تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,053 |
مقاله پژوهشی: آسیبهای آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
دوره 20، شماره 90، دی 1401، صفحه 73-94 اصل مقاله (902.01 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یعقوب زهدینسب1؛ عباسعلی سلمانی2؛ عبدالرضا دبستانی* 3 | ||
1استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2استادیار دانشگاه جامع امام حسین | ||
3دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه دفاع ملی | ||
چکیده | ||
آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح دچار آسیبهای گوناگونی میباشند که باعث کاهش کارایی و اثربخشی آنها میگردد. هدف از این پژوهش شناخت آسیبهای این نوع آموزشها با مقایسه وضع موجود و مطلوب در ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای آموزشی میباشد. روش تحقیق، در این مقاله موردی زمینهای با رویکرد آمیخته است که به این منظور از روش کتابخانهای و روش میدانی برای گردآوری دادهها استفاده شد. با استنباط آموزشهای مبتنی بر مهارت از اسناد 6 گانه که در چارچوب مفهومی آمده است ده بعد و 49 مؤلفه شناسایی و برای آنها 220 شاخص تأثیرگذار احصا و بر اساس نظر خبرگان نهایی و استاندارد گردید. بعد از تعیین مراجع، ابزارها و روشهای ارزیابی آموزشهای مبتنی بر مهارت، بر اساس دادههای جمعآوری شده از 68 نفر جامعه آماری بهصورت تمام شمار در قالب پرسشنامه تجمیعی و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آزمون خی 2، به توصیف و تجزیهوتحلیل شکاف بین وضع موجود و مطلوب هریک از مؤلفهها و شاخصها پرداخته شد. نتایج تحقیق آسیبهای اصلی موجود در آموزشهای مبتنی بر مهارت را شناسایی کرد که سه آسیب اول در مؤلفهها عبارتاند از: " بازخوردگیری نامناسب از دورههای آموزشی"، " بهروز نبودن آموزشها" و " فراگیران مطلوبیتهای لازم را ندارند " و سه آسیب اول در شاخصها عبارتاند از: " ضعف مهارت فراگیران در زبان انگلیسی"، "ضعف در بازخوردگیری از رده بکار گیرنده" و "کمبود شبیهسازهای آموزشی" می باشد | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب؛ آموزشهای مبتنی بر مهارت؛ ابعاد؛ مولفهها و شاخصهای آموزشی | ||
مراجع | ||
- ابراهیمیان، سید حسین، (1391)، "بازخوانی مفهوم مهندسـی فـرهنگی آسیبشناسی فرهنگی در نظام آموزش عالی"، سال دوم، شماره پنجم.
- رودگر صفاری، مهدی، (1397)، " آسیبشناسی کارورزی دانشجویان ناوبری دانشگاه امام خامنهای مدظلهالعالی و ارائه راهکار مناسب" تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
- سجادی، پناه علی، (1388)، "طراحی الگوی ارزیابی راهبردی عملکرد مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح"، تهران، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال هفتم، شماره 20، بهار 1388
- عرب انصاری، مهدی، (1397)، " مبانی و جایگاه مهارتآموزی در آموزش"، مجموعه چکیده مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح.
- علینژاد، پیمان، (1395)، " آسیبشناسی اجرای آموزش یگانی در ناو گروههای شناوری نیروی دریایی سپاه و ارائه راهکار مناسب " تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
- قاضیزاده فرد سید ضیاءالدین، نادری خورشیدی علیرضا، احمدوند علیمحمد، (1394)، " ارائة الگوی مدیریت راهبردی تربیت و آموزش در دانشگاههای نیروهای مسلح کشور"، تهران، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سیزدهم، شماره 49، بهار 1394
- میرکمالی، سید محمد، (1392)، "مبانی مدیریت منابع انسانی"، تهران، انتشارات یسطرون
- نیکوکار غلامحسین، سجادی پناه علی، رایج حمزه، سجادی پناه مجید، (1388)، " طراحی الگوی سنجش کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی "، تهران، نشریه مدیریت دولتی.
نجفی، میر حمیدرضا، اسماعیلی راد، عباس، (1388)، " نقش نظام ارزیابی در ارتقاء کیفیت آموزشهای فنی - مهندسی"، کنفرانس"آموزش مهندسی در 1404”
- نوری، فیروز، پیدایی، میر مهرداد، (1389)، " آسیبشناسی آموزش کارکنان در سازمانها"، تهران انتشارات سیمای دانش،
- ولیوند، حسین، (1397)، " توانمندسازی استادان و مربیان نیروهای مسلح با رویکرد مهارت محوری" مجموعه مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح، جلد اول
- Forte a, Eric & Colleague. (2013) "، Developing a training program for collection managers” California University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |