تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,637,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,469,132 |
مقاله پژوهشی: تعیین اهم ابعاد، مولفه ها و شاخصهای تاثیر گذار بر ارزیابی آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
دوره 21، شماره 93، مهر 1402، صفحه 33-54 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یعقوب زهدی نسب1؛ عباسعلی سلمانی2؛ عبدالرضا دبستانی* 3 | ||
1استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
3دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه دفاع ملی | ||
چکیده | ||
برای تعیین اهم ابعاد، مولفه ها و شاخصهای تاثیر گذار بر ارزیابی آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح، ابتدا با استفاده از اسناد 6 گانه آورده شده در گام اول مدل مفهومی، آموزشهای مبتنی بر مهارت استنباط گردید و سپس ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مطلوب تأثیرگذار بر این نوع آموزشها تعیین شد و در نهایت با تعیین مراجع، ابزارها و روشهای ارزیابی آموزشهای مبتنی بر مهارت اهم ابعاد، مولفه ها و شاخص های تاثیر گذار بر ارزیابی آموزش های مبتنی بر مهارت احصا و تعیین گردید. روش تحقیق، در این مقاله موردی زمینهای با رویکرد آمیخته است، به این منظور از روش کتابخانهای و روش میدانی به گردآوری دادهها پرداخته شده است. با استنباط آموزشهای مبتنی بر مهارت، ده بعد، 49 مؤلفه و 220 شاخص آموزش های مبتنی بر مهارت احصا و بر اساس نظر خبرگان تأثیرگذاری این ابعاد، مولفه ها و شاخص ها بر ارزیابی این نوع آموزش ها نهایی و استاندارد گردید. سپس بر اساس دادههای جمعآوری شده پرسشنامه تجمیعی تهیه و بین 68 نفر جامعه آماری (تمام شمار) توزیع و پاسخها دریافت گردید نتایج حاصل از بررسی پاسخ ها توسط نرمافزار spss سطح معنادار بودن پاسخ ها(P-value) و آلفای کرانباخ هر یک از شاخصها و مولفهها این است که: تمامی ابعاد 10 گانه و 49 مولفه و 220 شاخص مربوطه بر ارزیابی آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح، کاملا تاثیرگذار است و مورد تایید قرارگرفت. ضمنا با استفاده از روشهای آماری توصیفی ، به توصیف و تجزیهوتحلیل پاسخها برای هریک از مؤلفهها و شاخصها پرداخته شد و سطح تاثیرگذاری هر یک از شاخصها و مولفهها بر اساس نمره میانگین، برای ابعاد ده گانه تعیین گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد؛ مؤلفهها و شاخصهای؛ ارزیابی؛ آموزشهای مبتنی بر مهارت | ||
مراجع | ||
- آروند، حمید و شفیعی، امیرحسین، (1397)، " مهارت محوری در نیروهای مسلح: مفاهیم، سازوکارهای توسعه و پیشنهاد عملی "، تهران، ستاد کل ن.م. ج.ا.ا، همایش مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح
- اشک تراب، طاهره، گودرزی، فاطمه، (1391)، " ارزشیابی، کارایی و اثربخشی نظامهای آموزشی"، نشریه پژوهشی - تحلیلی دانشکده پرستاری الیگودرز، شماره 4 و 5، زمستان 91
- دعایی، حبیب ا... ، (1377)، " مدیریت منابع انسانی" ، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی.
- خراسانی، اباصلت و حسینی ضرابی، حامد (1393). ارزشیابی آموزشی (از تئوری تا عمل)، تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
- بازرگان، عباس، (1395)، " ظرفیتسازی برای ارزیابی و ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی " دانشگاه تهران
- رحیمی، غلامعلی، (1380)، "آموزش و بهسازی نیروی انسانی در نظام تعلیموتربیت"، تهران، مؤسسه انتشاراتی زهد.
- رودگر صفاری، مهدی، (1397)، " آسیبشناسی کارورزی دانشجویان ناوبری دانشگاه امام خامنهای (مدظلهالعالی) و ارائه راهکار مناسب" تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
- سجادی، پناه علی، (1388)، "طراحی الگوی ارزیابی راهبردی عملکرد مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح"، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
- سیاوشی، قاسم، (1379)، " بررسی میزان انطباق محتوای آموزش دافوس انتظامی با کاربردی بودن آن در جهت اجرای مأموریتهای ناجا" (پایاننامه)، تهران، دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه.
- شوقی، علیاکبر، (1395)"نگاهی کاربردی بهنظام توسعه آموزش" مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی (گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی)، نامه دفاع شماره پیاپی 44، شماره هشتم، بهمن 1395
- صیادی نقاب، قربان، (1397) " طراحی الگوی ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی سپاه" تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)(رساله دکترا)
- عرب انصاری، مهدی، (1397)، " مبانی و جایگاه مهارتآموزی در آموزش"، مجموعه چکیده مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح.
- عظیمی، سیدامین، (1395)، " بررسی کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان در آموزش مجازی ایران و روسیه" ماهنامه علمیپژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
- علینژاد، پیمان، (1395)، " آسیبشناسی اجرای آموزش یگانی در ناو گروههای شناوری نیروی دریایی سپاه و ارائه راهکار مناسب " تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
- نصری فرامرز، (1393)، "طراحی الگوی تربیت و آموزش افسران رسته عرشه نیروی دریایی راهبردی آجا با تأکید بر توانمندسازی آنها"، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک شماره 60 پاییز 1393
- نقیبزاده، میر عبدالحسین، (1367)، " فلسفه آموزشوپرورش"، تهران، انتشارات طهوریان.
- ولیوند، حسین، (1397)، " توانمندسازی استادان و مربیان نیروهای مسلح با رویکرد مهارت محوری" مجموعه مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح، جلد اول
منبع انگلیسی:
-Elvira Lantelme and Carlos T.Formoso (2004) "،Improving Performance Through Measurement : The Application of Lean Production and Organizational Learning Principeles “, Federal University of Rio Grande, Brazil,December
-Yahya, A. H. ( 2001). The Using of Model Context, Input, Process and Product (CIPP) In Lerning Programs Assessment | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |