تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 2,796 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,728,067 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,571,923 |
روندپژوهی پیشرفتهای علوم شناختی در جهان و مقایسهی وضعیت کشورهای اسلامی منتخب غرب آسیا | ||
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی | ||
دوره 6، شماره 21، خرداد 1401، صفحه 103-132 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوذر سیفی کلستان1؛ محمود بیرانوند2؛ عبدالمجید کرامت زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران؛ نویسنده مسئول | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران | ||
3استادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی | ||
چکیده | ||
علومشناختی بهعنوان یکی از چهار رکن اصلی علوم همگرا بهطور شتابناکی در حال رشد و گسترش است و سیاستگذاری و هدایت راهبردی این رشته نیازمند یک دید و اشراف کلنگر و کلان نسبت به وضعیت ایران در این حوزهی علمی است. بر این اساس مطالعهی روند پیشرفت کشورهای اسلامی منتخب غرب آسیا و آمریکا میتواند دید و اشراف کلنگرانهای نسبت به وضعیت موجود و پیشِروی کشورهای اسلامی و بهخصوص ایران در اختیار قراردهد. برای این منظور روند تولیدات علومشناختی در چهار کشور اسلامی منتخب، آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از حیث روششناسی یک پژوهش آمیختهی درهمتنیدهی تک فازی است که از دادهها و روشهای کیفی و کمّی بهصورت همزمان و موازی استفاده میکند. در این پژوهش از روشها و فنون روندپژوهی مشتمل بر فنون وبکاوی، علمسنجی و گوگلترندز استفاده شد. دادههای وبکاوی از شبکهی متخصصین حرفهای لینکداین استخراج شد و دادههای علمسنجی از 1000 مقالهی علومشناختی منتشر شده در پایگاه ساینسدایرکت بهدست آمد. نتایج پژوهش بهصورت تفسیری، توصیفی و همچنین کمّی ارائه شدهاست که حاکی از شکاف علمی زیاد بین کشورهای اسلامی و کشورهای پیشرو در زمینهی علومشناختی است. همچنین مقایسهی نتایج حاصل از وبکاوی و نتایج حاصل از گوگلترندز حاکی از تمرکز کشورهای اسلامی بر حوزهی روانشناسی شناختی و علوم رفتاری است و بالعکس تولیدات پژوهشی علوم شناختی در هوش مصنوعی و روباتیک در کشورهای اسلامی در سطح پایینی قرار دارد که نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی راهبردی در این ابعاد است. | ||
کلیدواژهها | ||
روند؛ روندپژوهی؛ علوم و فناوریهای همگرا؛ علوم شناختی؛ علمسنجی | ||
مراجع | ||
الف. منابع فارسی
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |