تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,965 |
مقاله پژوهشی: طراحی نظام ارزشیابی اثربخشی آموزش در سازمانهای نظامی بر پایه الگوی تعالی سازمانی | ||
راهبرد دفاعی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 48، اسفند 1393، صفحه 67-93 اصل مقاله (693.63 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیاوش نصرتپناه1؛ محمد بازرگانی2؛ محمدتقی بیگدلی3 | ||
1دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
2استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
3دانشجوی دکترای برنامهریزی آموزشی و درسی | ||
چکیده | ||
در مطالعه حاضر با هدف طراحی نظام ارزشیابی اثربخشی آموزشها در سازمانهای نظامی، الگوی بنیاد اروپایی کیفیت بهعنوان الگوی پایه در طراحی نظام انتخاب گردید. طراحی نظام متضمن انجام فعالیتهایی است که در قالب چهار مرحله امکانسنجی، مطالعه وضع موجود، طراحی مفهومی و تفصیلی، اعتباربخشی و مستندسازی، پیشبینی شد و به اجرا درآمد. بهمنظور ارزیابی نظام طراحیشده، نسبت به اجرای آزمایشی آن در نمونهای به تعداد 375 در سه مرکز آموزشی سازمانهای نظامی اجرا گردید. براساس نتایج حاصله، نظام نهایی ارزشیابی اثربخشی آموزش مبتنی بر هشت مؤلفه و مجموعهای از معیارها به دو گروه توانمندسازها و نتایج تقسیم شدند. توانمندسازها از پنج مؤلفه مدیریت و رهبری آموزش، فراگیران، مدرسان، برنامهها و جریان یاددهی ـ یادگیری تشکیل میشوند و نتایج، سه مؤلفه فرآوردهها یا محصولات، بروندادها و پیامدهای آموزش را در بر میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ ارزشیابی اثربخشی؛ مدیریت کیفیت جامع؛ الگوی تعالی؛ سازمان نظامی | ||
مراجع | ||
الف. منابع فارسی 1. اولیا، محمدصالح؛ امین، محمد؛ خاکزار، مرتضی (1383)، طراحی یک سیستم ارزیابی برای واحدهای پژوهشی، در مجموعه مقالات آموزشعالی و توسعه پایدار، جلد 2، تهران، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی و انجمن آموزشعالی ایران. 2. بازرگان، عباس (1381)، ارزشیابی آموزشی، چاپ دوم، تهران، سمت. 3. بازرگان، عباس (1376)، از خودارزیابی تا اعتبارسنجی دانشگاهی در ایران، روندهای اخیر و رئوس نظامی برای بهبود کیفیت در آموزشعالی، در مجموعه مقالات سمینار منطقهای آموزشعالی در قرن آینده،تهران، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی. 4. بازرگانی، محمد (1382)، مطالعه عوامل مؤثر بر اثربخشی مؤسسات پژوهشی بخش دولتی و ارائه الگوی کارآمد، [پایاننامه منتشر نشده، دانشگاه علامه طباطبایی]. 5. رضوی، رسول (1382)، استقرار نظام ارزیابی عملکرد بر اساس مدل بنیاد کیفیت اروپایی، گزارش طرح پژوهشی، تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. 6. علاقهبند، علی (1374)، مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در آموزش و پرورش، ماهنامة مدیریت در آموزش و پرورش، شماره سیزدهم. 7. کیامنش، علیرضا (1374)، روشهای ارزشیابی آموزشی، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور. 8. نصرتپناه، سیاوش (1392)، مدلهای کیفیت در آموزش (جزوه درسی)، تهران، دانشگاه امام حسین(ع).
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |