
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 2,800 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,762,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,595,339 |
ابتکارآی مک و تاثیر آن بر ژئوپلتیک حمل و نقل ایران | ||
فصلنامه مطالعات و پژوهش های امنیت داخلی | ||
دوره 2، شماره 3، آذر 1403، صفحه 59-82 اصل مقاله (336.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن مبینی1؛ بهمن بهاروند* 2 | ||
1دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی | ||
2دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی گروه امنیت بین الملل | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به بررسی تأثیرات ابتکار آی مک (IMEC) بر ساختار و دینامیکهای ژئوپلیتیک حملونقل در ایران پرداخته میشود. لذا با استفاده از روش تحلیل محتوا به شناسایی و تحلیل الگوهای موجود در دادههای مرتبط با این ابتکار و تأثیرات آن بر سیاستها و استراتژیهای حملونقل کشور میپردازیم. هدف اصلی تحلیل تأثیرات ابتکار آی مک بر تحولات ژئوپلیتیک حملونقل در ایران است. ما به دنبال پاسخ به این سؤالات هستیم این ابتکار میتواند چه تاثیراتی بر روابط بینالمللی و بر زیرساختهای حملونقل ایران خواهد داشت. تحلیل محتوا بهعنوان یک روش کیفی، برای شناسایی مضامین کلیدی و الگوهای موجود در متون مرتبط مورد استفاده قرارگرفته است. این روش امکان بررسی عمیقتر مفاهیم و روابط میان دادهها را فراهم میآورد. نتایج و یافتهها نشان میدهد فعلا کریدور آی مک یک ایده می باشد و مقدمات اجرایی شدن آن به تدریج فراهم خواهد شد. لذا در این شرایط فعلی این کریدور قابلیت عملیاتی ندارد فلذا نمی توان با قاطعیت میزان تاثیرگذاری ان را بر ژئوپلتیک حمل و نقل ایران سنجید. بررسی این موضوع به پژوهشگران، سیاستگذاران و علاقهمندان به حوزه حملونقل و ژئوپلیتیک کمک میکند تا درک بهتری از تأثیرات این ابتکار بر ساختارهای سیاسی و اقتصادی ایران داشته باشند. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |