
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 421 |
تعداد مقالات | 2,865 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,924,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,735,292 |
ارائه یک مدل بهینه سازی ریاضی برای امدادرسانی سامانههای امدادی لجستیک در بحرانهای دریایی | ||
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی | ||
دوره 14، شماره 57 - شماره پیاپی 4، اسفند 1403، صفحه 205-173 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا محمدی* 1؛ امیرمحمد مالمیر آورزمانی2؛ حسین رضایی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی، نوشهر، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، تهران، ایران | ||
3استادیار دانشکده علوم پایه دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری | ||
چکیده | ||
وقوع بحرانها در دریاها و تاخیر و ناهماهنگی درمدیریت امدادرسانی ، باعث افزایش آسیبهای اقتصادی و اجتماعی به کشورها میشود. با توجه به اهمیت و ضرورتی که بررسی بحرانها و چگونگی پاسخگویی به آنها در نیرویدریایی کشورها دارد، این پژوهش باهدف ارائه یک مدل بهینه جهت مدیریت لجستیک نیروی دریایی راهبردی کشور در پاسخگویی موثر و مطلوب در بحرانهای دریایی انجام شد. در این تحقیق ابتدا یک مدل برنامهریزی تصادفی با در نظرگیری سه بعد هزینههای اقتصادی، زمان عملیاتی و تلفات انسانی (سه تابع هدف) به روش ریاضی ایجاد شد، پسازآن، مدل تصادفی مذکور با روش برنامهریزی ایدهال ترکیب شد.سپس بر اساس یافتههای تحقیق و امکانات امدادی موجود ،یک مدل مطلوب امدادرسانی سامانهی لجستیک نیرویدریایی در بحرانهای دریایی پس از تائید خبرگان ارائه گردید. درنهایت مدل پیشنهادی در محدوده تحت کنترل نیرویدریایی در دریای عمان تا شمال اقیانوس هند بر اساس یک نمونه سانحه دریایی واقعی مورد ارزیابی و اعتبارسنجی و تحلیل قرار گرفت. نتایج مدل حاصله از این تحقیق نشان میدهد که در فواصل کم، وسیله نقلیه امدادی با ظرفیت بالاتر و سرعت کمتر و در فواصل زیاد، وسیله اعزامی با سرعت بالاتر علیرغم ظرفیت کمتر بهینه است ولی زمانی که وخامت حال افراد بیشتر باشد، سرعتبالای وسیله نقلیه برظرفیت آن اهمیت بالاتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سامانه امداد لجستیک؛ بحرانهای دریایی؛ نیرویدریایی راهبردی؛ امدادرسانی دریایی | ||
مراجع | ||
منابع
الف- فارسی
ب- انگلیسی
COPYRIGHTS
2025 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |