تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 400 |
تعداد مقالات | 2,763 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,644,630 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,476,985 |
الگوی مدیریت خلاقیت مبتنی بر علوم و فناوریهای شناختی در دانشگاههای نظامی | ||
راهبرد دفاعی | ||
دوره 22، شماره 87، آبان 1403 اصل مقاله (626.12 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید اسماعیلی* ؛ سید محمد مهدوی؛ حسن محجوب عشرتآبادی | ||
مدیر | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی مدیریت خلاقیت مبتنی بر علوم و فناوریهای شناختی در دانشگاههای نظامی انجامشده است. بدین منظور با بهرهگیری از ظرفیت رویکرد پژوهش کیفی و روش گروههای کانونی، به شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی موردمطالعه پرداخته شد. دادهها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی و مصاحبه کانونی با 4 گروه کانونی از بین 12 نفر از متخصصان حوزه علوم شناختی گردآوری شد و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل گردید. سرمایه ساختاری شامل مؤلفههایی مانند فضای آموزشی، فضای اداری، فضای رفاهی، امکانات و تجهیزات، سامانههای آموزشی، نرمافزارها، تجهیزات شبکه و اینترنت است. سرمایه فرهنگی شامل مؤلفههایی مانند دانش و تخصص، فرهنگسازمانی، منابع آموزشی و پژوهشی، فضای تعاملی و شبکههای اجتماعی است. سرمایه سیاسی شامل مؤلفههایی مانند قدرت و نفوذ، رهبری و مدیریت، شبکهسازی و مسئولیتپذیری است. سرمایه شناختی شامل مؤلفههایی مانند حل مسئله، یادگیری، سازگاری، تولید دانش، اعتماد، انسجام، تعاملات، مشارکت و همکاری، تعلق سازمانی و شهرت و اعتبار است. الگوی ارائهشده در این پژوهش، چارچوبی جامع برای مدیریت خلاقیت در دانشگاههای نظامی ارائه میدهد. این الگو با در نظر گرفتن ابعاد مختلف سرمایه (ساختاری، فرهنگی، سیاسی و شناختی) میتواند به ارتقای سطح خلاقیت در این دانشگاهها کمک کند. این پژوهش نشان میدهد که فناوریهای شناختی ظرفیت تبدیلشدن به ابزاری قدرتمند برای توسعه خلاقیت در سازمانها را دارند. با حمایت از اشتراک دانش، تقویت ارتباطات و تسهیل همکاری در این چهار بعد، فناوریهای شناختی میتوانند افراد و سازمانها را برای دستیابی به نوآوری بیشتر توانمند کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مدیریت خلاقیت؛ علوم شناختی؛ دانشگاههای نظامی؛ گروههای کانونی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |