تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,469,031 |
مقاله پژوهشی: معرفی الگویی جهت مدیریت دانش نظامی با رویکرد رفتاری | ||
راهبرد دفاعی | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 68، دی 1398، صفحه 37-63 اصل مقاله (702.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد عسکری* 1؛ امید اردلان2؛ حسین مینایی2 | ||
1مربی دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء | ||
2استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا | ||
چکیده | ||
DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.2.9 سازمانهای نظامی با توجه به ماهیت مأموریتی خود در خط مقدم استفاده از دانشهای جدید میباشند و همچنین با تهدیدهای متنوعی چون موشکها و هواپیماها با سرعت و قابلیت حرکتی بالا، پهبادهای چندمنظوره، سایبرالکترونیک، بیوتروریسم، علوم و فناوریهای همگرا، رایانهها، فناوریهای زیستی، عملیات روانی و رسانه روبهرو بوده و جهت پاسخگویی به این تهدیدها چالشهای بزرگی در راستای دستیابی به دانش و فناوریهای در لبه دانش دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر ارائه الگویی جهت مدیریت دانش بر اساس تجزیهوتحلیل سطوح فرد، گروه و سازمان (رویکرد رفتاری) به جهت درک کلی و ایجاد بینش جدید در سازمانهای نظامی میباشد. تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمّی و کیفی) بوده که جامعه آماری بخش کمّی شامل کارکنان یکی از سازمانهای نظامی و حجم نمونه به تعداد 50 نفر انتخاب گردید، حجم نمونه بخش کیفی نیز 7 نفر از خبرگان حوزه مدیریت دانش و روایی پرسشنامه نیز توسط 4 نفر از استادان مدیریت دانشگاههای نظامی صاحبنظر در این حوزه انجام و مورد تأیید و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0/85 بهدست آمد. جهت آزمون فرضیهها از الگوی معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS استفاده شد و همه فرضیهها مورد تأیید قرار گرفتند. برابر نتایج بهدست آمده الگویی با 4 بعد، 14 مؤلفه و 53 شاخص ارائه گردید و بیانگر این بود که فرایندهای مدیریت دانش از متغیرهای پنهان سطح فردی، سطح گروه و سطح نظامهای سازمانی بهصورت یکپارچه اثر میپذیرند و همچنین مؤلفهها و شاخصهای سطح گروه، بیشترین تأثیر را بر فرایندهای مدیریت دانش میگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ سطوح تجزیهوتحلیل سازمان؛ سطح فردی؛ سطح گروه؛ سطح نظامهای سازمانی | ||
مراجع | ||
الف. منابع فارسی 1. امیرخانی، امیرحسین و رقیه صفیخانی، (1395)، بررسی نقش توسعه دانش در کاهش تعارض سازمانی و تعدیل بیگانگی شغلی در بین عضای هیئت علمی و غیرهیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 8، شماره 1. 2. بیندر، اسلایک و الان فیش، (1380)، انتقال دانش و حفظ مهارت: نیاز پیوسته فرآیند جهانی شدن، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، مدیرساز، سال پنجم، شماره 3 و 4. 3. جعفری، مصطفی، پیمان اخوان، حمیدرضا ضرغامی و اسماعیل سبزیکاران، (1390)، عوامل انگیزشی ارتباطات اثربخش در سازمانهای دانشمحور، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال سوم، شماره 1. 4. جعفری، مصطفی، پیمان اخوان، رضا حسنوی و علی اباصلتیان، (1390)، بررسی ارتباط ویژگیهای روانشناسی افراد با ابعاد مدیریت دانش شخصی، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال چهارم ، شماره 2. 5. داناییفرد، حسن، سیدمهدی الوانی و عادل آذر، (1391)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکرد جامع، تهران: انتشارات صفار. 6. درتاج، فاطمه و آمنه خدیور، (1395)، ارائه چارچوبی برای موفقیت در پیادهسازی سیستمهای مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری، پژوهشهای مدیریت ایران، دوره 20، شماره 2. 7. سنجقی، محمد ابراهیم، پیمان اخوان و حامد اجاقی، (1392)، طراحی مدل تعاملی گونههای فرهنگ سازمانی و فرآیندهای مدیریت دانش، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال پنجم، شماره 1. 8. صراف جوشقانی، حسن و حمیدرضا قربانزاده کریمی، (1393)، الگوی پرداخت حقوق کارکنان در سازمانهای دانشی، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال ششم، شماره 2. 9. عسکری، احمد، برات ابراهیمی، پرویز پارسا و حسین فاندیز، (1397)، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تحول در ساختار سازمانهای نظامی، فصلنامه مدیریت نظامی، دوره 18، شماره 71. 10. عسگری، ناصر، (1384)، بررسی رابطه عوامل سازمانی وزارت کار و امور اجتماعی با استراتژی مدیریت دانش، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت. 11. علامه، سیدمحسن، مهشید قریپپور و فرهام امیری، (1392)، عوامل مؤثر بر فرآیندهای مدیریت دانش در کسبوکارهای کوچک و متوسط، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال پنجم، شماره 1. 12. علیدادی، یاسر، مهدی مهدوی مزده، سیدجلال موسوی و غلامحسین نیکوکار، (1393)، ارایه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال ششم، شماره 2. 13. فرهنگی، علیاکبر، (1395)، ارتباطات انسانی، جلد 1، تهران: مؤسسه فرهنگی رسا. 14. قاسمینژاد، یاسر و محمد فرامرزی، (1396)، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش (مطالعه موردی: یک دانشگاه دفاعی)، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال پانزدهم، شماره 3. 15. قلیپور، آرین، محمد اسماعیلی و افشین دبیری، (1396)، مدل 34000 منابع انسانی، تهران: کتاب مهربان نشر. 16. محمودی میمند، محمد و مریم شهابی، (1393)، نقش سرمایههای اجتماعی و کنترل رفتاری بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر تسهیم دانش ضمنی در میان کارکنان: بانک ملی شهر کرمانشاه، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 4، شماره 4. 17. مشبکی، اصغر و مسعود ربیعه، (1388)، فراموشی سازمانی هدفمند (استراتژیک) اکسیر رقابتپذیری درسازمان، فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 13، شماره 4. 18. منوریان، عباس، ناصر عسکری و مصطفی آشنا، (1386)، ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان دانشمحور، تهران: اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. 19. موسیخانی، محمدرضا، مهدی اجلی قشلاجوقی و سیدرحیم صفوی میرمحله، (1389)، ارائة مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمانها در زمینه مدیریت دانش (موردمطالعه: مرکز آمار ایران)، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 2. 20. یزدانشناس، مهدی و علی خشنود، (1393)، تبیین الگوی روابط بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی، فصلنامه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 6، شماره 1.
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 740 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |