
تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 423 |
تعداد مقالات | 2,882 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,967,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,761,258 |
رهیافتی بر مولفههای فضای سایبر تراز در گفتمان انقلاب اسلامی | ||
فصلنامه نگرش مدیریت راهبردی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حامد حاجی ملامیرزایی1؛ اسماعیل منصوری لاریجانی2؛ محمدعلی ذوقی* 3 | ||
1عضو هئیت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه عرفان اسلامی، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
3دانشآموخته دکتری مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران. ایران، نویسنده مسئول. Zoghi@ihu.ac.ir | ||
چکیده | ||
اصول و مبانی انقلاب اسلامی در مدل تعالی رهبر معظم انقلاب برای حرکت انقلاب اسلامی، ظهور و بروز داشته و در آن نهاده شده است بنابراین برای هنجاری کردن فضای سایبر میتوان از آن الگو گرفت. رسیدن به وضع مطلوب، نیازمند طی شدن این تعالی منطقی است و گفتمان انقلاب برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از اجرای گام به گام آن ناگریز است. گام اول به مثابه وقوع انقلاب در فضای سایبر و متناظر با پیروزی انقلاب در فضای واقعی است که پیامد آن، فتح سرزمین و کسب قلمروی سایبری خواهد بود. در مرحله بعد، به نرم افزار اداره و ابزارهای حکمرانی نیاز داریم که از طریق طراحی نظامات گوناگون در فضای سایبر بدست میآید. پس از شکلگیری نظام اسلامی سایبری، نوبت به ایجاد دولت اسلامی در فضای سایبر خواهد رسید که اهم مراحل و مستلزم وضع قوانین لازم برای حکمرانی سایبری و همچنین پیادهسازی کلیه نظامات طراحی شده در گام قبلی است. تحقق دولت سایبری با معیارهای اسلامی متکی به نظامات سایبری و وضع قوانین لازم، زمینه تحقق جامعه اسلامی سایبری را فراهم میآورد که در آن آحاد مردم ضمن بهرهمندی از خدمات دولت سایبری، زیست مجازی عفیفانه را نیز تجربه میکنند. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمون، به شناسایی مولفههای فضای سایبر تراز یا مولفههای نظریه هنجاری فضای سایبر در اندیشه امامین انقلاب اسلامی پرداخته شده که اشراب آنها به این فضا بر اساس مدل ساختیافته، زمینه تحقق وضع هنجاری و حکمرانی مطلوب در آن را فراهم میسازد | ||
کلیدواژهها | ||
فضای سایبر تراز؛ گفتمان انقلاب اسلامی؛ نظریه هنجاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |