تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 2,796 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,728,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,572,368 |
تبیین و اولویتبندی معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز | ||
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار | ||
دوره 9، شماره 34، دی 1403، صفحه 115-135 اصل مقاله (755.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هومن هاتفی پور* 1؛ آلبرت بغزیان2 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران. | ||
2استادیار، گروه اقتصاد، پردیس بین الملل کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از ابزارهای مهم در خصوص پویایی اقتصادی در بخش فولاد و آهن، بازاریابی موفق آن در شرایط ناپایدار اقتصادی و نوسان قیمتها میباشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تبیین و اولویتبندی معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز، طراحی شده است. روش اجرای پژوهش حاضر آمیخته(کیفی-کمی) است. به این ترتیب که ابتدا با مطالعات اسناد موجود و تحلیل مضمون به تبیین معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز، پرداخته شده و در مرحله بعد با استفاده از نظرسنجی 100 خبره متخصص بازاریابی، معیارهای استخراج شده مرحله کیفی با تکنیک آماری رگرسیون تحلیل و اولویتبندی میگردند. جامعه آماری در این پژوهش در بخش کیفی کلیه مقالات، گزارشات علمی، پایاننامههای مرتبط با عوامل موثر بر بازاریابی در بخش صنعت میباشد و در بخش کمی مجموعه خبرگان و کارشناسان خبره در زمینه بازاریابی میباشند. روش نمونهگیری هدفمند برای بخش کیفی و کمی روش گلولهبرفی بوده است، ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر در بخش کیفی فیشبرداری و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته در خصوص هدف پژوهش بوده است. ابزار تحلیل اطلاعات در این پژوهش تحلیل محقق و بنا به نیاز نرمافزار،Spss نسخه 23 بوده است. نتایج پژوهش نشان داد مهم ترین معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز به ترتیب اولویت شامل معیار اقتصادی (کاهش هزینه تولید، استفاده از فناوریهای به روز تولید و تولید برمبنای عرضه و تقاضا)، معیار اجتماعی (مدیریت راهبردی و شناسایی مشتریان و نیازهای آنها) و معیار محیطزیستی (کاهش انرژی تولید) می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
معیار؛ بازاریابی؛ فولاد و آهن و نوسانات نرخ ارز | ||
مراجع | ||
دشتیانه، احسان، رضا رادفر و عباس طلوعیاشلقی (1400). شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تولید محصول جدید در فولاد، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 43، 49-59.
زارعیان، نسیم (1397). شناخت نقش و عوامل موثر استارت آپ ها در اقتصاد و فرهنگ کارآفرینی روستاهای استان سمنان، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان.
شفیعی، علی و میرابی، وحیدرضا (1398). ارائه و اعتباریابی مدل بازاریابی استراتژیک در شرکتهای بزرگ صنعت فولاد، تحقیقات بازاریابی نوین، 9(2)، 77-109.
شفیعی، علی و میرابی، رضا (1397). بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند با توجه به نقش میانجی بهرهوری در شرکت های بزرگ صنعت فولاد، مدیریت بهرهوری، 12(3)، 233-260.
مهراب پور، مجتبی (1397). تاثیر قابلیت های بازاریابی بر استراتژی های رقابتی با نقش تعدیلگر شدت رقابت (مطالعه موردی: توکا فولاد اصفهان)، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
قاسمی، حسن؛ تقوی، تقوی و محمدرضا فنی (1385). شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر بازاریابی صنعت فولاد آلیاژی در ایران، مجله مدیریت بازاریابی، 1(2)، 51-63.
مهدوینیا، سیدمحمدرضا (1379). بازاریابی برای افزایش صادرات فولاد ایران، مجله دانش مدیریت، 13(50)، 101-112.
عمرانی، میثم؛ پویا، سیدمحمدخلیل و پویا، علیرضا (1400). برنامه ریزی ظرفیت تولید و فروش در صنعت فولاد با رویکرد پویاشناسی سیستمها (مطالعه موردی: محصول میلگرد، مجتمع فولاد خراسان). اولین کنفرانس سیستمی در عمل.
عبدالله زاده، سهراب؛ چای فروش، سحر و علیزاده، محدثه (1401). نقش استارت آپ ها در کارآفرینی، سومین کنفرانس ملی مدیریت بازرگانی، کارآفرینی و حسابداری ایران، تهران.
کاظمیان، مینا؛ افشار کاظمی، محمدعلی؛ فتحی هفشجانی، کیامرث و معتدل، محمد رضا (1402). تعیین قیمت بهینه در صنعت فولاد با استفاده از الگوهای انحصار چندجانبه با رویکرد شبکه عصبی و نظریه بازی ها، مطالعات مدیریت صنعتی، 21(68)، 43-74.
Azimifard, A., Moosavirad, S. H., & Ariafar, S. (2018). Selecting sustainable supplier countries for Iran's steel industry at three levels by using AHP and TOPSIS methods. Resources Policy, 57, 30-44.
Akinci, İ. B., Alobaidi, D., & Ersöz, F. (2021, June). Comparison of iron and steel production defects using classification algorithms. In 2021 3rd International Congress on Human-Computer Interaction, Optimization and Robotic Applications (HORA) (pp. 1-9). IEEE.
Bhanot, B. , Reena, Pratima Kaur, P. (2023). Digital Marketing and its Effects on Start-up Business. International Journal of Research Publication and Reviews, Vol 4, no 8, pp 1143-1146.
Xia, B., Fung, R. Y., & Guo, J. E. (2018). Quality Investing and Pricing Strategies by Startups: Impacts of Demand Uncertainties and Capital Constraint. Discrete Dynamics in Nature and Society, 2018(1), 8302645.
Cerasa, A., & Buscaglia, D. (2019). A hedonic model of import steel prices: Is the EU market integrated?. Resources Policy, 61, 241-249.
Crompton, P. (2015). Explaining variation in steel consumption in the OECD. Resources Policy, 45, 239-246.
Evans, M. (2011). Steel consumption and economic activity in the UK: The integration and cointegration debate. Resources policy, 36(2), 97-106
González, I. H., & Kamiński, J. (2011). The iron and steel industry: a global market perspective. Gospodarka Surowcami Mineralnymi, 27(3), 5-28.
Huh, K. S. (2011). Steel consumption and economic growth in Korea: Long-term and short-term evidence. Resources Policy, 36(2), 107-113.
Gorjian Jolfaei, N., Haghighi, M., & Gorjian, N. (2017). Marketing mix elements-a case study on steel industry export
Ottosson, M., & Kindström, D. (2016). Exploring proactive niche market strategies in the steel industry: Activities and implications. Industrial Marketing Management, 55, 119-130.
Rizvanović, B., Zutshi, A., Grilo, A., & Nodehi, T. (2023). Linking the potentials of extended digital marketing impact and start-up growth: Developing a macro-dynamic framework of start-up growth drivers supported by digital marketing. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122128.
Yuan, Z. (2020). Research on environmental cost management problems and countermeasures of China’s iron and steel enterprises. International Journal of Social Science and Education Research, 3(5), 159-162.
Yazar, H. and M. Erdogdu. (2023). Industrial Policy in the Development of the Iron and Steel Industry in Several Countries. Industrial policy Journal, 3(!), Pp: 4-11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |