تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,469,063 |
نقش دفاع مقدس بر خودکارامدی جانبازان جنگ تحمیلی شهر اهواز | ||
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، آذر 1400، صفحه 167-179 اصل مقاله (359.13 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جعفر ثمری صفا1؛ سمیه کاظمیان* 2؛ مژگان پوردل3؛ مرضیه سلطانی4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
2دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
جنگ تحمیلی به عنوان یک عامل استرس زا می تواند منجر به عوارض ناگواری در زندگی انسانها شود. افرادی که مستقیما در جنگ تحمیلی شرکت می کنند و به نوعی در معرض ضربههای ناشی از این بلای خانمانسوز قرار می گیرند و اولین قربانیان جنگ هستند. اثرات جنگ تحمیلی تا اعماق خانواده ها و جامعه نیز نفوذ می کند. خانواده مجروحین، معلولین، شهدا و اسرا قربانیان فراموش شده این جنگ محسوب می شوند. هدف این پژوهش بررسی نقش دفاع مقدس بر خودکارآمدی جانبازان جنگ تحمیلی شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی -مقایسهای بود و جامعهی آماری آن شامل جانبازان شهر اهواز در سال 1398 بود. حجم نمونه 150 نفر از جانبازان بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامهی خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران، 1982) بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار خودکارآمدی به ترتیب برابر 44/62 و 09/7 بود. نتایج پژوهش بیانگر این بود که دفاع مقدس و به نوعی جنگ تحمیلی با اینکه اثرات منفی بر سلامت روان جانبازان داشته ولی منجر به افزایش عزتنفس و ارزشمندی خود، احساس کفایت و کارآیی در برخورد با مسائل زندگی که همگی اشاره به میزان خودکارآمدی در جانبازان دارند، گشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دفاع مقدس؛ جنگ تحمیلی؛ خودکارآمدی؛ جانبازان | ||
مراجع | ||
آزادمرزآبادی، اسفندیار؛ مقتدایی، کمال و آریاپوران، سعید (1392). «اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر علائم روانشناختی جانبازان با اختلال استرس پس از سانحه»، مجله علوم رفتاری، 7(1)، صص 74-67.
افروز، غلامعلی و ویسمه، علی اکبر (1380). «بررسی رابطهی میزان افسردگی فرزندان پسر جانبازان و نحوهی ارتباط با پدرانشان»، مجلهی روانشناسی و علوم تربیتی، س 31.
بیاتانی، محمد (1390). اثر بخشی آموزش خودکارآمدی و خودگردانی تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، منتشر نشده، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
پیواسته، سکینه؛ پیواسته،کلثوم. (1399). رابطه بین مدیریت زمان و خودکارآمدی با استرس شغلی معلمین ابتدایی شهر بجنورد. فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره، 3(3)، صص 43-66
خوراسگانی، ربانی (1386). جامعه شناسی جنگ، تهران: انتشارات فیروز.
شایان، فاطمه (1386). نگاه واقع گرایانه به مشکلات جانبازان، روزنامهی رسالت، ش 6280.
شولتز، دوان (1990). نظریه های شخصیت، ترجمه یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقش بندی، بهزاد گودرزی، هادی بحیرایی و محمدرضا نیکخو (1395). تهران: انتشارات ارسباران.
عنبری، موسی (1379). بررسی وضعیت آسیب دیدگان جنگ تحمیلی، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
Blomquist, T., Dehghanpour Farashah, A., & Thomas J. (2016). Project management self-efficacy as a predictor of project performance: Constructing and validating a domain-specific scale. International Journal of Project Management, 34(8), 1417-1432.
Carr, A. (2011). Positive psychology: Routledge.
Halstead, E., Ekas, N., Hastings, R. P., & Griffith, G. M. (2018). Associations between resilience and the well- being of mothers of children with autism spectrum disorder and other developmental disabilities. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(4), 1108-1121.
Mesurado, B., Malonda Vidal, E., & Mestre, A. L. (2018). Negative emotions and behavior: The role of regulatory emotional self_ efficacy. Journal of ADOLESCENCE, 64, 62-71.
Milioni, M., Alessandri, G., Eisenberg, N., Castellani, V., Zuffianò, A., Vecchione, M., & Caprara, G. (2014). Reciprocal Relations between Emotional Self-Efficacy Beliefs and Ego-Resiliency across Time. Journal of Personality, 83(5), 552-563.
Schutte, N.S., Malouff, J.M., Simunek,M., McKenley., J. & Hollander, S. (2002). Characteristic emotional intelligence and emotional well-being. Cognition and Emotion, 16, 769-785.
Seon Ahn, H., Bong, M., & Kim, S. (2017). Social models in the cognitive appraisal of self-efficacy information. Contemporary Educational Psychology, 48. 149–166.
Sohail, N. (2013). Stress and academic performance among medical students. J Coll Physicians Surg Pak, 23(1), 67-71.
Strobel, M., Tumasjan, A., & Sporrle, M. (2011). Be yourself, believe in yourself, and be happy: self-efficacy as a mediator between personality factors and subjective well-being. Scand Journal Psychol, 2(1), 43-48.
Tella, A. (2011). An assessment of mathematics self-efficacy of secondary school students in osun state, Nigeria. IFE Psycholog, 19 (1), 430-440.
Zhu, B., Chen, C., Shi, Z., Liang, H, & Liu, B. (2016). Mediating effect of self-efficacy in relationship between emotional intelligence and clinical communication competency of nurses. International Journal of Nursing Sciences, 3(2), 162-168.
Zimmerman, B.J, Bandura, A. & Martinez-Pons, M (2008). Self-Motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal-setting. Review of Educational research, 29(3), 663-676. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |