تعداد نشریات | 15 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 2,178 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,011,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 869,077 |
آینده پژوهی برنامهریزی آموزشهای مهارتی مشاغل در ایران | ||
فصلنامه آینده پژوهی راهبردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره سادات حسینی قصر* 1؛ مرتضی علیزاده2؛ عطا الله امیدوار3 | ||
1مربی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، مرکز آموزش مهارتهای پیشرفته ارم مشهد | ||
2مشاور خانواده و کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
3کارشناس آموزش و پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، شناسایی برنامهریزیهای آینده در نظام آموزش فنی و حرفهای ایران به شیوه الگوی هنجاری با توجه به آینده پژوهی مشاغل میباشد. برای انجام این تحقیق، از آمار ده ساله دورههای آموزشی (سالهای1390تا1400) مربوط به مراکز آموزش فنی و حرفهای استان خراسان رضوی استفاده گردیده است. نتیجه بدست آمده، ارائه یک الگوی مناسب برنامهریزی آموزشی می باشد که بر اساس نظر35 نفر از خبرگان این سازمان در مورد 4 سناریوی مطرح شده در این زمینه می باشد. به عبارتی از دیدگاه خبرگان طبق سناریوی شماره1 بیشترین مطلوبیت پیش بینی آینده به این سمت و سو گرایش دارد که ارائه آموزشهای مهارتی مرتبط با نیاز بازار، باعث تنظیم عرضه و تقاضا بر اساس سازو کارهای بازار کار خواهد شد و در روند رسیدن به مشاغل رو به افزایش تا سال1404 در ایران اثر مثبت خواهد داشت. همچنین طبق سناربوی شماره2 پیش بینی می گردد که ارائه آموزشهای مهارتی مرتبط با نیاز بازار، باعث تسریع فرایند منسوخ شدن مشاغلی که دارای نرخ تغییرات پایین و کندشونده می باشند، از چرخه بازار کار خواهد شد. همچنین پیش بینی می گردد که طبق سناریوی شماره4 ارائه آموزشهای مهارتی غیرمرتبط با نیاز بازار، باعث کند شدن روند دستیابی به مشاغل مورد نیاز جامعه گردد و طبق سناریوی شماره3 ضعیف ترین پیش بینی در مورد آموزشهای فنی و حرفه ای به این صورت است که ارائه آموزشهای مهارتی غیرمرتبط با نیاز بازار، باعث ابقای مشاغل قدیمی و منسوخ شده و عقب ماندگی در سطح منطقه ای گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پژوهی مشاغل؛ برنامهریزی آموزشی؛ برنامهریزی هنجاری؛ آموزش فنی و حرفه ای ایران؛ آموزشهای مهارتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |