تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 2,723 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,584,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,417,337 |
مدل بکارگیری نوآوری باز در شرکتهای دانشبنیان استان تهران | ||
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی | ||
مقاله 10، دوره 12، 47 (تابستان 1401) - شماره پیاپی 2، مرداد 1401، صفحه 251-280 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نصیر فولادوند* 1؛ نیلوفر ایمان خان2؛ تورج مجیبی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران | ||
2استادیار،گروه مدیریت بازرگانی،واحدفیروزکوه،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ، فیروزکوه، ایران | ||
3دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران | ||
چکیده | ||
شرکتهایی که مدل نوآوری باز را اجرا کنند، میتوانند هزینه نوآوری را کاهش داده و نوآوری-هایشان را سریعتر به بازار ارائه داده و با دگرگونیهای بازار سازگار شده و با جذب ایدههای نو در بازار رقابتی جهانی باقی بمانند. هدف اصلی پژوهش، طراحی مدل نوآوری باز در شرکتهای دانشبنیان استان تهران میباشد که با روش پژوهش آمیخته انجام شده و در واقع ترکیبی از شیوه-های کیفی و کمی است. سوال اصلی تحقیق این است که؛ طراحی مدل بکارگیری نوآوری باز در شرکتهای دانش بنیان استان تهران چگونه است؟ ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه ساختیافته و نیمهساختیافته با 25 نفر از مدیران، کارشناسان و خبرگان شرکتهای دانشبنیان است که با روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) انتخاب شدند. از طریق مصاحبه با پنل دلفی، 5 متغیر مستقل شامل: تسهیلگری، حمایتی، تنظیمگری و شناختی–هنجاری و متغیر وابسته بکارگیری موفق نوآوری باز مشخص شد. 4 شاخص اصلی و 35 شاخص فرعی عوامل نوآوری باز در قالب الگوی مفهومی تدوین شد. بخش کمی با توزیع 338 عدد پرسشنامه با استفاده از جدول مورگان از بین2800نفر جامعه آماری به روش پیمایشی صورت گرفته است. بوسیله آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تحلیل عاملی تاییدی و همچنین بر حسب مدل رگرسیونی و مدل تجربی تحقیق در چارچوب فرضیه چندمتغیره پژوهش، بکارگیری موفق نوآوری باز در شرکت-های دانشبنیان استان تهران به افزایش 50% شاخصهای تنظیمگری، افزایش 33 % شاخصهای شناختی- هنجاری، افزایش 18% شاخصهای حمایتی و افزایش 27% شاخصهای میزان تسهیل-گری بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل؛ نوآوری باز؛ شرکتهای دانشبنیان؛ نوآوری | ||
مراجع | ||
منابع
الف- فارسی
- بابایی فارسانی، میثم؛ امیندوست، عاطفه و علیدادی، ابوذر (1397). طراحی الگوی نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از نظریه دادهبنیاد. فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه امام حسین (ع). 1 (2): 136-95.
- باغبان، عادله؛ رادفر، رضا؛ طلوعی اشلقی، عباس و امیری، مقصود (1398). توسعه نوآورانه در شرکتهای کوچک و متوسط با طراحی مدل ساختار همکاری شرکا در نوآوری باز با استفاده از رویکرد پویایی سیستم. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی 2، (6): 26-1.
- توسلی، غلامعباس(1369)؛" نظریههای جامعه شناسی"، تهران، نشر سمت
- حجازی،سید رضا؛شاهوردی،معصومه;مرادی،افسانه) .1389.(نقش مدیریت مالکیت فکری در نوآوری باز در سازمانهای دانش بنیان.اولین کنفرانس مدیریت، نوآوری و کارآفرینی. -حجازی،س.،دیوسالار، س.،پاشنه طلا،م.،&قاسمی،م(1389)ارایه چارچوبی مفهومی برای ارتقاء توان رقابتی شرکتهای دانش بنیان با بکارگیری مدل نوآوری باز. کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری و کارآفرینی.
-رحمانیان، س.؛ ،نصر،م(1389). مدل واسطه ای شبکه ای برای نوآوری باز در SMEها .چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران.
-مندارس، هانری(1349)؛" مبانی جامعهشناسی"، باقر پرهام، تهران، امیر کبیر، (1349)
- منطقی وهمکاران،(1393)،بررسی عوامل بنگاههای واسطه ای در نوآوری باز. مدیریت نوآوری تابستان 1392 - شماره 4 علمی-پژوهشی (وزارت علوم(/ISC
- میرفخرالدینی، سید حیدر؛ دسترنج، میثم و کریمی تکلو، سلیم (1385) طراحی مدل مفهومی برای توسعه نوآوری باز در پارکهای علم و فناوری با استفاده از تحلیل عاملی.فصلنامه پژوهش های مدیریت عمومی. س3. ش12:25ـ33
-واعظی نژاد،م؛صادقی،ج(1387).نوآوری باز استراتژی کلیدی شرکت های تکنولوژی بنیان داخلی برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی.سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک. - هنری چسبرو(1389). نوآوری باز پارادایم نوین آفرینش و تجاری سازی فناوری. ترجمه سید کامران باقری ، مرضیه شاوردی. انتشارات دانشکاه هاروارد.
- هنری چسبرو، ویم ونهارویک ،جویل وست(1396). افق های جدید در نوآوری باز. ترجمه دکتر مرتضی اکبری و همکاران . انتشارات دانشگاه تهران
ب- انگلیسی
- Barasaa, L. Knobenb, J.s. Vermeulenb, P. Kimuyua, P. & Kinyanjui, B.(2020) Institutions, resources and innovation in East Africa: A firm level approach. Research Policy, 46, 280–291.2020.
-Chen, J., Wu, B., & Zhou, Y. (2010). What makes it open: factorsaffecting the openness of power equipment manufacturing firms in OpenInnovation. IEEE ICMIT, 543-549.
- Chesbrough, H. “Open innovation –The new imperative for creating & profiting from technology”. Harvard Business Review, 2003
- Chesbrough, H. "The era of open innovation”. Sloan Management Review, 44(3), 35–41, Available at: www.sem.tsinghua.edu.cn/homepage /downloadTheolFile.do?id. 2003
- Chesbrough HW.(2006). Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation, New York, Oxford University Press: 1–34.
-Chesbrough, Henry ; Adrienne , Kardon Crowther. (2006). Beyondhigh tech: early adopters of open innovation in other industries. R&D Management , 229-236.
- Enkel, E., Gassmann, O., & Chesbrough, H. (2009). Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&D Management, 311- 316. -Ettlinger N. (2017). Open innovation and its discontents, Geoforum, 80: 61–71
- Grimaldi M, Quinto I, Rippa P. (2013). Enabling Open Innovation in Small and Medium Enterprises: A Dynamic Capabilities Approach, Knowledge and Process Management,20 (4): 199–210.
-H.W.Chesbrough,the Era of Open Innovation, spring2003, Vol.44, No.3,2003, p.35-41
-Keupp MM, Gassmann O. (2009). Determinants and archetype users of open innovation. R&D Management, 39 (4): 331–341.
- Lee, S. Park, G. Yoon, B. & Park, J. (2010). Open innovation in SMEs- An intermediated network model. Research Policy, 39, 290–300.
-Lindegaard, S., & Kawasaki, G. (2010). The Open Innovation Revolution: Essentials, Roadblocks, and Leadership Skills. John Wiley & Sons, Inc. -Parida, V. Westerberg, M. & Frishammar, J. (2012). Inbound Open Innovation Activities in High-Tech SMEs: The Impact on Innovation Performance. Small Business Management, 50, 283–309.
-Pervan S, Al-Ansaari Y, Xu J. (2015). Environmental determinants of open innovation in Dubai SMEs. Industrial Marketing Management, 50: 60-68.
-Popa S, Soto-Acosta P, Martinez-Conesa I. (2017). Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: An empirical study in SMEs. Technological Forecasting & Social Change, 118: 134-142.
- preez Niek D du, Louw Louis, Essmann Heinz, 2006, An Innovation Process Model for Improving Innovation CapabilitLy, Journal of High Technology Management Research, pp.1-241
-Preez Niek D du, Louw Louis, 2008, A Framework for Managing the Innovation Process, Portland International Conference on Management of Engineering & Technology (PICMET), 2008
-Spithoven, A., Vanhaverbeke, W. & Roijakkers, N. (2013). Open innovation practices in SMEs and large enterprises. Small Business Economics, 41, 537-562.
-Stanisławski R, Lisowska R. (2015). The Relations between Innovation Openness(Open Innovation) and the Innovation Potential of SMEs, 2nd Global Conference on Business,Economics, Management, 23: 1521-1526. -Striukova L, Rayna T. (2015). University-industry knowledge exchange. European, Journal of Innovation Management, 18 (4): 471- 492. -Wang, L., Jaring, P., & Arto, W. (2009). Developing a Conceptual Framework for Business Model Innovation in the Context of Open Innovation. International Conference on Digital Ecosystems and Technologies, 453-458. -West, J., & Scott , G. (2006). Challenges of open innovation: the paradox of firm investment in open-source software. R&D Management, 319-331. -West J, Salter A, Vanhaverbeke W, Chesbrough H. (2014). Open innovation: The next decade, Research Policy, 43: 805–811.
-Won Park Y, Amano T, Moon G. (2012). Benchmarking open and cluster innovation: case of Korea. Benchmarking: An International Journal, 19 (4): 517-531.
-Zhang, Y., & Huang, M. (2010). Knowledge capacity and the process types of open innovation . International Conference on Information, Networking and Automation, V2-196--V2-199. -Zhang, J., & Zeng, J. (2009). An Open Innovation Model for Business Innovation of Chinese Telecom Operators. National Natural Science Foundation of China. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 654 |