
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 421 |
تعداد مقالات | 2,865 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,924,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,735,278 |
ابعاد الگوی معرفت شناختی آموزش فکری دانش آموزان ابتدایی با تکیه بر رهنمودهای قرآن | ||
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی | ||
دوره 14، شماره 57 - شماره پیاپی 4، اسفند 1403، صفحه 146-117 اصل مقاله (995.2 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شمس الدین خزلی* | ||
آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی معرفتشناختی آموزش فکری در دوره ابتدایی با توجه به رهنمودهای قرآن انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، ترکیبی از روشهای کاربردی و بنیادی است. از نظر شیوه جمعآوری دادهها، این تحقیق توصیفی-پیمایشی است. در دستهبندی تحقیق از نظر نوع دادهها، آمیخته اکتشافی است. برای این منظور در تحقیق حاضر ابتدا از طریق روش تحقیق کیفی اطلاعات مورد نیاز در مورد ارائه الگوی معرفتشناسی و آموزش فکری، گردآوری شده و شرایط زمینهای آنان مشخص شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که از میان 49 شاخص (گویه) موجود، 11 مؤلفهی اصلی قابل شناسایی است. این مؤلفهها شامل، شناخت اثباتی (شناخت خود، محیط و شناخت مهارتی)، شناخت تبیینی (شناخت معنوی فردی و اجتماعی)، شناخت حقیقی (شهود و آموزش تدریجی)، و شناخت اعتباری (قلب، حواس و ادراک) است. گردآوری شده و شرایط زمینهای آنان مشخص شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که از میان 49 شاخص (گویه) موجود، 11 مؤلفهی اصلی قابل شناسایی است. این مؤلفهها شامل، شناخت اثباتی (شناخت خود، محیط و شناخت مهارتی)، شناخت تبیینی (شناخت معنوی فردی و اجتماعی)، شناخت حقیقی (شهود و آموزش تدریجی)، و شناخت اعتباری (قلب، حواس و ادراک) است. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفت شناسی؛ آموزش فکری؛ دوره ابتدایی؛ رهنمودهای قرآن | ||
مراجع | ||
منابع و مأخذ:
منابع دینی/ اسناد بالا دستی:
بخشش، مریم؛ چهاردولی، محمدرضا و محمدی، ندا(1400). بررسی تاثیر آموزش فلسفه بر سیر فکری دانش آموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی منطقه جوکار. هفتمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت نگر.
پارسا، محمد(1395). روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریهها، تهران، بعثت.
تنها، کدیور و جلیلی. (1399). تحول معرفت شناسی شخصی در دانش آموزان دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 16(63), 277-288.
جوادی آملی، عبدالله(1398). تسنیم قم، مرکز نشر اسراء.
حسرت قرانی، آسیه؛ امان الله زاده، رویا؛ رامش، فریده و سلطانی، سودا(1400). تبیین نحوه آموزش فکری در آموزش دوران ابتدایی. اولین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرآیندهای تعلیم و تربیت.
حسنی و وجدانی (1395). بررسی و نقد الگوی تربیت اخلاقی در کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 32(24), 137-161.
خزلی، شمسالدین، ایزدی، دوایی و انصاریان. (1402). ارائه الگوی معرفتشناختی آموزش فکری قرآنی در دوره ابتدایی. علوم تربیتی, 30(1), 101-126.
دیناروند حسن ، ایمانی محسن(1387). تبیین نظریه انتقادی ، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالت های تربیتی آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن: اندیشه های نوین تربیتی، دانشگاه الزهرا (س) ، شماره3.
سیف علی اکبر(1390). روانشناسی پرورشی ، تهران ، آگاه.
شریعتمداری، علی(1395). اصول فلسفة تعلیم و تربیت، تهران، امیرکبیر.
شعبانی حسن(1390). روش تدریس پیشرفته ( آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر )، تهران ، سمت.
شفیعتبارسماکوش، نوروز و مختاری. (1398). رهنمودهای قرآنی برای تعامل انسان با اطلاعات. تعامل انسان و اطلاعات, 23(6), 41-54.
شمشیری بابک(1386). تبیین عناصر بنیادی پرورش تفکر : اندیشه های نوین تربیتی ، دانشگاه الزهرا (س)، شماره 4.
طباطبایی، سیدعلی(1363)، ریاضالمسائل فی بیانالاحکام بالدلائل، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
عاشوری. (1395). الگوی تحلیل معرفتشناختی مفاهیم؛ بررسی موردی در فلسفۀ اسلامی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 63(19), 227-244.
عرب جعفری، رقیه(1401). تحلیل نقش بازی های فکری در آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان. پانزدهمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
کدیور پروین(1385). روانشناسی تربیتی ، تهران ، سمت.
مصباح یزدی، محمدتقی(1366)، اخلاق در قرآن، قم، نشر امام علی ابن ابیطالب.
لاتین
COPYRIGHTS 2025 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |