تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 2,746 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,637,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,469,654 |
بررسی تصاویر مرتبط با جنگ تحمیلی در کتابهای درسی از دیدگاه نشانهشناسی اجتماعی | ||
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 75-98 اصل مقاله (770.92 K) | ||
نوع مقاله: ترویجی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مصلحزاده1؛ محمدتقی آشوری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2دکترای مردمشناسی،عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نشانهشناسی تصویر، رویکردی انتقادی است که با بررسی و تحلیل محتوای تصاویر میکوشد به لایههای پنهان مفهومی در آنها دست پیدا کند، بیآنکه ارزش زیباییشناختی تصاویر را مورد قضاوت قرار دهد. نشانهشناسی تصویر به طور عمده از دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی در مکتب نشانهشناسی پاریس مورد توجه قرار گرفت؛ اما مفهوم نشانهشناسی اجتماعی را اولینبار مایکل هالیدی، زبانشناس انگلیسی مطرح کرد. این ایده بعدها توسط شاگردان و همکاران او دنبال شد و توسعه یافت. پس از آن، گونتر کرس و تئو ونلیوون تلاش کردند تا نشانهشناسی اجتماعی را به حیطههای دیگری بهجز کلام نیز گسترش دهند. نتیجه تلاش آنها الگویی شد برای تحلیل تصویر که آن را نشانهشناسی اجتماعی تصویر نامیدند. این پژوهش با استفاده از الگوی کرس و ونلیوون برای نشانهشناسی اجتماعی تصویر، تصاویر کتابهای درسی دوره راهنمایی را با محوریت موضوع بازنمایی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بررسی کرده است. بازنمایی جنگ بهدلیل اهمیت و تأثیرگذاری زیاد آن در جامعه بهعنوان یک پدیده اجتماعی معاصر مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه بررسیها نشان داد که در بازنمایی جنگ، گفتمان غالب عدم تقارن «ما/آنها» است. دشمن یا در تصاویر بازنمایی نمیشود یا شیطانصفت، احمق و بیعرضه و حتی زشت تصویر میشود؛ در حالی که نیروهای خودی، باهوش، پاک و باایمان، با لیاقت و پیروز و زیبا تصویر میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی اجتماعی تصویر؛ کتابهای درسی دوره راهنمایی؛ تحلیل تصویر؛ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران | ||
مراجع | ||
2. ساسانی، ف. (۱۳۹۰)؛ «بررسی سازوکار معناپردازی در متنهای کلامی و غیرکلامی جنگ»، ع. کمری، نامآورد (۲)، تهران، سوره مهر: ۴۱-۵۷.
10. Lakoff, G. (1991). "Metaphor and War: The Metaphor System Used to Justify War in the Gulf", November, Retrieved from Viet Nam Generation Journal & Newsletter:
http://www2.iath.virginia.edu/sixties/HTML_docs/Texts/Scholarly/Lakoff_Gulf_Metaphor1.html.
11. Lister, M. & L. Wells (2001). "Seeing Beyond Belief: Cultural Studies as an Approach to Analysing the Visual", In: T. Van Leeuwen & C. Jewitt, Handbook of Visual Analysis (P.61-91), Los Angeles, Sage.
12. Pauw, L.G. (2000). Battle Cries and Lullabies: Women in War from Prehistory to Present, Boston, University of Oklahoma.
13. Science Applications International Corporation (2007). "Iranian Textbooks Content and Context", December 31, Retrieved from:
http://www.fas.org/irp/dni/osc/irantext.pdf.
14. Bezemer, J. & G. Kress (2010,). "Changing Text: A Social Semiotics Analysis of Textbooks". Designs for Learning, 3(1-2) December, P.10-29.
15. Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (2012). Retrieved from wikipedia, May 6:
http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Monitoring_Peace_and_Cultural_Tolerance_in_School_Education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 787 |