
تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 423 |
تعداد مقالات | 2,882 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,967,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,761,251 |
تأملی در بنیانهای نظری جنگ شناختی بر اساس روش فراترکیب | ||
فصلنامه نگرش مدیریت راهبردی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1403، صفحه 71-118 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اصغر محمدی فاتح* 1؛ حمید آروند2؛ علی جوکار3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران.(نویسنده مسئول) . amohammadi1360@yahoo.com | ||
2دکتری تخصصی، مدیریت رفتار سازمانی، پژوهشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری. تهران. ایران . alj_26478@yahoo.com | ||
چکیده | ||
جنگ شناختی محصول ادغام و تلاقی فناوریهای نوظهوری است که به دنبال تغییر محاسبات ذهنی است. این جنگ دارای ابعاد و سطوح گوناگونی است که تحلیل هر یک از آنها میتواند به شناخت نسبی از آن کمک کند. در همین راستا، هدف این مقاله، واکاوی بنیانهای نظری جنگ شناختی بهمنظور درک ابعاد و لایههای گوناگون آن است. تحقیق از نوع فراترکیب است که از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده کرده است. در اولین گام پس از شناسایی و تعیین موضوع (جنگ شناختی)، پرسشهای پژوهش مشخص شد و سپس مرور نظاممند ادبیات آغاز شد. منابع یافتشده از نظر عنوان، چکیده و متن بررسی شد و مقالات و گزارشهای غیرمرتبط حذف شدند. ابتدا 78 منبع شناسایی شد و سپس در چهار مرحله و با حذف منابع غیرمرتبط، تعداد 22 منبع معتبر بین سالهای 2022 تا 2024 تحلیل و محورهای مرتبط با جنگ شناختی و انواع روشهای تحقیق در این حوزه در قالب جداول آماری استخراج شد. بر اساس یافتهها، پایههای نظری جنگ شناختی شامل: علوم اجتماعی، علوم رفتاری و مداخلات روانشناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوریهای نوظهور، پردازش اطلاعات در تصمیمگیری، گروهسازی انسان- ماشین، آموزش جنگ شناختی، بنیانهای حقوقی، علوم انسانی، سیاست/ ژئوپلیتیک/ رسانه و قلمرو انسان (علوم اعصاب) است. همچنین بر اساس یافتهها، در بیشتر مقالات از روش تحقیق توصیفی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که جنگ شناختی، پدیدهای بینرشتهای است که فناوریهای جدید ازجمله هوش مصنوعی، کاربرد زیادی در این جنگ دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنگ شناختی؛ فناوری؛ علوم اعصاب؛ آموزش؛ عامل انسانی؛ حقوق؛ هوش مصنوعی | ||
مراجع | ||
-آروند، حمید و محمدی فاتح، اصغر (1401). علوم شناختی با رویکرد دفاعی و نظامی- تهران: انتشارات دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا.
-اسکندرانی، قربان و آقاپور، بهرام. (1403). معماری جنگ شناختی در جنگهای آینده با رویکرد آیندهپژوهی. مجموعه مقالات دومین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگهای آینده با رویکرد شناختی. تهران: دانشگاه امام علی (ع).
-حاجی زاده, سیروس . (1401). تبیین زمینهای، نظری، مفهومی و کاربردی جنگ شناختی مطالعه موردی روسیه. دوفصلنامه بازی جنگ 5(10)، 103-143.
-محجوب، حسن و شکوری مغانی، سعید (1401). جنگ شناختی مدرن: از شناخت در رزم تا عرصه جنگ شناختی. مطالعات منابع انسانی، (2)12،.180 -156
-کرمی، علی؛ متقی دستانی، افشین، فروزان، حامد و نظریان سامانی، فرهاد. (1403). جنگهای شناختی و ضرورت آموزش سواد رسانهای با رویکرد ژئوپلیتیک. مجموعه مقالات دومین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگهای آینده با رویکرد شناختی. تهران: دانشگاه امام علی (ع)
-Adlakha-Hutcheon, G., Dåbakk, S. L., Danley, L., Bērzinš, J., and Blatny, J. M. (2023). Advancing Towards a Common Understanding of Cognitive Warfare for Science and Technology, and Identifying Future Research Trajectories. NATO Science & Technology Board.
-Chica.I.P & Xuan,Q.D.D(2024). THE BATTLE FOR THE MIND: Understanding and addressing cognitive warfare and its enabling technologies. cgc.ie.edu
-Deppe,Ch. and Schaal,G. (2024). Cognitive warfare: a conceptual analysis of the NATO ACT cognitive warfare exploratory concept. /www.frontiersin.org/journals/
-Ehrhart, H.G. (2017). Postmodern warfare and the blurred boundaries between war and peace. Defense & Security Analysis. 33 (3), 2017 .
-Gorwa, R. & Guilbeault, D. (2018). Unpacking the Social Media Bot: A Typology to Guide Research and Policy: Unpacking the Social Media Bot. Policy & Internet. 12 (2),184.
-Flemisch. (2023). HUMAN-MACHINE TEAMING TOWARDS A HOLISTIC UNDERSTANDING OF COGNITIVE WARFARE. DOI: 10.14339/STO-TR-HFM-ET-356
-Hale,A. B. (2023). Clausewitzian Theory Of War In The Age Of Cognitive Warfare. https://tdhj.org/blog/post/clausewitz-cognitive-warfare/
-Hung T.C and Hung.T.W. (2020). How China’s Cognitive Warfare Works: A Frontline Perspective of Taiwan’s Anti-Disinformation Wars. Journal of Global Security Studies, 7(4), 2020, 1–18
-Malhotra, Y. (2023). China Gears Up for Cognitive Warfare. https://icss.ac.ir/cognitive-warfare/
-Marsili M.. (2023). “Hybrid Warfare: Above or Below the Threshold of Armed Conflict?,” HSZ-HDR 150 (2), pp. 36–48, 2023, doi: 10.5281/ zenodo.7557494
-Marsili, M.. (2023). Cyber, Information, Cognitive Warfare and the Metaverse,” ACIG, 2 (1), DOI: 10.60097/ACIG/162861
-McIntosh C.,. (2022). “Theorising the Temporal Exception: The Importance of the Present for the Study of War,” Journal of Global Security Studies, https://doi.org/10.1093/jogss/ogz040.
-NIKOULA,D. and MCMAHON,D. (2024). Cognitive Warfare: Securing Hearts and Minds. University of Ottawa
-Pikner,. C and Galatik, V.(2015). "Use of The Armed Forces in The Postmodern Wars" International conference KNOWLEDGE-BASED ORGANIZATION, 21 (1), 2015, pp.84-87. https://doi.org/10.1515/kbo-2015-0014
-Pujol, I. (2024). Cognitive War Turns the Mind into Battleground. https://www.ie.edu/insights/
-Rickli, et al. (2023). Peace of Mind: Cognitive Warfare and the Governance of Subversion in the 21st Century. GCSP Policy Brief No.9
-Sergey G. Chekinov and Sergey A. Bogdanov, “The Nature and Content of a New-Generation War,” Military Thought 4 (2013): 12-23 (in Russian).
-Sheiner D, SLevy, and E. Eckhaus. (2021). “Exploring Negative Spillover Effects on Stakeholders: A Case Study on Social Media Talk about Crisis in the Food Industry Using Data Mining,” Sustainability,.
-Singer, P.and Brooking E. T.,. (2018). “LikeWar: The weaponisation of social media,” HarperCollins,.
-Smith,J. Musta[1]faga,P.N. (2024). PLA Social Media Warfare and the Cognitive Domain. China Brief, 23 (16), pages 9-16 (2023)
-Stefan.H. (2024). Cognitive Warfare and Democracy: A Critical Analysis of the Ethical Challenges and Solutions. Available at www.linkedin.com
-Wasserman, H. (2018). Media, Geopolitics, and Power: A View from the Global South.
Associate Professor, Department of Management, Faculty of Command and Management, Imam Ali (AS) Military University, Tehran, Iran.amohammadi1360@yahoo.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |