تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,983 |
ارائه مدل مقایسهای برای ارزیابی جایگاه نیروی انسانی در استانداردسازی فرآیندهای صنایع مختلف: مطالعه مقایسهای میان صنعت خودروسازی، صنعت دفاعی و صنعت پتروشیمی | ||
فصلنامه آماد و فناوری دفاعی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 9، تیر 1400، صفحه 59-84 اصل مقاله (732.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میلاد اشکوری1؛ جواد فهیم2؛ ایمان فروغی3 | ||
1کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه و نوسنده مسئول | ||
2دکتری مهندسی مواد، مرکز تحقیقات مواد پیشرفته، دانشکده مهندسی مواد، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مهندسی مواد-مرکب، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی مالکاشتر-محقق دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
چکیده | ||
صنعت مولد و دارای مزیت رقابتی، اهمیت ویژهای برای ارتقای سطح توسعه کشورها، بهخصوص در حوزه اقتصادی دارد. استانداردسازی، بهعنوان اقدامی نظاممند در جهت دستیابی به خروجیهای مناسب، میتواند زمینه مناسبی برای توسعه صنعتی کشور باشد. با توجه به جایگاه استانداردسازی در توسعه صنعتی، بررسی عوامل تأثیرگذار در بهبود استانداردسازی میتواند اطلاعات مناسبی را برای برنامههای توسعه صنعتی فراهم کند. ازسویدیگر، نیروهای انسانی بهصورت مکرر در ادبیات مدیریت بهعنوان منابع اصلی سازمانها معرفیشدهاند. با توجه به این موارد، در این مقاله تلاش شده است تا ارتباط توانمندی نیروهای انسانی با استانداردسازی فرآیندها در صنایع مختلف بررسیشده و مقایسه شود. با این هدف، سه صنعت خودروسازی، دفاعی و پتروشیمی انتخاب، سپس با مقایسه اطلاعات بهدستآمده از تحلیل همبستگی در هر یک از سه صنعت، جایگاه نیروی انسانی در آنها نمایش دادهشده است | ||
کلیدواژهها | ||
استانداردسازی فرآیند؛ تحلیل همبستگی؛ توانمندسازی نیروهای انسانی؛ صنعت؛ مطالعه مقایسهای | ||
مراجع | ||
افجه، سید علیاکبر و امیری، عبدالرضا (1388). الگوی توانمندی برای ارتقای عملکرد کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو در ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 4، شماره 14، 149-169.
دباغی، پرویز؛ تقوا، ارسیا و میناشیری، عبدالخالق (1392). بررسی رابطه توانمندی روانشناختی با رضایت شغلی در نیروهای مختلف نظامی، ابن سینا– فصلنامه پزشکی. دوره 15، شماره 3, 18-26.
راسخی و لهرمی(1381). مزیت رقابتی در صنایع پتروشیمی ایران طی دورة زمانی 85-1381. تحقیقات اقتصادی, 43(3), 69-43.
کریمی، هانیه (1396). بررسی نقش صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی ایران. دومین کنفرانس سالانه اقتصاد، مدیریت و حسابداری. 89-55.
صلاحی، اسماعیل؛ شکراللهی، فتانه و مباشرپور، ایمان (1388). بررسی اهمیت استقرار استاندارد زیستمحیطی ایزو 14000 در صنایع سرامیک کشور، کنگره ملی سرامیک ایران، دوره 1، 23-49.
فهیم، جواد و اشکوری، میلاد (1397). راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻧﯿروهای انسانی و کیفیت اجرای استانداردسازی فرآیند در صنعت (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی). اولین همایش ملی زنجیره تأمین دفاعی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی. دوره 1.
Amin, M., Khairuzzaman Wan Ismail, W., Zaleha Abdul Rasid, S., & Daverson Andrew Selemani, R. (2014). The impact of human resource management practices on performance: Evidence from a Public University. The TQM Journal, 26(2), 125-142.
Antonsen, S., Skarholt, K., & Ringstad, A. J. (2012). The role of standardization in safety management–A case study of a major oil & gas company. Safety science, 50(10), 2001-2009.
Appelbaum, E., Bailey, T., Berg, P. B., Kalleberg, A. L., & Bailey, T. A. (2000). Manufacturing advantage: Why high-performance work systems pay-off: Cornell University Press.
Appuhami, R. (2012). Exploring the relationship between strategic performance measurement systems and managers' creativity: the mediating role of psychological empowerment and organisational learning. Accounting & Finance, 0(ISO 9001), 134-159.
Bhatnagar, J. (2005). The power of psychological empowerment as an antecedent to organizational commitment in Indian managers. Human Resource Development International, 8(4), 419-433.
Borchert, O. (2008). Resource-based theory: Creating and sustaining competitive advantage. In: Taylor & Francis.Brunsson, N., Rasche, A., & Seidl, D. (2012). The dynamics of standardization: Three perspectives on standards in organization studies. Organization Studies, 33(5-6), 613-632.
Brunsson, N., Rasche, A., & Seidl, D. (2012). The dynamics of standardization: Three perspectives on standards in organization studies. Organization Studies, 33(5-6), 613-632.
Carless, S. A. (2004). Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction? Journal of Business and Psychology, 18(4), 405-425.
Decker, S., Fey, M., Sideras, S., Caballero, S., Boese, T., Franklin, A. EMeakim, C. (2013). Standards of best practice: Simulation standard VI: The debriefing process. Clinical Simulation in Nursing, 9(6), 22-26.
Ergeneli, A., Arı, G. S. l., & Metin, S. (2007). Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers. Journal of business research, 60(ISO 9001), 41-49.
Fong, K. H., & Snape, E. (2015). Empowering leadership, psychological empowerment and employee Outcomes: Testing a multi‐level mediating model. British Journal of Management, 26(ISO 9001), 126-138.
Gautam, D. K., & Bhandari Ghimire, S. (2017). Psychological empowerment of employees for competitive advantages: An empirical study of Nepalese service sector. International Journal of Law and Management, 59(4), 466-488.
Ghasemi, M., Dahmardeh, M. M., Dahmardeh, Z., Tavakoli, H., Sanadgol, A., & Tajdar, H. (2017). Investigating the Staff Agility and the Role of Empowerment in their Improvement.
Gregory, B. T., Albritton, M. D., & Osmonbekov, T. (2010). The mediating role of psychological empowerment on the relationships between P–O fit, job satisfaction, and in-role performance. Journal of Business and Psychology, 25(4), 639-647 .
Hardy, C., & Leiba-O'Sullivan, S. (1998). The power behind empowerment: Implications for research and practice. Human relations, 51(4), 451-483.
Higgins, V., & Larner, W. (2010). Calculating the social: Springer.
Joo, B.-K., & Shim, J. H. (2010). Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture. Human Resource Development International, 13(4), 425-441.
Lan, X. M., & Chong, W. Y. (2015). The Mediating Role of Psychological Empowerment between Transformational Leadership and Employee Work Attitudes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 184-191.
Lee, J., & Wei, F. (2011). The mediating effect of psychological empowerment on the relationship between participative goal setting and team outcomes–a study in China. The International Journal of Human Resource Management, 22(02), 279-295.
Lizar, A. A., Mangundjaya, W. L., & Rachmawan, A. (2015). The role of psychological capital and psychological empowerment on individual readiness for change. The Journal of Developing Areas, 49(5), 343-352.
Logan, M. S., & Ganster, D. C. (2007). The effects of empowerment on attitudes and performance: The role of social support and empowerment beliefs. Journal of Management Studies, 44(8), 1523-1550.
Menon, S. (2001). Employee empowerment: An integrative psychological approach. Applied psychology, 50(ISO 9001), 153-180..
Mostafa, A. M. S. (2017). The mediating role of positive affect on the relationship between psychological empowerment and employee outcomes: A longitudinal study. Evidence-based HRM: a Global Forum for Empirical Scholarship, 5(3), 266-282.
Oktug, Z. (2014). Psychological Empowerment: It’s Mediating Effect on the Relationship between Organizational Identification and Work Engagement. World Review of Business Research, 4(2), 304-313.
Safari, K., Haghighi, A. S., Rastegar, A., & Jamshidi, A. (2011). The relationship between psychological empowerment and organizational learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1147-1152.
Schuler, R. S., & Jackson, S. E. (1987). Linking competitive strategies with human resource management practices. Academy of Management Perspectives, 1(3), 207-219.
Seibert, S. E., Silver, S. R., & Randolph, W. A. (2004). Taking empowerment to the next level: A multiple-level model of empowerment, performance, and satisfaction. Academy of management Journal, 47(3), 332-349.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of management review, 15(4), 666-681.
Ugwu, F. O., Onyishi, I. E., & Rodríguez-Sánchez, A. M. (2014). Linking organizational trust with employee engagement: The role of psychological empowerment. Personnel Review, 43(3), 377-400.
Zhang, A. Y., Song, L. J., Tsui, A. S., & Fu, P. P. (2014). Employee responses to employment‐relationship practices: The role of psychological empowerment and traditionality. Journal of Organizational Behavior, 35(6), 809-830.
Zhang, X., & Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement. Academy of management Journal, 53(ISO 9001), 107-128.
Wüllenweber, K., Beimborn, D., Weitzel, T., & König, W. (2008). The impact of process standardization on business process outsourcing success. Information Systems Frontiers, 10(2), 211-224.
Zimmerman, M. A., Israel, B. A., Schulz, A., & Checkoway, B. (1992). Further explorations in empowerment theory: An empirical analysis of psychological empowerment. American journal of community psychology, 20(6),707-72.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |