تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 401 |
تعداد مقالات | 2,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,658,882 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,491,604 |
آینده نگاری مقابله با نفوذ از منظر امام خامنه ای (مدظله العالی) بر اساس مدل پنج مرحله ای شولتز | ||
فصلنامه آینده پژوهی راهبردی | ||
دوره 2، شماره 8، دی 1402، صفحه 117-146 اصل مقاله (848.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشاد کیانی* 1؛ مسعود کاظمیان2 | ||
1دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
چکیده | ||
نفوذ یک شیوه کمهزینه برای وصول به هدف است که اگر با برنامهریزی و در قالب سناریوهای از پیش تعیینشده طراحیشده باشد، ضمن نداشتن یا پایین بودن هزینه میتواند اثربخشی لازم را داشته باشد. شناخت پدیده نفوذ و نقش آن در استحاله و فروپاشی انقلابها و نهضتها ازجمله مهمترین عوامل و راهکارهای پایداری دست آوردها و صیانت از مجموعه انقلابها به شمار میرود. این مقاله با هدف برنامهریزی و اقدام برای مقابله با نفوذ در نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق آیندهنگاری مقابله با نفوذ مبتنی بر آرا و اندیشههای امام خامنهای است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، به لحاظ گردآوری داده از روش کتابخانهای، ازنظر نوع داده کیفی، ازنظر روش جمعآوری و تحقیق داده بنیاد از نوع پیمایشی است. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان مفاهیمی در خصوص آیندهنگاری و نفوذ با ترسیم الگوی مفهومی شولتز به بررسی دیدگاههای آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، در زمینه مقابله با نفوذ با استفاده از مدل پنج مرحلهای شولتز پرداخته شود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که آیتالله خامنهای بر شناسایی دقیق تهدیدات داخلی و خارجی و تحلیل جامع تأثیرات نفوذ دشمنان تأکیددارند. توسعه سناریوهای مختلف برای مقابله با تهدیدات، ارزیابی، تدوین واجرای آنها بخشی از رویکرد راهبردی ایشان است. این پژوهش با تطبیق دیدگاههای آیتالله خامنهای با مدل شولتز، نشان میدهد که رهبر انقلاب اسلامی از رویکردی جامع و سامانمند برای مقابله با نفوذ دشمنان بهره میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
نفوذ دشمن"؛ رخنه دشمن"؛ جنگ نرم"؛ آینده مطوب"؛ آینده نگاری"؛ "؛ آینده پژوهی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |