
تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 3,088 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,385,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,067,968 |
سنجش و ارزیابی دورههای آموزشی هیئت معارف جنگ صیاد شیرازی دانشجویان سال سوم دانشگاه امام علی(ع) بر اساس الگوی کرک پا تریک | ||
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی | ||
دوره 9، شماره 34، شهریور 1404، صفحه 377-404 اصل مقاله (2.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید سیدی* 1؛ حسن رضایی2؛ جلال ترکاشوند3؛ علی مهدوی4 | ||
1دکترای علوم تربیتی، مدرس گروه روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران. (نویسنده مسئول). Email: said_se@yahoo.com | ||
2استادیار اقلیمشناسی، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه معارف، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران. | ||
4مدرس گروه مدیریت، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی هیئت معارف جنگ صیاد شیرازی دانشجویان سال سوم دانشگاه امام علی(ع) بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شده است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است که بهصورت مقطعی انجام پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر تعداد 636 نفر از دانشجویان سال سوم دانشگاه امام علی(ع) در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1402 است که باتوجه به فرمول کوکران 239 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی هیئت معارف جنگ است که روایی آن توسط خبرگان این حوزه مورد تأیید قرار گرفت. میزان پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای سطح واکنش، یادگیری و رفتار به ترتیب 91، 94 و 92 درصد محاسبه شد. ارزیابی این دورهها براساس الگوی کرک پاتریک در سه سطح انجام شد که هرکدام از سطوح با شیوه متمایز از یکدیگر مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. برای پاسخگویی به سطوح واکنش و رفتار از آزمون (t- test) و برای پاسخگویی به سطح یادگیری از آزمون توزیع t زوجی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تفاوت معناداری در سطح واکنش دانشجویان به رضایتمندی و سطح رفتار به ترتیب با میانگین 99/3 و 76/3 وجود دارد. همچنین نتایج t زوجی در سطح عملکرد در پیشآزمون (08/2) و پس از آزمون (98/3) تفاوت معنادار در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ ارزیابی؛ الگوی کرک پاتریک؛ اثربخشی؛ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
References
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |