تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,221 |
تجزیه و تحلیل اهمیت-عملکرد عوامل شکلگیری صادرات باثبات در صنایع راهبردی در شرایط تحریم اقتصادی | ||
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار | ||
دوره 7، شماره 24، شهریور 1401، صفحه 55-74 اصل مقاله (753.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی حمزه پور1؛ رضا طهماسبی بلوک آباد* 2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. | ||
2دکترا، گروه مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شناخت موقعیت عملکردی در حوزه عملکرد اقتصادی نسبت به شاخصهای موجود و طراحی شده، به منظور بهبود آن از اهمیت ویژهای برخوردار است، به گونهای که با فهم نمره عملکرد کشور نسبت به هر یک از شاخصهای اقتصادی میتوان راهی را برای عملکرد آینده ترسیم نمود. این امر در کنار شناخت و فهم میزان اهمیت هر یک از شاخصهای اقتصادی از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد بود. در این پژوهش عوامل دهگانه مؤثر بر شکل گیری صادرات باثبات توسط دو معیار اهمیت و عملکرد نمره گذاری شده و در ادامه به تحلیل و بررسی نتایج حاصل از آن پرداخته شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، عوامل شناسایی شده بر اساس منطق IPA مورد تحلیل قرار گرفتند. به گونهای که هر یک از عوامل با دو بعد اهمیت و عملکرد در معرض نمره دهی توسط نخبگان این حوزه قرار داده شدند و با محاسبه ضرایب مختلف و همچنین ارزش کمی آستانهای هر یک از عوامل، در دسته بندیهای چهار بخشی قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که چهار عامل «ایجاد زنجیرههای تأمین (محصول تا مشتری) محصولات»، «بازاریابی نظام یافته و ایجاد همکاریهای بلند مدت با بنگاههای بینالمللی»، «تمرکز بر تحقیق و توسعه در شکل گیری صادرات باثبات» و «جهتدهی تولید بهسمت نیازهای بازارهای صادراتی» در اولویت اجرایی کشور قرار دارند و باقی مؤلفهها نیز با امتیاز مشخص در ردههای بعدی قرار میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
IPA؛ صادرات صنایع راهبردی؛ تحریم | ||
مراجع | ||
تاجدینی کیهان؛ احمدیان، علی اشرف و معطوفی، علیرضا. (۱۳۹۴). جایگاه فضای کسب و کار با ثبات در توسعه صادرات پایدار ؛ براساس مطالعه صادرکنندگان ایرانی، فصلنامه علمی – پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه28(1)، ۳-۲۹.
رحمانی یوشانلوئی، حسین؛ انصاری، منوچهر؛ میرکاظمی، محمد و ابراهیمی، محمد رضا. (1392). شناسایی و اولویت بندی موانع صادرات و ارائه راهکارهای توسعه صادرات صنایع کوچک و متوسط(SMEs) در صنایع غذایی آذربایجان غربی، تحقیقات بازاریابی نوین، 3(1)، 139-160.
فیلسرائی، مهدی و ملکندهی، مریم. (1394)، مروری بر نظریههای تجارت بینالمللی مدرن، مجله اقتصادی، 15(16)، 65 -88.
Azzi da Silva, P., & Da Rocha, A. (2001). Perception of export barriers to Mercosur by Brazilian firms. International Marketing Review, 18(6), 589-611.
Bhagwati, J. N., & Srinivasan, T. N. (1978). Trade policy and development(Vol. 90). Washington, DC: World Bank.
Boehe, D. M., & Barin Cruz, L. (2010). Corporate social responsibility, product differentiation strategy and export performance. Journal of Business ethics, 91, 325-346.
Boso, N., Story, V. M., Cadogan, J. W., Micevski, M., & Kadić-Maglajlić, S. (2013). Firm innovativeness and export performance: Environmental, networking, and structural contingencies. Journal of International Marketing, 21(4), 62-87.
Chenery, H., & Strout, A. (1996). Foreign Assitance and Economic Development. American Economic Review. 56 (30), 679-733.
Diamantopoulos, A., & Kakkos, N. (2007). Managerial assessments of export performance: Conceptual framework and empirical illustration. Journal of International Marketing, 15(3), 1-31.
Dodaro, S. (1991). Comparative advantage, trade and growth: export-led growth revisited. World Development, 19(9), 1153-1165.
Furman, J. L., Porter, M. E., & Stern, S. (2002). The determinants of national innovative capacity. Research policy, 31(6), 899-933.
Griffith, R., Redding, S., & Reenen, J. V. (2004). Mapping the two faces of R&D: Productivity growth in a panel of OECD industries. Review of economics and statistics, 86(4), 883-895.
Haluk Köksal, M., & Kettaneh, T. (2011). Export problems experienced by high‐and low‐performing manufacturing companies: A comparative study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1), 108-126.
Helpman, E., & Krugman, P. (1985). Market Structure and Foreign Trade, Cambridge, MA: MIT Press.
Holliday, C., & Pepper, J. (2001). Sustainability through the market: Seven keys to success. World Business Council for Sustainable Development.
Hultman, M., Katsikeas, C. S., & Robson, M. J. (2011). Export promotion strategy and performance: The role of international experience. Journal of international marketing, 19(4), 17-39.
Kaleka, A., & Katsikeas, C. S. (1995). Exporting problems: the relevance of export development. Journal of Marketing Management, 11(5), 499-515.
Kamijo, Y., & Nakamura, Y. (2009). Stable market structures from merger activities in mixed oligopoly with asymmetric costs. Journal of Economics, 98, 1-24.
Kinra, N. (2006). The effect of country‐of‐origin on foreign brand names in the Indian market. Marketing Intelligence & Planning, 24(1), 15-30.
Lages, L. F., Jap, S. D., & Griffith, D. A. (2008). The role of past performance in export ventures: a short-term reactive approach. Journal of International Business Studies, 39(2), 304-325.
Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S., & Samiee, S. (2002). Marketing strategy determinants of export performance: a meta-analysis. Journal of Business research, 55(1), 51-67.
Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S., Fotiadis, T. A., & Christodoulides, P. (2013). Antecedents and consequences of an eco-friendly export marketing strategy: The moderating role of foreign public concern and competitive intensity. Journal of International Marketing, 21(3), 22-46.Leonidou, L. C. (1995). Empirical Research on Export Barriers: Review, Assessment, and Synthesis. Journal of International Marketing, 3 (1), 29–43.
Magnusson, P., Westjohn, S. A., Semenov, A. V., Randrianasolo, A. A., & Zdravkovic, S. (2013). The role of cultural intelligence in marketing adaptation and export performance. Journal of International Marketing, 21(4), 44-61.
Mai‐Moulin, T., Visser, L., Fingerman, K. R., Elbersen, W., Elbersen, B., Nabuurs, G. J., ... & Junginger, M. (2019). Sourcing overseas biomass for EU ambitions: assessing net sustainable export potential from various sourcing countries. Biofuels, Bioproducts and Biorefining, 13(2), 293-324.
Martín-Tapia, I., Aragón-Correa, J. A., & Rueda-Manzanares, A. (2010). Environmental strategy and exports in medium, small and micro-enterprises. Journal of world business, 45(3), 266-275.
Morgan, N. A., Kaleka, A., & Katsikeas, C. S. (2004). Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment. Journal of marketing, 68(1), 90-108.Morgan, Constantine S. Katsikeas, & Doug, W.
Morgan, N. A., Katsikeas, C. S., & Vorhies, D. W. (2012). Export marketing strategy implementation, export marketing capabilities, and export venture performance. Journal of the academy of marketing science, 40, 271-289.
O’Cass, A., & Lim, K. (2002). Understanding the younger Singaporean consumers’ views of western and eastern brands. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 14(4), 54-79.
Obadia, C. (2013). Competitive export pricing: The influence of the information context. Journal of International Marketing, 21(2), 62-78.
Palma, E. P., Gomes, C. M., Kruglianskas, I., Kneipp, J. M., da Rosa, L. A. B., & Frizzo, K. (2018). Relationship between sustainable strategies and export performance: An analysis of companies in the Brazilian gems and jewelry industry. Environmental quality management, 27(4), 97-106.
Papadopoulos, N., & Martín, O. M. (2010). Toward a model of the relationship between internationalization and export performance. International Business Review, 19(4), 388-406.
Placet, M., Anderson, R., & Fowler, K. M. (2005). Strategies for sustainability. Research-Technology Management, 48(5), 32-41.
Ramaseshan, B., & Soutar, G. N. (1996). Combined effects of incentives and barriers on firms' export decisions. International Business Review, 5(1), 53-65.
Sengupta, J. K., & Espana, J. R. (1994). Exports and economic growth in Asian NICs: an econometric analysis for Korea. Applied Economics, 26(1), 41-51.
Shamsuddoha, A. K., & Yunus Ali, M. (2006). Mediated effects of export promotion programs on firm export performance. Asia pacific journal of Marketing and logistics, 18(2), 93-110.
Sharma, P. (2004). An overview of the field of family business studies: Current status and directions for the future. Family business review, 17(1), 1-36.
Sousa, C. M., & Bradley, F. (2008). Antecedents of international pricing adaptation and export performance. Journal of world business, 43(3), 307-320.
Sullivan, D., & Bauerschmidt, A. (1989). Common factors underlying barriers to export: a comparative study in the European and US paper industry. Management International Review, 17-32.
Von Weizsacker, E., Lovins, A. B., & Lovins, L. H. (1997). Factor 4: Doubling wealth-halving resource use: A new Report to the Club of Rome.
Wang, X., & Yang, Z. (2008). Does country‐of‐origin matter in the relationship between brand personality and purchase intention in emerging economies? Evidence from China's auto industry. International marketing review, 25(4), 458-474.
Wilkinson, T., & Brouthers, L. E. (2006). Trade promotion and SME export performance. International Business Review, 15(3), 233-252.
Wood, V. R., & Robertson, K. R. (2000). Evaluating international markets: The importance of information by industry, by country of destination, and by type of export transaction. International marketing review, 17(1), 34-55.
Zeriti, A., Robson, M. J., Spyropoulou, S., & Leonidou, C. N. (2014). Sustainable export marketing strategy fit and performance. Journal of International Marketing, 22(4), 44-66. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 276 |