تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 400 |
تعداد مقالات | 2,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,662,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,495,375 |
شناسایی و اولویتبندی معیارهای توسعه حمل و نقل لجستیک برای جمهوری اسلامی ایران (با رویکرد مطالعه تجربی در کشورهای منتخب و شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر این حوزه) | ||
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار | ||
دوره 5، شماره 18، اسفند 1399، صفحه 105-133 اصل مقاله (948.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود معمارنژاد1؛ علی مؤیدپور* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه، توانایی یک کشور در تجارت جهانی به دسترسی بخش تجارت آن به شبکههای لجستیکی جابجایی محمولههای باری در سطح جهانی وابسته است. همچنین کارایی زنجیره های تأمین یک کشور (از بُعد هزینه، زمان و قابلیت اطمینان) به ویژگیهای مشخصی از اقتصاد داخلی آن کشور که با نام عملکرد لجستیکی معرفی میشود وابسته است. داشتن عملکرد لجستیکی بهتر و تسهیل سازی تجارت به نحو قابل ملاحظه ای با شکوفایی تجارت، تنوع صادرات، جذابیت برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی مرتبط است. براساس مطالعات صورت گرفته توسط بانک جهانی، بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه کشورها، طی سالیان اخیر مطرح شده است؛ چرا که لجستیک تأثیر بسزایی بر فعالیتهای اقتصادی کشورها دارد . جامعه آماری تحقیق حاضر تعداد 30 نفر از مدیران و کارشناسان با تجربه در زمینه دیپلماسی لجستیک و حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی میباشد و در این تحقیق به مطالعه تجربی الگوهای دیپلماسی لجستیک و حمل و نقل در کشورهای منتخب با رویکرد ارایه الگوی بهینه برای جمهوری اسلامی ایران و رتبه بندی مولفههای بدست آمده با استفاده از تکنیک AHP فازی می پردازیم، که این معیارها با توجه به نتایج به دست آمده، زیرساختهای فیزیکی، زیرساختهای غیرفیزیکی، پایداری، جهانی سازی، لجستیک داخلی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دیپلماسی لجستیک؛ حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران؛ ارایه الگوی بهینه درکشورهای منتخب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,683 |