تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 2,784 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,679,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,516,320 |
جایگاه دفاع مقدس در برنامه های درسی و آموزشی وزارت آموزشوپرورش؛ ارزیابی، آسیب شناسی و پیشنهادهای راهبردی | ||
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1398، صفحه 53-70 اصل مقاله (346.68 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 20.1001.1.25883674.1398.5.1.3.5 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین الهامی* 1؛ مجید آرش2 | ||
1دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بهدلیل اهمیت بنیادین آموزش های عمومی در انتقال ارزشهای فرهنگی و اجتماعی برای گروه های سنی پایه و نقش راهبردی آن در جامعهپذیری نسل آینده کشور؛ تولید محتوای فاخر، متناسب با معارف گرانسنگ دفاع مقدس و انتقال این ارزشها به متون آموزشی وزارت آموزش و پرورش امری ضروری می نماید. دستیابی به این مهم، مستلزم ایجاد بسترهای اداری، علمی و تخصصی، برنامهریزی راهبردی و هماهنگی بینسازمانی و سازوکارهای پژوهشی فراسازمانی، برای تولید محتوای فاخر برای جانمایی در متون و برنامه های وزارت آموزش و پرورش است. این پژوهش، در چهارچوب تحقیقات کاربردی، با رویکرد آمیخته و روش توصیفی-تحلیلی، مبتنی بر مطالعات اسنادی، مشاهدۀ میدانی و جلسات خبرگی، جایگاه معارف و ارزش های دفاع مقدس در برنامههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش را ارزیابی نموده، در نهایت پیشنهادهای راهبردی برای نیل به جایگاه واقعی این معارف در نظام آموزشی و پرورشی پیشنهاد مینماید. یافتههای مقاله که حاصل اقدامات مشترک پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سازمان بسیج مستضعفین در سالهای 96-97 است؛ میتواند الگویی برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس به برنامههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش قلمداد گردد. براین اساس سازوکارهای تولید محتوای فاخر برای بیش از 10 کتاب درسی و بازبینی و بهروزرسانی دو واحد درس «آشنایی با ارزشهای تربیتی دفاع مقدس» برای تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان تشریح شده و آسیبشناسی راهبردی در دو حوزۀ «برنامه های درسی و آموزشی» و «عوامل ساختاری و سازمانی» به عمل آمده و در نهایت پیشنهادهایی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم و معارف دفاع مقدس؛ آموزش و پرورش؛ آموزش های عمومی؛ برنامهnهای درسی | ||
مراجع | ||
امام خامنهایمدظلهالعالی، پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری، (بیانات در دانشگاه فرهنگیان، 19/02/1397)، (بیانات، 3/5/1386)، (بیانات، 11/02/1398)، (بیانات، 11/02/13). آذرشب، محمدعلی و سعدالله همایونی (1394). واکاوی فرهنگ و نقش آن در سیاستگذاریهای/ برنامهریزیهای آموزش زبان (مطالعة موردی: آموزش زبان عربی در ایران)، علم زبان، 3(5)، صص 116-89. پایگاه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، به آدرس: http://oerp.ir پایگاه ملی کتابهای درسی، به آدرس: http://chap.sch.ir/books/8028 پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس (1396). تفاهمنامه مشترک ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش. دانشگاه عالی دفاع ملی (1396). سند راهبردی انتقال مفاهیم دفاع مقدس در کتابهای درسی، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی. درگاه ملی آمار، به آدرس: https://www.amar.org.ir رحمانی، غلامرضا و داوود سلیمانی (1384). بررسی میزان موفقیت درس آمادگی مدارس پسرانه شهر تهران، مجله سیاست دفاعی، 13(51)، صص 121- 146. روزنامه رسمی (1370). قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شماره 13602، صص 437. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1398). تاریخ 3 (مقطع دوازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتابهای درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1398). جغرافیای ناحیهای (مقطع یازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتابهای درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1399). جغرافیای ایران (مقطع دهم)، دورۀ اول آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتابهای درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1399). جغرافیای کاربردی (مقطع دوازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتابهای درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1399). نگارش 3 (مقطع دوازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتابهای درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. شورای عالی آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ج.ا. ایران، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1391). سند برنامه درسی ملی، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. شورای عالی انقلاب فرهنگی، به آدرس: https://sccr.ir مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1370). قابل دسترس در پایگاه اینترنتی مرکز پژوهشها به آدرس: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/91961 معافی، محمود، شهاب قهرمانی و محمدرضا مقدادی (1396). روشهای تولید و سازماندهی محتوای آموزههای دفاع مقدس در برنامههای درسی، اولین همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزشوپرورش، صص 11-40. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 499 |