تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,656 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,787 |
تبیین معیارهای بکارگیری بهینه کارکنان وظیفه بر اساس تحلیل مضامین فرامین مقام معظم رهبری | ||
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 39 - شماره پیاپی 2، شهریور 1399، صفحه 178-151 اصل مقاله (849.59 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حجت اله واعظی نژاد1؛ سید مجتبی موسوی نقابی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد نخبگان | ||
2استادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مجتمع آموزش عالی گناباد | ||
چکیده | ||
با افزایش سطح تحصیلات و تخصص مشمولان خدمت وظیفه عمومی لازم است تغییراتی در نحوه بکارگیری سربازان بوجود آید تا ظرفیت خدمت سربازی بیش از پیش شکوفا گردد. مقام معظم رهبری نیز در خصوص بکارگیری درست و بجای سربازان، بهویژه مشمولان تحصیلکرده، تأکید بسیاری نمودهاند. از این رو، در پژوهش حاضر از روش تحقیق تحلیل مضمون استفاده شده است تا معیارهای بکارگیری بهینه کارکنان وظیفه بر اساس فرامین مقام معظم رهبری تبیین گردد. بنابر یافتههای تحقیق، معیارهای بکارگیری بهینه کارکنان وظیفه از دیدگاه مقام معظم رهبری عبارتند از: بکارگیری متناسب با نیاز حقیقی نیروهای مسلح؛ بکارگیری متناسب با تحصیلات و تخصص سربازان؛ بکارگیری متناسب با مقتضیات زمان؛ بکارگیری متناسب با شأن سرباز؛ بکارگیری متناسب با وضعیت مشمولان خاص (مشمولان نخبه، متأهل، بسیجی، طلبه و ...)؛ بکارگیری در عرصههای غیردفاعی و بکارگیری کیفی سربازان. بکارگیری بهینه کارکنان وظیفه در عرصههای دفاعی و غیردفاعی موجب میشود علاوه بر تأمین نیازهای دفاعی-امنیتی کشور، سایر نیازها در عرصههای غیردفاعی نیز تا حد ممکن برطرف شده و بستر لازم برای تربیت دینی و اخلاقی جوانان مؤمن و کارآمد فراهم آید. همچنین با بکارگیری تخصصی سربازان و ارائه آموزشهای مهارتی، آمادگی آنها برای ورود به بازار کار پس از خدمت بیشتر شده و همه این دستاوردها سبب میشود سربازان از دوره خدمت سربازی، احساس مفید بودن، خودارزشمندی و عدم احساس تضییع وقت و عمر داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرامین مقام معظم رهبری؛ خدمت سربازی؛ بکارگیری بهینه؛ کارکنان وظیفه؛ سرباز | ||
مراجع | ||
فارسی
ب- انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,741 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 719 |