تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 2,796 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,727,525 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,571,400 |
مقاله پژوهشی: ارائه مدل مفهومی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد سازمانی ناب (مورد: دانشگاه عالی دفاع ملی) | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
دوره 18، شماره 80، تیر 1399، صفحه 353-374 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی باقری هشی1؛ خدایار ابیلی* 2؛ جواد پورکریمی3؛ فاطمه نارنجی ثانی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران | ||
2استاد مدیریت آموزش عالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
3استادیار مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رویکرد ناب، یک سیستم مبتنی بر احترام به افراد و بهبود مستمر فرآیندها است که از طریق روش علمی برای تمامی ذینفعان ضمن حذف اتلافهای کاری، نوسانات و امور غیرعقلانی، ارزشآفرینی مینماید. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل مفهومی برای بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس الزامات سازمان ناب است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده است. به همین منظور تعداد 18 نفر از خبرگان و متخصصین دانشگاهی و اجرایی مطلع نسبت به بازمهندسی فرآیندهای آموزشی در دانشگاه و رویکرد ناب بهصورت هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انتخاب و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مضمون (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء و روش چندسویهنگری منابع دادهها و برای محاسبه پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی استفاده گردید. پس از پیادهسازی محتوای مصاحبهها و تحلیل مقدماتی آنها، مفاهیم اولیه شناسایی و بهمنظور دستیابی به مقولههای اصلی کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هر یک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه، تعداد هفت (7) فرآیند اصلی و تعداد چهلوسه (43) زیرفرآیند آموزشی در دانشگاه با تعیین اولویت برای بازمهندسی با رویکرد سازمانی ناب مورد شناسایی قرار گرفت. به اعتقاد خبرگان، بازمهندسی فرآیندها و زیرفرآیندهای آموزشی شناساییشده مبتنی بر رویکرد سازمانی ناب موجب ارتقاء کیفیت ستاندههای دانشگاه از طریق بهبود مستمر فرآیندها و رضایت ذینفعان دانشگاه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازمهندسی؛ فرآیند؛ فرآیندهای آموزشی دانشگاه؛ کسبوکار؛ رویکرد ناب | ||
مراجع | ||
فهرست منابع الف - منابع فارسی: - امیلیانی، باب (2015)، "دانشگاه ناب"، ترجمه خدایار ابیلی، ابراهیم مزاری و فاطمه نارنجی ثانی، جهاد دانشگاهی، تهران - امیلیانی، باب (2015)، " تدریس ناب"، ترجمه خدایار ابیلی، فاطمه نارنجی ثانی و ابراهیم مزاری، جهاد دانشگاهی، تهران - بازرگان، عباس (1391)، " مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری"، دیدار، تهران - بحرینی، صادق (1385)، " بررسی تحلیلی اجرای بازمهندسی فرآیندها در آموزش عالی کشور"، فصلنامه اندیشه صادق، شماره 23 - ووماک، جیمز پی؛ جونز، دانیل تی (1376)،" تولید ناب"، ترجمه آزاده راد نژاد، آترپات کتاب، اصفهان - ووماک، جیمز پی؛ جونز، دانیل تی (1387)، " تفکر ناب: ریشهکن کردن اتلاف در سازمان"، ترجمه آزاده راد نژاد، آموزه (تاریخ انتشار ویرایش زبان فارسی،2003)، تهران - همر، مایکل؛ چمپی، جیمز (1377)، " طرحی نو در مدیریت مهندسی دوباره شرکتها: منشور انقلاب سازمانی"، ترجمه ع.ر. رضایینژاد، نشر رسا، تهران ب - منابع انگلیسی: - Balzer, W.K. (2010) Lean Higher Education. Increasing the Value and Performance of University Processes. CRC Press, New York, 312 p. ttps://doi.org/10.1201/EBK1439814659
- Balzer, W. K., Francis, D. E., Krehbiel, T. C., & Shea, N. (2016). A review and perspective on Lean in higher education. Quality Assurance in Education, 24(4), 442–462.
- Balzer, W. K., Brodke, M. H., & Thomas Kizhakethalackal, E. (2015). Lean higher education: successes, challenges, and realizing potential. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 924-933.
- Comm, C.L. and Mathaisel, D.F.X. (2005) A Case Study in Applying Lean Sustainability Concepts to Universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 6, 134-146. https://doi.org/10.1108/14676370510589855
- Doman, M.S. (2011) A New Lean Paradigm in Higher Education: a Case Study. Quality Assurance in Education, 19, 248-262.https://doi.org/10.1108/09684881111158054
- Emiliani, M.L. (2015) Lean University. A Guide to Renewal and Prosperity. The CLBM, Wethersfield, 162 p.
- Emiliani, M.L. (2005) Using Kaizen to Improve Graduate Business School Degree Programs. Quality Assurance in Education, 13, 37-52. https://doi.org/10.1108/09684880510578641
- Emiliani, M.L. (2004) Improving Business School Courses by Applying Lean Principles and Practices. Quality Assurance in Education, 12, 175-187.
- https://doi.org/10.1108/09684880410561596
- Emiliani, B.,(2005). Lean in Higher Education. Superfactory, 1-4.
- Emiliani, B. (2012). We Can Do It! http://www.amazon.co.uk/We-Can-Do-Itebook/ dp/B007E2V98Y
- Francis, D.E. (2014) Lean and the Learning Organization in Higher Education. Canadian Journal of Educational Administration and Policy , No. 157, 1-23.
- Geryk, M. (2016) Global Challenges for the Universities and Managers of the Higher Education Sector. In: Kantola, J.J., et al., Eds., Advances in Human Factors, Business Management, Training and Education, Advances in Intelligent Systems and Computing , 455-464.
- Hess, J.D. and Benjamin, B.A. (2015) Applying Lean Six Sigma within the University: Opportunities for Process Improvement and Cultural Change. International Journal of Lean Six Sigma, 3, 249-262. https://doi.org/10.1108/IJLSS-12-2014-0036
- Kazoo W. (1995). ''The emergence of the flow production in japan,''Oxford Univevsity Press.
- Liker, J. K. (2004). The Toyota Way. 14 Management Principles from the World's Greatest Manufacturer. London: Mcgraw-Hill Education - Europe
- Radnor, Z. & Bucci, G. (2011). Analysis of Lean Implementation in UK Business Schools and Universities. London. Association of Business Schools
- Robinson, Mark and Yorkstone, Steve.(2014). Becoming a Lean University: The Case of the University of St Andrews. Leadership and Governance in Higher Education, Volume No. 1
- Schalick, J.A. (2006) Technology and Changes in the Concept of the University: Comments on the Reinvention of the Role of the University East and West. PICMET 2006 Proceedings , Istanbul, 9-13 July 2006, 1140-1146. https://doi.org/10.1109/picmet.2006.296682
- Svensson, C., Antony, J., Ba-Essa, M., Bakhsh, M. and Albliwi, S. (2015) A Lean Six Sigma Program in Higher Education. International Journal of Quality & Reliability Management , 32, 951-969. https://doi.org/10.1108/IJQRM-09-2014-0141
- Tsichritzis, D. (1997), Reengineering The university, University of Geneva.
- Universities UK. (2011). Efficiency and effectiveness in higher education: A report by the Universities UK Efficiency and Modernisation Task Group.
- http://www.universitiesuk.ac.uk/highereducation/Documents/2011/Efficiency in Higher Education.pdf
- Womack, J., Jones, D. and Roos, D. (1990), The Machine that Changed the World, Rawson Associates, New York, NY.
- Yorkstone, S. (2013) Lean goes back to school. Lean Management Journal (October) 26-30
- Zahn, D. (2003). What influence is the six sigma movement having in universities? what influence should it be having?. ASQ Six Sigma Forum, 3(1), Retrieved from http://asq.org/pub/sixsigma/past/vol3_issue1/youropinion.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 994 |