تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,987 |
تواناسازهای مدیریت دانش در نیروهای مسلح | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
دوره 19، شماره 85، مهر 1400، صفحه 83-124 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید علی خلیلی پور* 1؛ حسین ظریف منش2 | ||
1دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2استادیار مدیریت دفاعی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام) | ||
چکیده | ||
مدیریت دانش موضوعی است که در آن سازمان بهصورت آگاهانه دانش خود را در قالب منابع، اسناد و مهارتهای انسانی جمعآوری و سازماندهی میکند، سپس آنها را به اشتراک گذاشته و مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهد. مدیریت دانش به پشتیبانی و ارتقاء فرایندهای سازمانی: ایجاد، ذخیره، بازیابی و اشتراک دانش در سازمان اشاره دارد مدیریت دانش درواقع رشتهای است که در آن فرایند ایجاد، کدگذاری و اشتراک دانش انجام و برای افزایش نوآوری مورداستفاده قرار میگیرد بوکویتز و ویلیامز، فرایندهای مدیریت دانش را به دو بخش تقسیمبندی کردهاند. «فرایند تاکتیکی» شامل به دست آوردن دانش موردنیاز برای فعالیتها، بهکارگیری دانش در ایجاد ارزش، یادگیری، مبادله و تسهیم دانش موجود است. «فرایند راهبردی» به دست آوردن ارزش از فرایند تاکتیکی درجایی است که راهبرد سازمان در جهت رسیدن به اهداف سازمانی مورداستفاده قرار بگیرد. عواملی که میتوانند به فرایندهای یادشده کمک کنند، تحت عنوان تواناساز شناخته میشوند. موفقیت مدیریت دانش، مستلزم وجود ابزارهایی است که بهعنوان تواناساز شناخته میشوند و عبارتاند از مشخصهها یا متغیرهایی که اگر درست مدیریت شوند، میتوانند اثر قابلملاحظهای را بر بهبود وضعیت رقابتی سازمان داشته باشند. هرچند این عوامل بیشتر به تواناساز معروف هستند؛ لیکن تعابیر دیگری همچون زیرساخت، شروط لازم، زمینه، ابزار، عوامل و... برای توصیف آنها بهکار میرود. مدیریت دانش با کمک تواناسازها؛ سرمایههای انسانی را به داراییهای فکری تبدیل و راههای متفاوتی برای تسخیر، ثبت، ذخیره و توزیع دانش در سازمان ارائه میکند. تواناسازها با ایجاد زیرساختهای لازم اجازه میدهند، دانش سازمانی بهطور همزمان و نظاممند رشد کند. آنها نهفقط به تولید دانش در سازمان کمک میکنند؛ بلکه انگیزه اعضای گروه، برای به اشتراک گذاشتن دانش هستند. نظر به اینکه عوامل موردبحث، منجر به افزایش احتمال موفقیت اجرای برنامههای مدیریت دانش میشوند؛ این مهم است که سازمانها، آگاهی کاملی از زیرساختهای لازم برای انجام این اقدام داشته باشند.این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجاد گردند و در صورت وجود، بهتر است توسعه یابند. ازآنجاکه دانش در اداره جنگهای نوپدید، نقش اساسی را ایفاء میکند، سازمانهای نظامی باید روند دانشبنیان شدن را در حوزههای مأموریتی خود سرعت بخشیده و آن را بهکارگیرند. ادبیات مرتبط قابلدسترس نشان میدهد هرچند بررسیهای متنوعی در مورد مدیریت دانش انجامشده است، ولی مطالعهای که بهطور مشخص دربرگیرنده تمام ابعاد و مؤلفههای مرتبط با تواناسازهای مدیریت دانش در نیروهای مسلح باشد، صورت نگرفته است. تحقیق حاضر تلاش دارد تا با نگاهی جامع به محدودیتهای تحقیقاتی در این حوزه فائق آید. ازاینرو مسئله اصلی پژوهش، در ابتدا " شناسایی عوامل مرتبط با تواناسازهای مدیریت دانش" و سپس " اولویتبندی آنها" میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانا ساز؛ مدیریت دانش؛ نیروهای مسلح | ||
مراجع | ||
فهرست منابع الف- فارسی: - ابطحی، سیدحسین و خیراندیش، مهدی (1388)، "الگوی عوامل زمینهای برای سازمانهای دانشی، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت"، شماره 6 - اخوان، پیمان و کشتکار، مهران (1393)، "بررسی تأثیر عوامل الگوی سهشاخگی بر مدیریت دانش"، راهبرد دفاعی، شماره 47 - پرهیزگار، محمدمهدی و اکبری، مهدی (1393)، "سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی مبتنی بر روش ترجمه سیستمی راهبرد"، فرایند مدیریت و توسعه، شماره 4 - پورصادق، ناصر و کشتکار، مهران (1393)، "بررسی و تحلیل الگوهای استراتژی دانش در سازمانهای دفاعی"، همایش مدیریت دانش، دانشگاه افسری امام علی (علیهالسلام) - جامیپور، مونا و شرکت، محمدحسین (1394)، "چالش پیادهسازی موفق سیستمهای مدیریت دانش"، مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 2 - جامیپور، مونا؛ یزدانی، حمیدرضا و صادقی، فرشته (1395)، "ارائه نقشه راه همراستاسازی استراتژیک مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ایران"، مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 2 - حسینپور، عباس و علیپور، محمدباقر (1397)، "شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پیادهسازی مدیریت دانش در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی"، رشد نوآوری، شماره 54 - حکیمی، ایمان (1398)، "بررسی تأثیر پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش بر عملکرد کسبوکار"، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، شماره 5 - خیراندیش، مهدی و ابطحی، سیدحسین (1390)، "تبیین عوامل فرهنگی در راستای موفقیت مدیریت دانش در سازمان"، مدیریت فرهنگسازمانی، شماره 20 - داوری، علی و رضازاده، آرش (1392)، "مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارتپیال اس"، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی. - درتاج، فاطمه و خدیور، آمنه (1395)، "ارائه چارچوبی برای موفقیت در پیادهسازی سیستمهای مدیریت دانش"، پژوهشهای مدیریت ایران، شماره 2 - رازینی، روح ا... و سینا، میلاد (1397)، "ارائه دستهبندی جامع از عوامل استقرار مدیریت دانش سازمانی"، راهبرد دفاعی، شماره 68 - ربیعی، علی و خواجوی، زینب (1389)، "استقرار نظام مدیریت دانش و ارائه الگوی کاربردی در شهرداری تهران"، رشد فناوری، شماره 24 - ربیعی، علی و معالی، مهناز (1388)، "ارائه الگوی مفهومی جهت استقرار مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی"، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 9 - رحیمیقاضیکلایه، امیر؛ امیرافشاری، مهدی و رمضانی، علی (1392)، "شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی زیرساخت بهمنظور استقرار مدیریت دانش در سازمانهای پروژه محور"، مطالعات کمی در مدیریت، شماره 1 - رضاییان، علی؛ احمدوند، علیمحمد و تولایی، احمد (1388)، "بررسی الگوی راهبرد مدیریت دانش و راهبرد دانش در سازمانها"، توسعه انسانی پلیس، شماره 27 - سلطانی، محمدرضا؛ نیکوکار، غلامحسین و دارابی، داوود (1393)، "انتخاب مدل مناسب مدیریت دانش برای یکی از سازمانهای تحقیقاتی نظامی"، مدیریت بازرگانی، شماره 3 - صادقی، مهرداد (1398)، "رابطه ابعاد ساختار سازمانی با اجرای مدیریت دانش"، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، شماره 4 - صلواتی، عادل و حقنظر، فرشته (1388)، "بررسی تحلیلی عوامل زمینهای مؤثر بر استقرار سامانه مدیریت دانش در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران"، مدیریت بهرهوری، شماره 10 - طالبی، کامبیز و سلیمیترکمانی، مهدی (1390)، "شناسایی و اولویتبندی عوامل اساسی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در کسبوکارهای کوچک و متوسط"، کار و جامعه، شماره 134 - طبرسا، غلامعلی و اورمزدی، نوشین (1387)، "تبیین عوامل زمینهای استقرار مدیریت دانش"، پیام مدیریت، شماره 26 - طحانپور، سمیه و آرایی، وحید (1399)، "بررسی تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمان"، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، شماره 10 - عبدا...پور، شهریار (1386)، "ارائه چارچوب مفهومی برای مدیریت استراتژیک دانش"، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، مرکز همایشهای بینالمللی رازی - عزیزی، شهریار؛ اسدنژاد، مهدی؛ زارع، علی و حسینی، سیدسجاد (1389)، "بررسی و مقایسه ابعاد مدیریت دانش بین سازمانهای دولتی و خصوصی"، مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 4 - عسگری، احمد؛ اردلان، امید و مینایی، حسین (1398)، "معرفی الگویی جهت مدیریت دانش نظامی"، راهبرد دفاعی،شماره 68 - عطوفینجفآبادی، مریم و بنیهاشمی، سیدعلی (1392)، "ارائه استقرار مدیریت دانش در صنایع کشور بر اساس فاکتورهای زمینهای مدیریت دولتی"، شماره 2 - قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ نصیری، فخرالسادات و بهشتی، مرضیه (1393)، "ارزیابی اثر فرایندی و زیرساختی مدیریت دانش بر چابک سازی سازمان"، مدیریت پژوهش عمومی، شماره 23 - محمداسماعیل، صدیقه و سیدوکیلی، سیدهریحانه (1397)، "تأثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش"، مطالعات مدیریت، شماره 89 - محمدیفاتح، اصغر و جوکار، علی (1390)، "استقرار مدیریت دانش در نیروهای مسلح، ارائه مورد کاوی تطبیقی از صنایع هوافضای کشورهای دیگر"، مدیریت نظامی، شماره 44 - منوریان، عباس؛ خیراندیش، مهدی و عسگری، ناصر (1390)، "توسعه ابعاد ساختاری سازمان در تناسب با رویکرد مدیریت دانش"، مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 7 - منوریان، عباس؛ مهدیخانی، محمد؛ اخوان، پیمان و عسگری، ناصر (1391)، "مدل زیرساخت انسانی-اجتماعی توانمند ساز اقدامات مدیریت دانش"، مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 10 - لطیفی، محمدحسین (1389)، "مدیریت دانش، موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات (آلن رادینگ)"، تهران، انتشارات سمت - نیازآذر، کیومرث و عمویی، فتانه (1386)، "عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش و برنامهریزی درسی"، شماره 14. - نیسی، عبدالحسین و رنگباری، محمود (1388)، "بررسی عوامل مؤثر در استقرار موفقیتآمیز مدیریت دانش (مطالعه موردی سازمان مخابرات استان خوزستان)"، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 33 - نیکوکار، غلامحسین و حکیم، امین (1388)، "الگوی همراستایی راهبردی مدیریت دانش در سازمان، پژوهشهای مدیریت در ایران"، شماره 1 - هاشمی، صدیقهسادات؛ محمدیمقدم، یوسف و محمدیمقدم، الهام (1390)، "مدیریت دانش، الزامات و چالشها"، توسعه مدیریت منابع انسانی، شماره 19 ب- انگلیسی: -Akhavan p, Jafari M & Fathian M. (2006), Critical success factors of knowledge management systems: A multi-case analysis European. Business Review, 18(2).
-Asiedu E. (2015), A Critical Review on the Various Factors that Influence Successful Implementation of Knowledge Management Projects within Organizations, International Journal of Economics & Management Sciences, 4(7). -Bang Martin (2017), Military intelligence analysis: institutional influence, Doctoral dissertation for degree of doctor of military sciences, National defence university, Helsinki. -Barão, Alexandre, Vasconcelos, José Braga de, Rocha and Álvaro, Pereira, Ruben, (2017) A knowledge management approach to capture organizational learning networks,International Journal of Information Management, 37(6). -Bhatt G. (2001), Knowledge Management in organizations: examining the intraction between technologies, technique and people, Journal of Knowledge Management, (5)1.
-Cazier A, Shao M & Louis R. (2007),sharing information&building trust througt value congruence,publishedonline:2 october 2007.spring or scince,business media.llc
-Chan P, Pollard D. (2001), Implementing Knowledge Management, Journal of Business &Economics Research, 2(5).
-Chourides p. Longbottom D & Murphy W. (2003). Excellence in knowledge Management: an Empirical Study to Identify Critical Factors and Performance Measures, Measuring Business Excellence, 7(2).
-Chua A, Lam W. (2005), Why KM projects fail: a multi‐case analysis, Journal of Knowledge Management, 9(3).
-Chung Hung Y,Ming Huang S & Pin Lin T. (2005).Critical factors in adopting a Knowledge Management systems for the pharmaceutical industry, industrial management and data system knowledge.105(2).
-Davenport T.H. De Long D.W & Beers M.C. (1998), Successful Knowledge Management Projects, Sloan Management Review, 39(2).
-Forcadell F, Guadamillas F. (2002), a case study on the implementation of a knowledge management strategy oriented to innovation, Knowledge and Process Management, 9(3).
-Goudarzvand Chigini, M. (2011). Management of strategic knowledge for organizational success. International Conference on Information Communication and Management, Singapore
-Gottschalk P. (2006), Knowledge management systems: Value shop creation; Hershey, PA: Idea Group Publishing.
-Hajir, J. A. Obeidat, B. Y. Al-dalahmeh, M. A. & Masa'deh, R. (2015). The role of knowledge management infrastructure in enhancing innovation at mobile telecommunication companies in Jordan. European Journal of Social Sciences, 50(3). -Hellebrandt, T. Heine, I.and Schmitt, R.H. (2018). Knowledge management framework for complaint knowledge transfer to product development. ProcediaManufacturing, 21(1).
-Holsapple C.W and Joshi, K.D. (2000), An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations, Journal of Strategic Information Systems, 9(3). -Jafari M, Akhavan P & Rezaee Nour J. (2007), Knowledge management in Iran aerospace industries: a study on critical factors”, Aircraft Engineering and Aerospace Technology: an international Journal, 79(4).
-Khalifa, M. and Liu, V. (2003). Determinants of Successful Knowledge Management Programs, Electronic Journal on Knowledge Management, 1(2). -Koloniari, M. Vraimaki, E؛ Fassoulis, K. (2019). Factors affecting knowledge creation inacademic libraries. Journal of Librarianship and Information Science, 51(1).
-Liebowitz J. (1999), Key ingredients to the success of an organization’s knowledge management strategy, Knowledge and process Management, 6, (1). -Migdadi M. (2009), knowledge management enablers and outcomes in small and medium sized enterprises. Industrial management and data system, 109(6).
-Moffett S, Mcadam R & Parkinson S. (2003), an empirical analysis of knowledge management applications, Journal on Knowledge Management, 7(3).
-Nisara Tahir M, Prabhakarb G, (2019). Social media information benefits, knowledge management and smart organizations. Journal of Business Research 94 (2019).journal homepage: www.elsevier.com/locate/jbusres. -Odierno, Raymond, Morrow, Joyce E (2012), Knowledge Management Operations, Field Manual, NO.6-01.1, Headquarters Department of the Army, Washington, DC, available at: https://armypubs.us.army.mil /doctrine/index.html.
-Pannu, H. (2017). The impact of knowledge management infrastructure on organizational performance in smes, International Journal of Human Resource & Industrial Research, 4(2).
-Park H. (2004), assessing the success of Knowledge Management technology implemention as a function of organization Culture, dissertation, the gorge Washington University.
-Ryan S and Prybutok R. (2001), Factor affecting the adoption of knowledge management technologies. Journal of computer information seystems. 41(1)
-Renzel B. (2006), trust in management and knowledge sharing: The mediating effects of fear and knowledge documentation.Harward business school Boston.
- Sadeghi R, Moghimi M and Ramezan M. (2013), Identifying and prioritizing of effective constructs in readiness of knowledge management implementation by using fuzzy analytic hierarchy process (AHP), Journal of Knowledge-based Innovation in China, 5 (1).
-Skryme D and Amidon D. (1997), The Knowledge agenda, Journal of Knowledge Management. 5(1).
-Smith, Sterilla (2008), Army Knowledge Management: People and Processes enabled by Technology, Military Intelligence,, 34(1).
-Temel, S. & Vanhaverbeke, W. (2020). Knowledge Risk Management during Implementation of Open Innovation. In Knowledge Risk Management, Springer.
-Wang, J, Ding, D, Liu, O, & Li, M, (2016), A synthetic method for knowledge management performance evaluation based on triangular fuzzy number and group support systems. Applied Soft Computing, 39.
-Wong K. (2005), Critical success factor for implementing knowledge management in small and medium enterprises, Industrial management & data System, 105(3).
-Wong C and Ahmed P (2003), Structural dimensions for knowledge based organizations, measures business excelence, 7 (1).
-Wong K and Aspinwall E. (2004), Knowledge management implementation frameworks: A review, Knowledge and Process Management, 11(2).
-Yeh y, Lai S & Ho C. (2006), knowledge management enablers: a case study.industrial management and data system knowledge 106(6). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 640 |