy and meta -ognition among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8, 519-524.
Zhang, L. F. (2001). Do styles of thinking matter among hong kong secondary school students? Personality and Individual differences, 29, 841-856.
Zhang, X., Kiuru, N., Laursen, B., Aunola, K., Lerkkanen, M. K., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2016). Positive teacher affect and maternal support facilitate adjustment after the transition to first grade. Merrill-Palmer Quarterly, 62(2), 158-178. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |