
تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 429 |
تعداد مقالات | 2,947 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,100,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,842,522 |
ارائه مدلی برای شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر چابکی بازاریابی بینالمللی در کشورهای درحالتوسعه (موردمطالعه: کشور تاجیکستان) | ||
فصلنامه نگرش مدیریت راهبردی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1404، صفحه 9-39 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمختار قاسم اف* 1؛ طهمورث حسنقلی پور یاسوری2؛ حمیدرضا یزدانی3 | ||
1دکتری مدیریت بازاریابی، گروه بازاریابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
3دانشیار،گروه رهبری و سرمایه انسانی،دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی،دانشکدگان مدیریت،دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر چابکی بازاریابی بینالمللی در کشورهای درحالتوسعه صورت گرفت.نوع پژوهش به لحاظ نوع داده آمیخته متوالی با رویکرد اکتشافی بود که به لحاظ ماهیت در بخش کیفی شامل مراحل فراترکیب/دلفی و در بخش کمی توصیفی با مراحل پیمایشی/همبستگی بود. جامعه آماری در بخش کیفی و مرحله فراترکیب کلیه مبانی نظری و پیشینه مرتبط پایگاههای داده داخلی و خارجی و در مرحله دلفی 20 مشارکتکننده با روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند؛ همچنین در بخش کمی جامعه آماری کلیه کارکنان و مدیران شرکتهای تجاری ایران در بخش صادرات بینالملل بودند که 207 پاسخدهنده با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش گرداوری دادهها در بخش کیفی و مرحله فراترکیب مرور سیستماتیک ادبیات و در مرحله دلفی کاربرگ بود و همچنین در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته 78 گویهای برگرفته از بخش کیفی برای اعتبار درونی و پرسشنامه 34 گویهای برای سنجش اعتبار مدل بود. در بخش کیفی و در هردو مرحله و همینطور در بخش کمی روایی و پایایی موردبررسی قرار گرفت که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزارهای پژوهش بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی و مرحله فراترکیب، تحلیل سیستماتیک و در مرحله دلفی ضریب توافق کندال بود و در بخش کمی نیز شامل آمار توصیفی و استنباطی، با نرمافزارهای Maxqda-V2018، Spss-V23 و Smart Pls-V3 بود. یافتهها نشان داد، عوامل مؤثر بر چابکی بازاریابی بینالمللی در کشورهای درحالتوسعه شامل ابعاد چابکی استراتژی با مؤلفههای چابکی استراتژی (استراتژی بازاریابی، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک)(6 شاخص) و چابکی فرآیند تولید (6 شاخص)؛ چابکی محیط (تحلیل بازار، رقابت و جایگاه یابی، شناسایی فرصتهای بازار) (6 شاخص)، قانونی (قوانین توسعه اقتصادی، قوانین دسترسی به منابع مالی، قوانین تحولات اقتصادی جهانی)(4 شاخص) و تکنولوژیکی (3 شاخص) و درنهایت فرهنگی (3) موردسنجش قرار گرفت که یافتهها بیانگر اعتبار مناسب مدل بود. | ||
کلیدواژهها | ||
چابکی بازاریابی؛ چابکی استراتژی؛ چابکی محیط | ||
مراجع | ||
اسدزاده، احمد و دباغ افروز، رزیتا (1393). بررسی و ارائه مدل برای بازاریابی چابک و نقش آن در رقابت، کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسبوکار، تبریز.
امیرنژاد، قنبر، اژدری، پرستو (1395). بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر چابکی سازمانی، فصلنامه توسعه اجتماعی، 11(1)، 165-188.
بیگی نیا، عبدالرضا، الوانی، سید مهدی، گلشن، اصغر (1390). بررسی اثر پذیرش فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی، دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار، 18(50)، 113-130.
تقی نسب, حبیب و منصوریان, رضا. (1403). تأثیر چابکی بازاریابی بر بهره وری و نوآوری درآشفتگی بازار. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 7(94), 72-81.
چگینی نرگس. (1400). نقش پیش بینی کنندگی مدیریت بازاریابی در چابکی سازمانی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 53-60.
خدامی, سهیلا, صادق وزیری, فراز و هنری, امین. (1404). بررسی تأثیر عوامل دوسوتوان بر چابکی بازاریابی بین الملل مبتنی بر عوامل دوسوتوان ظرفیت محور و ستاده محور. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی, 16(61), -.
سید نژاد فهیم, سید رضا, مشکی, مهدی, چیرانی, ابراهیم و محفوظی, غلامرضا. (1397). بررسی تأثیر استراتژی نگهداری اخبار بد بر رضایتمندی سهامداران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی. 25(4)519-536 از ویرگول فارسی استفاده شود لطفا
طوطیان اصفهانی، صدیقه، خدایاری، فرانک، ورمزیا (1397). شناسایی و رتبه بندی موانع چابکی سازمانی سازمان تأمین اجتماعی، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 8(29).
علی محمدزاده، خلیل، دارابی، آمنه، جعفری، مهرنوش (1396). رابطه چابکی سازمانی با سلامت سازمانی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پیاورد سلامت، 11(3)، 276-286.
مددخانی، مهدی و کاظمی، علی و آزاد، ناصر (1398). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی بازارهای بینالمللی (با استفاده از روش AHP فازی)، سومین کنفرانس بینالمللی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، تهران.
والافر، امیر، امینی، محمدتقی، غلامی، محمود (1397). بررسی ارتباط هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، مدیریت نظامی، 18(70)، 117-145.
Cadogan, J.W. (2012), “International marketing, strategic orientations and business success: reflections on the path ahead”, International Marketing Review, Vol. 29 No. 4, pp. 340-348.
Chakravarthy, B. and Yau, D. (2017), Becoming global leaders: innovation challenges for five large Chinese firms, Strategy and Leadership, 45(2), 19-24.
Geijsel, G., Sleegers, P., Leithwood, K., & Jantzi, D. (2010). Transformational leadership effect on teachers commitment and effort toward school reform. Journal of Educational Administration, 4(3), 228-256.
Gomes, E., Sousa, C. M., & Vendrell-Herrero, F. (2020). International marketing agility: conceptualization and research agenda. International Marketing Review, 37(2), 261-272.
Haverila, M., Haverila, K. C., & McLaughlin, C. (2025). The impact of perceived knowledge on marketing agility in the context of big data: role of deployment level. European Journal of Management Studies, 30(1), 3-29.
Katsikeas, C.S., Morgan, N.A., Leonidou, L.C. and Hult, G.T.M. (2016), “Assessing performance outcomes in marketing”, Journal of Marketing, 80(2), 1-20.
Kester, L., Hultink, E.J. and Griffin, A. (2014), “An empirical investigation of the antecedents and outcomes of NPD portfolio success”, Journal of Product InnovationManagement, Vol. 31 No. 6, pp. 1199-1213
Khan, H., Mavondo, F., & Zahoor, N. (2025). Integration of outside-in and inside-out entrepreneurial marketing capabilities, marketing agility and resources for entrepreneurial firm performance. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 31(2/3), 609-630.
Kumar, V. (2024). International Marketing Research: A Transformative Approach. Springer Nature.
Mrugalska, B., & Ahmed, J. (2021). Organizational agility in industry 4.0: A systematic literature review. Sustainability, 13(15), 8272.
Nemkova, E. (2017), the impact of agility on the market performance of born-global firms: an exploratory study of the ‘Tech City’ innovation cluster, Journal of Business Research, Vol. 80, November. 257-265.
Nemkova, E. (2017), the impact of agility on the market performance of born-global firms: an exploratory study of the ‘Tech City’ innovation cluster, Journal of Business Research, Vol. 80, November. 257-265.
Park, Y., Sawy, O.A.E. and Fiss, P.C. (2017), the role of business intelligence and communication technologies in organizational agility: a configurational approach, Journal of the Association for Information Systems, 18(9), 648-686.
Pulido-López, A., & López-Salazar, A. (2025). Business internationalization and intellectual capital components: the case of the Colombian manufacturing sector exports. Journal of Intellectual Capital, 26(1), 130-151.
Shams, Riad; Vrontis, Demetris; Belyaeva, Zhanna; Ferraris, Alberto; Czinkota, Michael R. (2021). Strategic agility in international business: A conceptual framework for âagileâ multinationals. Journal of International Management, (4), 100737.
Singh, N., Benmamoun, M., Meyr, E., & Arikan, R. H. (2021). Verifying rigor: analyzing qualitative research in international marketing. International marketing review, 38(6), 1289-1307.
Weng, C., Liu, M. J., Ye, D., Huang, J., & Liu, P. C. (2024). Platform success in the international marketplace: reconfiguring digital resources for marketing agility. International Marketing Review, 41(5), 856-871. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |