تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 386 |
تعداد مقالات | 2,661 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,486,914 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,325,264 |
مقاله پژوهشی:تبیین و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای نظام کارگزاری حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
مقاله 11، دوره 17، شماره 77، آبان 1398، صفحه 225-250 اصل مقاله (592.01 K) | ||
نویسندگان | ||
داوود سلیمانی سوچلمائی* 1؛ علی فرهی2؛ محمدابراهیم سنجقی3؛ هادی فقیه علی آبادی4 | ||
1دانشآموخته دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2استاد مدیریت گرایش رفتار و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین | ||
3استاد مدیریت استراتژیک و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
4استادیار مدیریت سیستمها و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام) | ||
چکیده | ||
حج به عنوان فروع دین و یک عمل عبادی و سیاسی دارای ظرفیتهای گستردهای برای جهان اسلام است. اجرای عملیات حج و زیارت بهصورت نوین حداقل با نیمقرن تجربه در امر خدمترسانی به زائران با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است. این مهم به علت نداشتن الگوی مناسب و برآمده از تحقیقات علمی پس از گذشت سه دهه از انقلاب، همچنان با چالشهای زیادی روبهرو است. ازاینرو هدف اصلی پژوهش تبیین و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههاینظام کارگزاری حج و زیارت ج.ا.ا است. بر این اساس، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع دادههای گردآوریشده، ترکیبی است در بخش کیفی پروتکل مصاحبه ذهن کاوی با خبرگان به تعداد 30 نفر بوده است و در بخش کمی از روش جمعآوری دادهها، با استفاده از پرسشنامه به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق متشکل از صاحبنظران، متخصصان و خبرگان حوزه کارگزاری حج و زیارت به تعداد 80 نفر و روش نمونهگیری هدفمند بوده است. اعتبار الگوی تحقیق با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS حاصل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین 5 بعد الگوی نظام کارگزاری «نظام مدیریت»، دارای اولویت اول و سایر ابعاد به ترتیب «نظام ارزشی»، «نظام پشتیبانی»، «فعالیتهای کلیدی» و «نظام تعاملات محیطی» در اولویتهای بعدی قرارگرفتهاند. همچنین از بین 29 مؤلفه احصاء شده، مؤلفههای «نظارت و کنترل»، «معنویت»، «روانسازی سفر زائر»، «حرفهای و کارآمد بودن کارگزار» و «مسئولیتپذیری و خدمتگزاری کارگزاران» به ترتیب حائز بیشترین امتیاز شدند. از مهمترین دستاورد این پژوهش پیشنهاد ایجاد نهاد کارگزاری حج و زیارت است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام کارگزاری؛ حج و زیارت ج.ا.ا؛ مدیریت راهبردی؛ نظریههای کارگزاری | ||
مراجع | ||
فهرست منابع: - قرآن کریم،ترجمه، مکارم شیرازی، ناصر(1381). - منابع فارسی - . اسدی فرد، رؤیا، (1388)، "استخراج مفاهیم راهبردی حج و زیارت از اندیشههای امام خمینی (رحمتالله علیه) و مقام معظم رهبری بهمنظور تعیین الزامات تحقق چشمانداز حج ابراهیمی"، دبیرخانه شورای راهبردی بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج. - اسکندری، مجتبی، (1387)، "طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران کاروان حج ج.ا.ایران"، رساله دکتری دانشگاه تهران، منتشرنشده. - اسماعیلزاده، محمد، (1391)، "نقش حج در تحقق توسعه اقتصادی مطلوب اسلام" ، مجموعه مقالات اولین همایش حج و اقتصاد. - اصفهانی، راغب، (1390)، "مفردات الفاظ قرآن کریم"، ترجمه: حسین خداپرست، چ 3، قم، دفتر نشر نوید اسلام. - باقری، محمدرضا، (1394)، "حج گذاری در کشورهای اسلامی"، انتشارات مشعر سازمان حج و زیارت. - برایسون، جان ام (1386)، "برنامهریزی استراتژیک"، ترجمه: عباس منوریان، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ چهارم، 400 ص. - جوادی آملی، عبدالله(1385)،"فلسفه زیارت"،انتشارات اسراء - داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و عادل آذر (1383). "روششناسی پژوهش کمّی در مدیریت: رویکردی جامع"، تهران: انتشارات صفار. - رضائیان ،علی(1379)"مبانی سازمان و مدیریت"،تهران،انتشارات ،سمت - روحانیمنش، محسن، (1376)، "بررسی تطبیقی تحولات اداری سازمان حج و زیارت با طرح کایزن و تأثیر آن بر رضایت شغلی"، تهران، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی. - سازمان حج و زیارت (1394)، "گزارش آماری"، معاونت حج، اداره کل کارگزاران. - سلیمانی داوود(1395)،"آسیب شناسی نظام کارگذاری حج و زیارت ج.ا.ا"، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 24 ، شماره 3، پاییز 1395 - سیف، بهمن، (1389)، "مطالعه بررسی موضوع حج در پنج کشور هدف و تبیین ویژگیها و تجربیات آنها"، دانشگاه امام حسین (علیهالسلام). - طبیبی، جمالالدین، ملکی، محمدرضا، (1386)، "برنامهریزی استراتژیک"، انتشارات تولید دانش، چاپ هفتم. - فروزنده دهکردی، لطفالله، (1378)، "مروری بر مدلهای برنامهریزی استراتژیک"، مجله دانش مدیریت، دوره 45 تابستان. - فقیه علیآبادی، هادی، (1387)، "طرح توسعه نظام جامع حج"، تهران: سازمان حج و زیارت، منتشرنشده. - فقیهی، امیر، (1391)، "تبیین مختصات تربیت فردی و اجتماعی حج ازنظر اسلام"، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران. - گودرزی، غلامرضا، (1391)، "طرح تعالی حج"، تهران: سازمان حج و زیارت، منتشرنشده. - میر خضری، سید عباس (1391)، "خدمتگزاری به زائران در فرهنگ اسلامی"، مؤسسه فرهنگی هنری مشعر. - نادری خورشیدی،علیرضا(1387)،سازمان حج و زیارت - نوایی، علیاکبر، (1382)، "تصویری از کارگزاری در نظام اسلامی و بایدهای اخلاقی آن"، مجله اندیشه، سال نهم، شماره 3 و 4، صفحات 111-88. - هـی ز.، جان، (1384)، "مدیریت تحول استراتژیک در تئوری و عمل"، ترجمه: اسدالله کرد نائیج و صبا سرمدی، نشر کتاب مهربان، 362 ص. - الوانی، سید مهدی ،(1381)، "نظریه خادمیت و عاملیت: آیا مدیران خود را وقف سازمان میکنند یا سازمان وقف آنان میگردد؟" ، فصلنامه مدیریت توسعه، سال 3. ش. 55: 6-15. - الوانی، سید مهدی؛ سید نقوی، میرعلی، (1380)، "نظریه کارگزاری و چالشهای آن در مدیریت دولتی"، ماهنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 31 و 32. – منابع انگلیسی - Abrahamson, Eric, Park, Choelsoon, (1994), Concealment of Negative Organizational Outcomes: A Agency Theory Prespective, Academy of Management Journal, vol.37.No.5.
- Donaldson, L. & Davis, J. H., (1991). "Stewardship Theory or Agency Theory", Australian Journal of Management, 16.
- Harrison, Paul, Harrell, Adrian, (1992), Impact of Adverse Selection on Managers project Evaluation Decisions, Academy of Management Journal, vol.36, No.3. 980 pp.
- Hill, Charles W. L., Jones, Gareth R. (1992). Strategic Management: An Integrated Approach, Houghton Mifflin Company, Business & Economics
- Jensen, M.C. & Meckling, W.H., (1976), "Theory of the Firm", Journal of Financial Economics, 30.
- Kotter, J. P. (Ed.). (1980). An Integrative Model of Organizational Dynamics in E.E. Lawler, D.A. Nadler and C. Cammann, Organizational Assessment. New York: Wiley.
- Mc lean Parks. Judi, Conlon. Edward, (1995), Compensation Contracts: Do Agency Theory Assumptions predict Negotiateel Agreements?, Academy of Management Journal, vol.38.No.3.
- Oakland, J. S (1999). Winning performance through business excellence. Credit Control. Vol. 20,No.7.
- Stoner, James A. F., R. Edward, Freeman. (1989). Management, Publisher: Prentice Hall College Div; 6 Sub edition (January 1995), Fourth Edition, 824 pp.
Wright, Patrick M., McMahan, Gary C. (1992). "Theoretical Perspectives for Strategic Human Resource Management | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |