تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 400 |
تعداد مقالات | 2,763 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,646,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,479,229 |
ارائه الگوی فرایند های اصلی مدیریت دانش: رویکردی نوین و بومی در سازمانهای مأموریتمحور | ||
فصلنامه نگرش مدیریت راهبردی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 1403، صفحه 153-186 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس نفر* 1؛ اسماعیل قنبری گرجی2؛ سیدمحمد طاهری اطاقسرا3 | ||
1کارشناسارشد مدیریت کسبوکار، تهران، ایران a.nafar.mba@gmail.com | ||
2کارشناسارشد مهندسی صنایع، مدیر آیندهپژوهی و همکاری علمی، سازمان جهاد نیروی دریایی، تهران، ایران | ||
3کارشناسارشد فیزیک، مدیر دانش سازمان جهاد نیروی دریایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از دغدغههای مهم سازمانها در حوزه مدیریت دانش، چگونگی پیادهسازی و اجرای درست آن است و برای اجرای موفق مدیریت دانش، تدوین و تهیه الگوی مدیریت دانش با توجه به شرایط بومی و فرهنگی متناسب با سازمانهای مأموریتمحور، امری اجتنابناپذیر است. هدف از این پژوهش ارائه الگوی فرایندهای اصلی مدیریت دانش است. پژوهش کنونی، پژوهشی کاربردی با رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) است. اجرای پژوهش در سه مرحله یا گام اصلی انجام شد: در گام نخست با تنظیم اهداف پژوهش و با استفاده از کلیدواژهها به جستوجو و یافتن منابع مرتبط در ادبیات موضوع پرداخته شد. سپس با روشهای فراترکیب و تحلیل محتوا، منابع اصلی شناسایی و انتخاب شد. در گام دوم با بررسی ادبیات پژوهش به مفهومشناسی و استخراج ابعاد و مؤلفههای مدیریت دانش همت گماشته شد. در گام سوم نیز با توزیع پرسشنامه و بهوسیله روش دلفی، اولویتبندی شاخصها انجام و الگوی اولیه، تکمیل شد و پس از آن با اعتبارسنجی الگو توسط خبرگان، الگوی نهایی ارائه شد. در روند اجرای پژوهش از 2 پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول برای اولویتبندی و مناسب بودن معیارها (غربالگری) بود که در اختیار 18 نفر از خبرگان جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. پرسشنامه دوم برای اعتبارسنجی الگوی عملیاتی پیشنهادی استفاده شد. نمونه آماری پژوهش در این مرحله شامل 15 نفر از خبرگان و استادان و خبرگان جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند که درنهایت به ارزیابی الگو از ابعاد مختلف پرداختند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ مدیریت دانش؛ مدلهای مدیریت دانش؛ فرآیندهای مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
- الوانی، سیدمهدی، و داناییفرد، حسن(1380). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی. دانش مدیریت، 14، 28-5.
- جعفری مقدم، سعید(1385). مستندسازی تجربیات مدیران (از دیدگاه مدیریت دانش). مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 10، 245-272
- انصاری، خداکرم، و صالحی، الهکرم(1400). ارائه مدل تسهیم دانش با رویکرد مدیریت دانش (مطالعه موردی: مؤسسههای حسابرسی شهر تهران). پژوهشهای مدیریت راهبردی، 27، 108-63.
- واعظی، رضا، و متولی حبیبی، مسلم(1385). نگاهی دانشمدار به مدیریت دانش. ماهنامه مدیریت، 113، 16-11.
- ریحانی شوکتآباد، فرزانه، و حسین قلی زاده، رضوان(1401). بررسی وضعیت اشتراک دانش و رابطه آن با رفتار کاری نوآورانه کارکنان (نمونه پژوهش: یک شرکت تولیدی). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 4، 67-110.
- جنتی فر، مسعود(1400). بررسی تأثیر مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6، 209-240.
- افرازه، عباس، محمدنبی، ساویز، و محمدنبی، سینا(1390). الگوی سنجش و ارتقای درجه پایداری سازمانی با رویکرد مدیریت دانش. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 20، 37-63.
- زریباف، موحدی، و معتمدی، اسفندیاری(1388). تبیین مدل مفهومی کارایی مدیریت دانش و ارائه راهکار برای بهکارگیری آن در سازمانهای ایران. مجلس و راهبرد، 53، 87-104.
- حسن قلی پور، طهمورث، و عابدی، حسن(1388). سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمانها از طریق یک مدل بلوغ توسعهیافته مدیریت دانش، 121-148
فهرست منابع انگلیسی
- Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of management information systems, 18(1), 185-214.
- Von Lubitz, D., & Wickramasinghe, N. (2006). Networkcentric healthcare and bioinformatics: Unified operations within three domains of knowledge. Expert Systems with Applications, 30(1), 11-23.
- Wiig, K. M. (2000). Application of knowledge management in public administration. Knowledge Research Institute, 3(5), 1-28.
Rezghi, H. (2020). Designing Strategic Pattern of Knowledge Management in Cultural and Educative Affairs. Modiriat-e-farda, 62(62), 59.
- Hessle, C., Hanson, L. Å., & Wold, A. E. (1999). Lactobacilli from human gastrointestinal mucosa are strong stimulators of IL-12 production. Clinical & Experimental Immunology, 116(2), 276-282.
- Edvardsson, B., & Gustavsson, B. (2003). Quality in the work environment: a prerequisite for success in new service development. Managing Service Quality: An International Journal, 13(2), 148-163.
- Ghale Hasan, F. H. (2012). Evaluation of relationship between knowledge management and human resources empowerment. Advances in Environmental Biology, 1
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |