منابع
الف- فارسی
- ام کینگ، پاتریشا، جی مایهیو، ماتیو، مک الروی، مولی و ... (1397)، «مسئولیت اخلاقی دانشگاه»، (ترجمه آریا متین و ایمان بحیرایی). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
- آراسته، حمیدرضا (1383)، «فلسفههای آموزش عالی»، دایره المعارف آموزش عالی، جلد اول، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری ـ بنیاد دانشنامه نگاری.
- آراسته، حمیدرضا، نصری، قدیر، زینآبادی حسن رضا و تنهایی، علیرضا(1397). «تاملی آسیبشناختی بر کارکردهای دانشگاه در تدارک امنیت جامعه»، فصلنامه مطالعات بینرشتهای داشن راهبردی، سال هشتم، شماره 33 صفحات 166ـ 145.
- آزاد ارمکی، تقی (1396)، «دانشگاه و چالشهای جامعه ایرانی»، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- بازرگان، عباس (1383)، « ارزشیابی آموزشی»، تهران: انتشارات سمت.
- بازرگان، عباس و فراستخواه، مقصود (1398)، « نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی»، تهران: سمت.
- برادران حقیر، مریم، نورشاهی، نسرین و روشن، احمدرضا (1398)، «مفهوم سازی مسئولیت اجتماعی دانشگاه در ایران»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 25، شماره 3 ، ص 26 ـ 1.
- بریجز، دی، جوسویسین، پی، جوسویسیوس، آر، مک لافلین، تی و استانکوویسیوس، جی (1389)، «آموزش عالی و توسعه ملی دانشگاهها و جوامع در حال گذار»، ترجمه (رضا سیمبر). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
- جاودانی، حمید(1398)، «چگونه دانشگاهی میتواند پاسخگوی خدمات اجتماعی چشم داشته شده از سوی جامعه باشد؟»، مجموعه مقالات جستارهایی در مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایرانی و بحرانهای زیست محیطی به کوشش جبار رحمانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- حیدرینژاد، صدیقه، مظفری، سیدامیر احمد و محقر، علی (1383)، «تعیین و تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی»، نشریه علوم ورزشی و حرکت، شماره 4، 46ـ 31.
- خورسندی طاسکوه، علی (1396)، دانشگاههای نسل چهارم و ماموریت جامعهسازی، دانشگاه امروز، دو ماهنامه تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی
- درک کی . بوک و همکاران (1396)، «مسئولیت اجتماعی دانشگاه»، (ترجمه، امیر، آرمین، پاپلی یزدی، علی و عالم زاده، مریم). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- ذاکرصاحلی، غلامرضا (1397)، «مسائل آموزش عالی ایران»، تهران. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ایران.
- ذاکرصالحی، غلامرضا (1383)، «دانشگاه ایرانی، درآمدی بر جامعهشناسی آموزش عالی ایران»، تهران: انتشارات کویر.
- ذوالفقاری، عاطفه، حجازی، سیدرضا و فرهودی، آرتا (1390)، «جایگاه شرکتهای زایشی دانشگاهی در توسعه کارآفرینی در دانشگاهها»، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال 7، شماره 37.
- رضوی، سید مصطفی (1384)، «طراحی و تبیین مدل ارزیابی عملکرد دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه تهران» رسال دکتری، دانشگاه تهران.
- شفائی یامچلو، طاهره، ابیلی، خدایار و فرامرز قراملکی، احد (1397)، «مسئولیت اجتماعی در دانشگاهها، مطالعه موردی: دانشگاه تهران»، برگ فرهنگ، شماره بیست و پنجم.
- شورای عالی انقلاب فرهنگی(1383)، «شاخصهای ارزیابی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران»، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی.
- فراستخواه، مقصود (1395)، «کتاب شاخص آموزش عالی»، تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
- فراستخواه، مقصود (1398)، «گاه وبی گاهی دانشگاه در ایران، مباحثی نو و انتقادی در باب دانشگاه پژوهی، مطالعات علم و آموزش عالی»، تهران: نشر آگاه.
- کرسول، جان دبلیو (1396)، «طرح پژوهش رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی». ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی.
- کلارک کر (1388)، «کاربردهای دانشگاه»، ترجمه مصطفی حدادی و علی گل محمدی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- ماحوزی، رضا (1396)، «دانشگاه تاملات نظری و تجربه ایرانی»، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- مهدی، رضا (1397)، «درآمدی بر تعامل دانشگاه با محیط پیرامون»، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- میرکمالی، سید محمد، خورشیدی، عباس و وفایی، محمدرضا (1387)، «ارائهی چارچوب نظری شاخصهای عملکردی در آموزش عالی»، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، سال7، شماره 21.
- نجاتی حسینی، سید محمود(1396)، «شهروندی دانشگاهی در ایران»، تهران: موسسه مطالعات اجتماعی فرهنگی.
- مهدی، رضا و شفیعی، مسعود(1396)، «نقش آفرینی و ظرفیتسازی دانشگاههای نسل چهارم برای توسعه محلی و منطقهای»، فصلنامه صنعت و دانشگاه، سال دهم، شمارههای 35 و 36.
ب- انگلیسی
- Ali, M., Mustapha, T. I., Osman, S. B., & Hassan, U. (2020). University social responsibility (USR): An Evolution of the concept and its thematic analysis. Journal of Cleaner Production, 124931.
- Etzkowitz, H. (2003). Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university. Research Policy, 32(1), 109-121.
- Hollister, R.M. (2017). Chapter 1: The project: Theoretical Framework Andglobal Institutional Experience in University Social Responsibility Andquality of Life, a Global Survey of Concepts and Experiences. Singapore: Springer.
- Larrán Jorge, M., & Andrades Peña, F. J. (2017). Analysing the literature on university social responsibility: A review of selected higher education journals. Higher Education Quarterly, 71(4), 302-319.
- Mok, K. H. (2005). Fostering entrepreneurship: Changing role of government and higher education governance in Hong Kong. Research Policy, 34(4), 537-554.
- Rojas, H. L., Lara, V. L., & Meza, D. G. (2020). University Social Responsibility and Community Relations. Asian Journal of Education and Social Studies, 47-58.
- Sharma, D., & Sharma, R. (2019). A review literature on university social responsibility initiatives in the global context. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6(6), 27-35.
- Towne, L., & Shavelson, R. J. (2002). Scientific research in education. Washington, DC: National Research Council.
|