تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,957 |
نیازسنجی آموزشی سطوح راهبردی دوره دکترای اندیشه نظامی با تأکید بر برنامه درسی | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
دوره 20، شماره 88، تیر 1401، صفحه 151-172 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ظریفمنش حسین1؛ مهدی باقری هشی2؛ علیرضا حامدی سنجانی* 3 | ||
1استادیار دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام) | ||
2Assistant Professor in Higher Education Management, Supreme National Defense University | ||
3اندیشه نظامی / دانشکده دفاع | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین ارکان نظامهای آموزشی بهویژه دورههای تحصیلات تکمیلی، نیازسنجی آموزشی بهمنظور تدوین محتوای برنامه درسی است. این پژوهش باهدف تدوین برنامه درسی دوره دکترای اندیشه نظامی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی صورت گرفته. روش پژوهش حاضر کیفی و از ابزار مصاحبه و نمونهگیری گلوله برفی بهرهمند شده و پس از تحلیل مضمون مصاحبههای انجامشده با صاحبنظران که تعداد 12 نفر از اساتید گرایش اندیشه نظامی میباشند، مفاهیم کلیدی استخراج و با ترکیب مفاهیم کلیدی مقولههای اصلی احصاء گردیده است. در ادامه مقولات اصلی برمبنای الگوی فرآیند نیازسنجی آموزشی چونگ در سه مؤلفه تعیین نیازها، تعیین اهداف و برنامه درسی تعیین گردید. سپس پرسشنامه بسته برای تأیید نظرات خبرگان و متخصصین توزیع شد. برای تعیین پایایی ابزار کمّی پژوهش از آلفای کرونباخ و با استفاده از شاخصهای نسبت روایی محتوایی (CVR) و روایی محتوایی (CVI) روایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت مؤلفه تعیین نیازهای آموزشی با 8 شاخص، مؤلفه اهداف آموزشی با 9 شاخص و مؤلفه برنامه درسی با 21 شاخص احصاء گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازسنجی؛ اندیشه؛ اندیشه نظامی؛ برنامه درسی | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
الف- منابع فارسی:
- رام، سمیه؛ مهرمحدی، محمود؛ صادقزاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم(1397)، "منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتنبانی"، مجله تعلیم و تربیت، شماره 133- سوزنچی، ابراهیم (1388)، "تحلیل سیاستهای علم و فناوری"، فصلنامه فناوری علم، شماره 2- شیخ، علیرضا (1396)، "بازطراحی نظام آموزشی دانشکده دفاع ملی دانشگاه عالی دفاع ملی"- صادق زاده، علیرضا و احمدیفر، مهرداد (1387)، "آسیبشناسی مدیریت نظام آموزشی کشور و تأثیر آن بر وضعیت موجود نظام آموزشی"، نشریه فرهنگ و هنر مهندسی فرهنگی، فروردین و اردیبهشت، شماره 15- فردانش، هاشم؛ فیضی، آوات و محبوبی، طاهر (1391)، "اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی بر یادگیری و یادداری در محیط های یادگیری چندرسانهای"، مجله مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، شماره 8- عباس زادگان، عباس (1379)، "مکاتب و مبانی مدیریت راهبردی"، نشر چاپخانه، چاپ سوم- عسگری، محمود (1389)، "چارچوب نظری اندیشه نظامی"، نشریه اطلاعات راهبردی، دوره 8، شماره 89- فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی، اباصلت و دوستی، هومن(1391)، "نیازسنجی و تحلیل شکاف آموزشی کارکنان یک شرکت بیمه و تدوین نیازهای آموزشی آنها بر اساس مدل استاندارد مهارت"، پژوهشنامه بیمه ، شماره 108- فتحی واجارگاه، کورش؛ ابراهیم زاده، عیسی؛ فرج اللهی، مهران و خشنودیفر، مهرنوش(1392)، "بینالمللی سازی برنامه درسی در نظام آموزش عالی ایران: چالش ها و راهبردها"، مجله علوم تربیتی، شماره 96- فتحی واجارگاه، کورش و شفیعی، ناهید (1386)، "ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی - مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان"، مجله مطالعات برنامه درسی، شماره 5- گال، مردیت؛ والتر، بورگ و جویس، گال (1382)، "روش تحقیق کیفی"، ترجمه احمدرضا نصر، تهران، دانشگاه شهید بهشتی
- معینالدینی، محمود (1394)، "طراحی نظام آموزشی دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی"- نوروزی، داریوش؛ علیآبادی، خدیجه و باقری، خسرو (1390)، "اعتبار یابی الگوی طراحی آموزش"، فصلنامه روانسنجی تربیتی، شماره 40- مختاری رمزی، معصومه؛ کشاورز، سوسن؛ صالحی، اکبر؛ صادقزاده قمصری، علیرضا (1397)، "اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان"، مجله اسلام و پژوهشهای تربیتی، شماره 20ب- منابع انگلیسی:
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |