تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 401 |
تعداد مقالات | 2,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,658,709 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,491,477 |
ارائه الگوی حکمرانی اسلامی- ایرانی آموزش و پرورش | ||
فصلنامه تخصصی حکمرانی متعالی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، بهمن 1402، صفحه 125-148 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی نژاد نوری1؛ خلیل نوروزی2؛ محمد حسین کاظمی شورئی* 3 | ||
1دانشیار دانشگاه مالک اشتر | ||
2استادیار دانشگاه امام حسین (ع) | ||
3دبیر آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
آموزش و پرورش بعنوان اصلی ترین مسئول تلعیم و تربیت عموی کشور وظیفه تربیت نسل آینده و دستیابی دانش آموزان به حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را بر عهده دارد. دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جایگاه سند بالا دستی آموزش و پرورش نیاز به نقشه راهی است که متناسب با زیسب بوم و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی باشد. در سال های اخیر بعلت تصمیم گیری نادرست در آموزش و پرورش در سایه فهم غلط از حکمرانی و الگو برداری از الگوهای غربی موجب عقب ماندگی از برنامه ها و عدم عملیاتی شدن سندتحول شده است. این پژوهش با نقد الگوی حکمرانی غربی موسوم به حکمرانی خوب و معرفی درون مایه لیبرالی آن به معرفی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت که دارای ماهیت توحیدی است پرداخته است. این الگو ضمن سازگاری با بوم کشورمان که منطبق با ایرانیت و اسلامیت مردم است، دستیابی به حیات طیبه و سعادت دنیوی و اخروی افراد جامعه را تضمین می کند. به همین منظور با استفاده از روشگان دادهبنیاد به گردآوری، تحلیل و تبیین عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که در چارچوب مفروضات دینی، 1- خود ارزیای و پاسخ گویی مسئولانه، 2- نقش آفرینی و تعامل اثر بخش نهاد آموزش و پرورش، 3- تکلیف گرایی و امانت داری، 4- خود مراقبتی و محاسبه و 5- صداقت در کردار و گفتار در تمام سطوح از مهمترین گزارههای بهبود حکمرانی در آموزش و پرورش کشور است. در انتها نیز الگوی حکمرانی اسلامی - ایرانی آموزش و پرورش ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی؛ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ آموزش و پرورش؛ حکمرانی اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 779 |