تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 284 |
تعداد مقالات | 1,894 |
تعداد مشاهده مقاله | 649,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 599,096 |
مقاله پژوهشی: آسیبهای آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
دوره 20، شماره 90، دی 1401، صفحه 73-94 اصل مقاله (902.01 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یعقوب زهدینسب1؛ عباسعلی سلمانی2؛ عبدالرضا دبستانی* 3 | ||
1استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2استادیار دانشگاه جامع امام حسین | ||
3دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه دفاع ملی | ||
چکیده | ||
آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح دچار آسیبهای گوناگونی میباشند که باعث کاهش کارایی و اثربخشی آنها میگردد. هدف از این پژوهش شناخت آسیبهای این نوع آموزشها با مقایسه وضع موجود و مطلوب در ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای آموزشی میباشد. روش تحقیق، در این مقاله موردی زمینهای با رویکرد آمیخته است که به این منظور از روش کتابخانهای و روش میدانی برای گردآوری دادهها استفاده شد. با استنباط آموزشهای مبتنی بر مهارت از اسناد 6 گانه که در چارچوب مفهومی آمده است ده بعد و 49 مؤلفه شناسایی و برای آنها 220 شاخص تأثیرگذار احصا و بر اساس نظر خبرگان نهایی و استاندارد گردید. بعد از تعیین مراجع، ابزارها و روشهای ارزیابی آموزشهای مبتنی بر مهارت، بر اساس دادههای جمعآوری شده از 68 نفر جامعه آماری بهصورت تمام شمار در قالب پرسشنامه تجمیعی و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آزمون خی 2، به توصیف و تجزیهوتحلیل شکاف بین وضع موجود و مطلوب هریک از مؤلفهها و شاخصها پرداخته شد. نتایج تحقیق آسیبهای اصلی موجود در آموزشهای مبتنی بر مهارت را شناسایی کرد که سه آسیب اول در مؤلفهها عبارتاند از: " بازخوردگیری نامناسب از دورههای آموزشی"، " بهروز نبودن آموزشها" و " فراگیران مطلوبیتهای لازم را ندارند " و سه آسیب اول در شاخصها عبارتاند از: " ضعف مهارت فراگیران در زبان انگلیسی"، "ضعف در بازخوردگیری از رده بکار گیرنده" و "کمبود شبیهسازهای آموزشی" می باشد | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب؛ آموزشهای مبتنی بر مهارت؛ ابعاد؛ مولفهها و شاخصهای آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |