
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 421 |
تعداد مقالات | 2,866 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,931,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,741,338 |
درسآموختههای جنگ روسیه و اوکراین از ابتدا تا پایان سال 2023 | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
دوره 23، شماره 99، فروردین 1404، صفحه 101-124 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین دادوند* | ||
داشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی | ||
چکیده | ||
ماهیت و راهبردهای نظامی در جنگها دستخوش تغییرات قابلتوجهی شده است. این تغییرات ناشی از نوع تفکرات نظامی، سلاحهای به کار گرفته شده و وضعیت معادلات نظامی و ائتلافسازی در جنگها بوده است. با نگرش به جنگ روسیه و اوکراین، حوزههای رهبری و فرماندهی نظامی، تسلیحات و تجهیزات و بعد امنیتی جنگ برای مقابله با تهدیدات آینده و حفظ امنیت کشور مفید خواهد بود. بنابراین هدف اصلی تحقیق تبیین درسآموختههای جنگ روسیه و اوکراین از ابتدا تا پایان سال 2023 است. روش تحقیق تحلیلی توصیفی و روش گردآوری دادهها کتابخانهای و میدانی(مصاحبه و پرسشنامه) بوده است. قلمرو زمانی گردآوری دادههای این تحقیق، تنشها و درگیرهای روسیه و اوکراین از ابتدا تا پایان سال 2023، قلمرو مکانی، جغرافیای روسیه و اوکراین و مناطق ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی پیرامونی اثرگذار بر آن و قلمرو موضوعی تحقیق مشتمل بر بررسی و تبیین درسآموختههای جنگ روسیه و اوکراین در سطح راهبردی و مرتبط با علوم دفاعی راهبردی است. جامعه آماری پژوهش بهصورت هدفمند همگون و ناهمگون بوده و برابر شرایط و ویژگیهای جامعه آماری و بهواسطهی تخصصی بودن و جنبههای راهبردی پژوهش برابر با 65 نفر میباشد و لذا حجم نمونه آماری تحقیق حاضر 65 نفر به روش نمونهگیری تمامشمار تعیین گردید. شایان ذکر است جامعه خبرگی در مرحله مصاحبه تعداد 15 نفر از خبرگان و صاحبنظران مرتبط با علوم دفاعی راهبردی بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شناسایی، تبیین و بهرهبرداری از درسآموختههای جنگ روسیه و اوکراین از منظر نظامی(فرماندهی و رهبری نظامی، ساختار، سازماندهی و آموزش)؛ از منظر تسلیحات و تجهیزات نظامی(زمینی، دریایی، هوایی، موشکی و سایبری)؛ از منظر امنیتی(داخلی و خارجی) و همچنین پیامدهای این جنگ میتواند بر معادلات نظامی- امنیتی منطقه با اولویت ج.ا.ایران اثرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنگ؛ درسآموخته؛ روسیه؛ اوکراین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |