تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 2,723 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,584,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,417,306 |
ارائه مدل مناسب عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در ارتش ج.ا.ا | ||
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی | ||
مقاله 9، دوره 12، 47 (تابستان 1401) - شماره پیاپی 2، مرداد 1401، صفحه 199-224 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر نیازمند* 1؛ ابراهیم ایجابی2 | ||
1رییس دایره تدوین و بازنگری کتب و مدارک آموزشی دافوس آجا | ||
2رئیس دایره مطالعات گروهی دفتر تحقیقات جنگ دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش | ||
چکیده | ||
در این پژوهش سعی شده است از بین عوامل متعددی که بر موفقیت مدیریت دانش تأثیر دارند، عواملی تعیین گردد که موجب افزایش همزمان خلاقیت و یادگیری سازمانی در آجا شوند. بنابراین هفت عاملی که با عوامل کلیدی موفقیت خلاقیت و یادگیری سازمانی مشترک میباشند مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش جهت افزایش همزمان خلاقیت و یادگیری سازمانی در ارتش ج.ا.ایران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرای آن توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد تحلیل کمی (معادلات ساختاری) میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 850 نفر از نخبگان و مدیران و اساتید دانشگاهی در سطح ارتش ج.ا.ایران میباشند که با استفاده از روش کوکران، نمونهای به حجم 265 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردید. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری و تحلیل مدل معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین تمامی هفت عامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش (فرهنگ سازمانی، اشتراک دانش، اختصاص پاداش، فناوری اطلاعات، حمایت مدیریت ارشد، مدیریت منابع انسانی و راهبردهای دانشمحور) که موجب افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی میشوند، تنها دو عامل راهبردهای دانشمحور و مدیریت منابع انسانی موجب افزایش همزمان خلاقیت سازمانی و یادگیری سازمانی در ارتش ج.ا.ایران شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ خلاقیت؛ یادگیری؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران | ||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
الف. فارسی
ب. انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 333 |