تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,970 |
شناسایی مولفههای توسعه آیندهپژوهی در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد فراترکیب | ||
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی | ||
دوره 6، شماره 24، اسفند 1401، صفحه 33-60 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرام مهرآور گیگلو* 1؛ مهدی ناظمیاردکانی2 | ||
1دکتری مدیریت آموزش عالی، پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع). | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای توسعه آیندهپژوهی در نظام آموزش عالی کشور است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی (مقاله، پایان نامه، رساله) چاپ شده در حوزه آیندهپژوهی در آموزش عالی در بین سالهای 1380 تا 1400 است. در این راستا، کلیدواژههای مرتبط با هدف پژوهش مورد جستوجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بهدست آمده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 29 پژوهش که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج تحلیل دادهها برای جمع آوری دادهها 220 کد باز شناسایی شد که در 8 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی دستهبندی شدند که عبارتند از: آموزش (بازنگری برنامه درسی متناسب با نیازهای جامعه؛ بهروز کردن و آیندهمحوری در برنامهدرسی؛ روشهای تدریس)، کارآفرینی (اقتصادیشدن آموزش عالی؛ دانشگاه کارآفرین)، بینالمللیشدن (بینالمللیسازی دانشگاه)، فنّاوری (دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی؛ گسترش آموزشهای آنلاین)، پژوهش (کاربردی و تجاریشدن پژوهش؛ هدفمندی پژوهش)، منابع انسانی (توسعه فردی؛ توسعه مهارتهای مدیریتی)، ساختاری (ساختار انعطافپذیر) و سازگاری با محیط (دانشگاه سازگارشونده). یافتههای این پژوهش بینش جدید و ارزشمندی در این زمینه با درک عمیق از ماهیت آن ارائه کرده است که میتواند در توسعه آیندهپژوهی در نظام آموزش عالی کشور مؤثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ آیندهپژوهی؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
. منابع فارسی
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 385 |