تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 381 |
تعداد مقالات | 2,637 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,456,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,297,901 |
تأثیر احساس تبعیض قومی در هویت جمعی جوانان کرد کرمانج خراسان شمالی (مورد مطالعه: شهرهای کرمانج نشین خراسان شمالی -سال ۱۳۹۹ ) | ||
امنیت ملی | ||
دوره 13، شماره 47، خرداد 1402، صفحه 157-180 اصل مقاله (678.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سوسن صفا1؛ فرح ترکمان* 2؛ حبیب صبوری خسروشاهی3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاداسلامی.تهران،ایران | ||
2گروه جامعه شناسی،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.نویسنده مسئول. | ||
3گروه جامعه شناسی،واحدتهران شرق،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران . | ||
چکیده | ||
کشور ایران همواره زیستگاه اقوامی با فرهنگهای گوناگون بوده است آنچه واگرایی اقوام را فراهم میسازد عدم توزیع برابر فرصتها و امکانات اجتماعی است که منجر به ظهور احساس تبعیض میگردد. لذا حفظ و تداوم انسجام اجتماعی و وحدت ملی بهعنوان یک هدف، موردتوجه اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی بوده است. پژوهش حاضر باهدف اصلی تعیین سطح جنبههای شناختی، احساسی و رفتاری ابعاد هویت جمعی جوانان کرد قوم کرمانج شهرستانهای استان خراسان شمالی و نیز تعیین نقش احساس تبعیض قومی اعم از توزیعی، رویهای و تعاملی در هریک از این ابعاد در سال 1399 به انجام رسید. حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول کریجگی و مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. اعتبار گویهها از طریق اعتبار صوری و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که احساس تبعیض بیشترین تأثیر منفی را بر هویت دینی و سپس هویت ملی در هر سه جنبه شناختی، رفتاری و احساسی دارد و کمترین تأثیر را بر هویت طبقاتی میگذارد. درحالیکه احساس تبعیض در هویت فراملی اثر معناداری ندارد. از سه جنبه مطرح (شناختی، رفتاری و احساسی) در همه مؤلفهها جنبه احساسی (تعهد) بیشترین سهم راداراست و در میان ابعاد تبعیض قومی، بعد تعاملی بیشترین تأثیر را دارد. از آنجا که بعد تعاملی تبعیض قومی تحت تأثیر تبعیض توزیعی و رویهای است بنابراین برای تقویت هویت جمعی، توزیع عادلانه و برابر فرصتها و تصمیمگیریها ضروری به نظرمیرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت جمعی؛ هویت ملی؛ هویت قومی؛ احساس تبعیض | ||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
فهرست منابع و مآخذ انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 229 |