تعداد نشریات | 15 |
تعداد شمارهها | 318 |
تعداد مقالات | 2,125 |
تعداد مشاهده مقاله | 920,657 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 805,254 |
همافزایی اقتصاد دانشبنیان و دفاع دانشبنیان در جمهوری اسلامی ایران (با رویکرد مطالعه تطبیقی آن با کشورهای منتخب) | ||
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار | ||
دوره 7، شماره 25، آذر 1401، صفحه 123-147 اصل مقاله (781.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید شمس الدین حسینی1؛ امیر ریزوندی* 2 | ||
1دانشیار، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران. | ||
2دکترای علوم اقتصادی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
از نیمه قرن بیستم، دانش به مهمترین عامل تحول در وجوه مختلف حیات بشر بدل شده است، این دگرگونیها در ساحت اقتصاد و دفاع به ظهور الگوهای اقتصاد دانشبنیان و دفاع دانشبنیان انجامید و متعاقباً قدرت ملی سیمای جدیدی یافت. با مدنظر قراردادن نکته فوق، هدف این مقاله فهم تحولات صورتگرفته در عرصه اقتصاد و دفاع در عصر دانایی است تا با تعامل هرچه بهتر میان آنها بر قدرت ملی ایران افزوده شود. مقاله حاضر در چارچوب چندمتغیره رَند که مختص تحلیل و ارزیابی قدرت ملیِ دانشبنیان است انجام شده است. ارزیابی دانشمحوری نیز مبتنی بر روش KAM صورت گرفته است. با ارزیابی شاخصها و مولفهها درمییابیم که باوجود چند دهه سیاستگذاری و ورود اقتصاد دانشمحور و دفاع دانشبنیان به اسناد بالادستی کشور ازجمله برنامههای پنجساله توسعه از برنامه چهارم به بعد، اما میزان تحقق دانشمحوری در بخش اقتصاد و دفاع کشور نامطلوب بوده و کماکان جایگاه ایران در میان کشورهای جهان نامناسب است. همچنین نتایج تحلیلهای کمّی و خروجی برنامههای توسعه در چارچوب روششناختی فوقالذکر، بیانگر آن هستند که تلاشهای صورتگرفته تاکنون عمدتاً بر متغیرهای منابع ملی و توانمندی نظامی بهصورت جزیرهای و جدا از هم متمرکز بوده است، حال آنکه مؤلفههای عملکرد ملی بیشترین نقش را در تبدیل قابلیتهای ملی به توانمندی نظامی و در نتیجه ارتقای قدرت ملی دارند. از اینرو جهتگیری اصلی سیاستها میبایست بر بهبود مؤلفههای عملکرد ملی که نقش حلقه واسط میان اقتصاد دانشبنیان و دفاع دانشبنیان را ایفا میکنند تغییر کند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ اقتصاد دانشبنیان؛ دفاع دانشبنیان؛ قدرت ملی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |