تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 386 |
تعداد مقالات | 2,663 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,487,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,325,571 |
ارائه الگوی مناسب نظام آموزشی و پژوهشی(با تاکید بر دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی ) | ||
راهبرد دفاعی | ||
دوره 21، شماره 81، اردیبهشت 1402 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد شامحمدی* | ||
رئیس | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف ارائه الگوی مناسب آموزشی و پژوهشی برای دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع بر اساس نظریه ابتنائی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق کاربردی- توسعهای است و با رویکرد آمیخته اکتشافی و روش نظریه داده بنیاد (نظریه مبنایی) انجام شد. جامعه آماری در بخش منابع کتابخانهای شامل کتب و مقالات مرتبط با نظریه ابتنائی و در بخش متخصصان، اعضای هیئتعلمی دانشگاههای تهران با تعداد 124 نفر میباشد. نمونه در بخش مطالعات کتابخانهای بر اساس روش نمونه گیری تمام شماری(به علت تعداد کم منابع)، شامل تمام منابع موجود و در بخش متخصصان بر اساس قاعده رسیدن به حد اشباع 17 نفر متخصص و برای بررسی اعتبار یافتهها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 97 نفر نمونه انتخاب شدند. به منظور تدوین الگو از مصاحبه استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی ارائه شده، الگویی است جامع، بومی و دینمحور و ویژگیهای عناصر اصلی آن یعنی اهداف محتوا، دانشجوی معرفتمدار ولایت مدار، اساتید، راهبردهای یاددهی یادگیری، راهبردهای ارزشیابی، خروجی و برون دادها و کیفیت فرایندهای پژوهشی تدوین شد. بر اساس نتایج پیشنهاد میگردد دفتر برنامهریزی درسی، مرکز تحقیقات استراتژیک نظامی، دفتر توانمندسازی اعضای هیئتعلمی و دفاعی و دفتر ارزشیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع دایر گردد و الگو به طور آزمایشی در یک دانشکده مورد اجرا و بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی؛ آموزش؛ پژوهش؛ الگو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 236 |