تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 2,723 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,579,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,411,618 |
عوامل اثرگذار )فردی، سازمانی، آموزشی و فرا سازمانی( بر انتقال یادگیری به سازمان | ||
مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی | ||
مقاله 13، دوره 10، شماره 41، اسفند 1399، صفحه 354-321 اصل مقاله (940.37 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن محجوب* 1؛ علیرضا تنهایی1؛ داریوش مالک پور2؛ مهرداد احمدی2 | ||
1هیات علمی | ||
2کارشناس | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل موثر بر انتقال یادگیری به سازمانهای لجستیکی بوده است.این پژوهش از نظر روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی می باشد. محقق جهت جمع آوری داده از پرسشنامهی محقق ساخته که بر پایه پرسشنامه هولتون بوده استفاده نمود، که روایی و پایایی آن با استفاده فنون آماری مورد تایید قرار گرفت، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان یکی از سازمان های لجستیکی بوده که تعداد آنها 90 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان 73 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که 71 پرسشنامه شرایط تحلیل را داشتند و وارد نرمافزار 22SPSS گردیدند. یافته ها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل اصلی موثر بر انتقال یادگیری شامل عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل آموزشی و عوامل فرا سازمانی می باشد و هر کدام از این مولفه های اصلی دارای زیر مولفه های موثر دیگر بر انتقال یادگیری در سازمانهای لجستیکی می باشد. به طور کلی نتایج پژوهش با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان داد ضرایب استاندارد شده بارهای عاملی میان متغیرهای عوامل سازمانی، فردی، آموزشی و فراسازمانی به ترتیب (374/0، 253/0، 287/0 و 033/0) میباشد و بیانگر این مطلب است که درصد تغییرات مربوط به متغیر انتقال یادگیری را به ترتیب بالا تبیین میکنند و به همان میزان بر متغیر انتقال یادگیری تاثیر میگذارندکه در میان عوامل اثر گذار عوامل فراسازمانی کمترین تاثیر را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ کارکنان؛ انتقال یادگیری؛ سازمانهای لجستیکی | ||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ الف. فارسی
ب- انگلیسی Awais Bhatti, M .; Kaur, S. (2010). The role of individual and training design factors on training transfer, Journal of European Industrial Training, Vol. 34, No. 7, pp. 656-672.
Baldwin T.T, Ford J.K. transfer of training: a review and directions for future research. personnel psychology. vol.41.no1. iss.1, (1998) pp 63-105.
Bell, B. S., & Kozlowski, W. (2002). Goal orientation and ability: Interactive effects on selfefficacy, performance, and knowledge. Journal of Applied Psychology, 87(3), 497–505.
Brinkerhoff, R. O.; Montesino M. U. (1995). Paternships for traning transfer: Lessonsfrom acorate study, human resource development quarterly, vol.6, iss.3, pp 263-274.
Burke, L. A.; Hutchins, H. M. (2007). Training transfer: An integrative literature review, Human resource development review, Vol.6, No.3, pp. 263-296.
Coetesee, W. J.; Eiselen, R.; Basson, J. (2006). Validation of the learning transfer system inventory in the South African context, (Part 1), Journal of industrial psychology, vol. 32, no. 2, pp 46-55.
Chiaburu, D. S., & Marinova, S. V. (2005). What predicts skill transfer? An exploratory study of goal orientation, training self-efficacy and organizational supports. International Journal of Training and Development, 9(2), 110–123.
Cromwell, S. E.; Kolb, J. A. (2004). An examination of work-environment suppory factors affecting of supervisory skills traning to the workpace, human resource development quarterly, vol. 15, iss. 4, pp 449-471.
Cronbach, L. (1951). Coefficient Alpha and The Internal Structure of Tests. Psychometrika,16(3), 297-334.
Guerrero, S., & Sire, B. (2001). Motivation to train from the workers’ perspective: Example of french companies. International Journal of Human Resource Management, 12(6), 988–1004.
Friesen, K. Traning transfer: A corporate strategy for applying skills and knowledge workplace. solutions for learning and performance.2009: 1-15.
Griffin, R. (2011). Seeing the wood for the trees: workplace learning evaluation, Journal of European Industrial Training, Vol. 35, No. 8, pp. 841-850.
Holton III, E. F.; Bates, R. A.; Ruona, W. E. (2000). Development of a generalized learning transfer system inventory, Human resource development quarterly, Vol. 11, No. 4.
Holton, E. F. (1996). The flawed four-level evaluation model, human resource development quarterly,vol. 7, iss. 1, pp. 5-21.
Holton, E. F.; Bates, R. A.; Seyler, D. L.; Carvalho, M. B. (1997). Toward construct validation of a transfer climate instrument, Human Resource Development Quarterly, Vol. 8, No. 2, pp. 95-113.
Khan, I.; Mufti, S.; Nazir, N. A. (2015). Transfer of Training: A Reorganized Review on Work Environment and Motivation to Transfer, International Journal of Management, Knowledge and Learning, Vol. 4, No. 2, pp. 197-219.
Kia, N.; Bin Ismail, I. (2013). The relationship between Environmental Characteristics and Training Transfer, International Journal of Business and Social Science, Vol. 4, No. 12, PP.196-203.
Kirwan, C.; Birchall, D. (2006). Transfer of learning from management development programmes: testing the Holton model, International Journal of Training and Development, Vol. 10, No. 4, pp. 252-268.
Kontoghiorghes, C. (2004). Reconceptualizing the learning transfer conceptual framework: Empirical validation of a new systemic model, International journal of training and development, Vol. 8, No. 3, pp.210-221.
Laker, D. R. (1990). Dual dimensionality of training transfer. Human Resource DevelopmentQuarterly, 1(3), 209–223.
Lim, Doo Hun.; Morris, Michael Lane. (2006). Influence of Trainee Characteristics, Instructional Satisfaction, and Organizational Climate on Perceived Learning and Training Transfer, Human Resource Development Quarterly, Vol. 17, No. 1.
Machin, M. A.; Fogarty, G. J. (2004). Assessing the antecedents of transfer intentions in a training context, International Journal of Training and Development, Vol. 8, No. 3, pp. 222-236.
Nijman, D. J. J.; Nijhof, W. J.; Wognum, A. A. M.; Veldkamp, B. P. (2006). Exploring differential effects of supervisor support on transfer of training, Journal of European industrial training, vol. 30, iss. 7, PP 529-549.
Nur, F. A. Y.; Ruhizan, M. Y.; Bekri, R. M. (2015). Learning transfer in national occupational skill standard (NOSS) system and workplace learning: how training design affect it?, Procedia-Social and Behavioral Sciences174, pp156 – 163.
Park, J.-H., & Wentling, T. (2007). Factors associated with transfer of training in workplace e-learning. Journal of Workplace Learning, 19(5), 311–329.Quesada-Pallares, C. (2012). Training transfer evaluation in the Public Administration of Catalonia: the MEVIT factors model, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 46, pp. 1751-1755.
Smith, R.; Jayasuriya, R.; Caputi, P.; Hammer, D. (2008). Exploring the role of goal theory in understanding training motivation, International Journal of Training and Development, Vol. 12, No. 1, pp. 54-72.
Walter, L. (2012) Enhancing the transfer: A focus on the individual, 360 The Ashridge Jornal, pp 34-41. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 846 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 477 |