تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 2,796 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,727,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,571,677 |
مقاله پژوهشی: شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش (مطالعه موردی: یک دانشگاه دفاعی) | ||
راهبرد دفاعی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 59، مهر 1396، صفحه 163-190 اصل مقاله (595.45 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یاسر قاسمینژاد* 1؛ محمد فرامرزی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، مدیر پژوهش و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و برنامهریزی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
تحرک سازمانها در جهت سازمانهای یادگیرنده از الزامهای پیشرفت در محیط پویا، چالشی و بهسرعت درحال تغییر امروز است. مدیریت دانش، مبادله دانش و خلاقیت را تشویق کرده و در نتیجه منجر به بهینهسازی عملکرد و بهرهوری در سرمایه فکری میشود. در مقاله حاضر، در راستای دستیابی به هدف تحقیق (تبیین چارچوبی جهت ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش) ادبیات موضوع موردبررسی قرار گرفت و چارچوب اولیه تحقیق معرفی گردید. بهمنظور تأیید چارچوب اولیه، روش دلفی ساعتی و جهت محاسبه درجه اهمیت معیارها، روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی (AHP) بهکار گرفته شد. در این راستا از دیدگاهها و نظرات 30 تن از کارشناسان و خبرگان موجود در حوزه مدیریت دانش در یک دانشگاه نظامی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد شاخص «یادگیری و کاربرد واقعی دانش در سازمان» با وزن 0/400 از دیدگاه خبرگان، بالاترین درجه اهمیت را کسب نمود. شاخصهای «زیرساخت سازمانی مناسب مدیریت دانش»، «وجود فرهنگ خلق و تعاملات دانش»، «بهبود کیفیت و بازدهی سازمان» و «رضایت ذینفعان از نظام» بهترتیب در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که باید در ارزیابی عملکرد نظام (سیستم) مدیریت دانش سازمانها، شاخصها و ملاکهایی همچون کاربردی بودن واقعی دانش در سازمان، وجود پدیده یادگیری و فرهنگ تعاملات دانشی میان کارکنان، بررسی وجود یک نظام فناوری اطلاعات و زیرساخت امن و مناسب با دقت بالاتری موردبررسی قرار گیرند. طراحی و ایجاد نقشه دانش با در نظرداشتن و شناسایی حوزههای مختلف دانش دفاعی در سازمان، نگاشت و ذخیره دانش کارکنان با توجه به نقشه دانشی، شناسایی و تهیه فهرست خبرگان سازمانی در حوزههای مختلف بههمراه مجاری ارتباطی آنها، به تسهیم عادلانه دانش در سازمانهای نظامی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ اولویتبندی؛ فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی؛ ارزیابی عملکرد؛ دانشگاه دفاعی | ||
مراجع | ||
الف. منابع فارسی 1. اخوان، پیمان، النوش اولیایی، نسرین دسترنج ممقانی و فاطمه ثقفی، (1389)، توسعه فرایندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت، مدیریت دانش، سال سوم، شماره 2. 2. اخوان، پیمان، محمدابراهیم سنجقی و حامد اجاقی، (1391)، بررسی رابطه بین مدیریت نوآور، فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 38. 3. آرزمجو، هانیه، یاسر قاسمینژاد و شاهین طیار، (1393)، اثر توانمندیهای سازمانی بر عملکرد رقابتی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش، پژوهشنامه بیمه، شماره 115. 4. الوانی، سیدمهدی، تهمینه ناطق و محمدمهدی فراحی، (1386)، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی، تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 5. 5. انواری رستمی، علیاصغر و بهنام شهائی، (1388)، مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، (2) شمارۀ 1. 6. پورسلطانی، حسین، امیر مانیان و محمد موسیخانی، (1391)، طراحی و توسعه شبکه اجتماعی رزمندگان بهعنوان یک سامانه مدیریت دانش، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 40. 7. جامیپور، مونا و محمدحسین شرکت، (1394)، چالش پیادهسازی موفق سیستمهای مدیریت دانش: بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی با رویکردی آمیخته، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7، شماره 2. 8. فرامرزی، محمد، (1393)، ارزیابی و رتبهبندی نمایندگیهای فروش گروه صنایع لبنی افتخار گلستان (نسیم) بر اساس شاخص رقابتپذیری، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران، رشته مدیریت بازرگانی. 9. فیروزشاهی، محسن، احمد نورنگ، علیمحمد احمدوند، امیر تربتی و محمدعلی ارسنجانی، (1391)، ارائه الگوی فرایندی - عملیاتی بهمنظور اجرای نظام مدیریت دانش در سازمانها با تمرکز بر سازمانهای دفاعی - نظامی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 36. 10. قاضیزاده فرد، سیدضیاءالدین، (1388)، ویژگیهای برنامهریزی راهبردی در سازمانهای نظامی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال هفتم، شمارۀ 24. 11. قاضیزاده فرد، سیدضیاءالدین و سیدشکور عطائی، (1392)، مدیریت دانش عامل اثربخشی سازمانها (تحلیلی بر نقش اکتساب دانش و تجربه در سازمانها)، مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال هشتم، شماره 27. 12. قلیچلى، بهروز، ( 1388)، مدیریت دانش: فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکرى در کسب و کار، تهران، انتشارات سمت. 13. منوریان، ع، م. موسیخانی، پ. اخوان و ن. عسگری، (1391)، ارائه مدلی از زیرساخت انسانی - اجتماعی توانمندساز اقدامات مدیریت دانش، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، (10) شماره 4. 14. هاشمی، صدیقهالسادات، (1389)، ارزیابى سطح مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامى، تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامى، (2) شمارۀ 5.
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 967 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 705 |