تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,939 |
ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای آموزش عالی ایران بر اساس سیاستهای کلی نظام در حوزه آموزش | ||
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی | ||
دوره 6، شماره 24، اسفند 1401، صفحه 95-124 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شاهرخ باویلی1؛ کرم اله دانشفرد* 2؛ داود آقامحمدی3؛ علیرضا علی نژاد4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، گروه مدیریت دولتی ، | ||
2استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی(نویسنده مسئول) | ||
3استاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، | ||
4دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، | ||
چکیده | ||
در سراسر دنیا راهکارهای متنوعی برای ارزیابی خطمشیها و کاهش معضلات و بیاخلاقیهای ناشی از اجرای معیوب خطمشیها مورداستفاده قرار میگیرند. هدف اصلی در این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفهها و ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای آموزش عالی بر اساس سیاستهای کلی نظام در حوزه آموزش بود. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. دادهها از بررسی اسناد و ادبیات مرتبط و مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته استخراج شد. مصاحبهها با 13 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی و خطمشیگذاری بهصورت هدفمند تا مرحله اشباع نظری انجام شد. برای تجزیهوتحلیل این پژوهش از روش تحلیل مضمون استفادهشده است و برای سنجش روایی از سه رویه خود آزمون کدگذاری، استفاده از کدگذاران مستقل، دریافت بازخور از مصاحبهشوندگان استفاده شد. برای تحلیل دادهها در سه مرحله استخراج مفاهیم صورت گرفت. برایناساس تعداد 8 کد رابطهای (مضمون فراگیر)، 23 کد تفسیری (مضمون سازماندهنده) از 106 کد توصیفی (مضمون پایه) مرتبط با الگوی ارزیابی خطمشیهای آموزش عالی بر اساس سیاستهای کلی نظام در حوزه آموزش شناسایی و استخراج شد. برای اطمینان بیشتر و انجام یک روش کمی برای اعتبار سنجی الگوی پیشنهادی، در یک دایره وسیعتر و با افراد بیشتر که درزمینه آموزش عالی صاحبنظر، خبره و ذینفع هستند، این بخش انجام گردید و درنهایت با استفاده از نرمافزار لیزرل نتیجه دادهها به اطلاعات سودمند و هدفمند در راستای پاسخ به سؤالات اصلی پژوهش تبدیل شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ ارزیابی خطمشی؛ خطمشیگذاری عمومی؛ سیاستهای کلی نظام | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |