تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,635,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,467,899 |
رهیافتهای پژوهشی در برنامههای آموزش و توسعه عصبیشناختی منابع انسانی | ||
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زرگران خوزانی* 1؛ حامد دهقانان2؛ وحید خاشعی ورنامخواستی3؛ سید مجتبی محمود زاده4 | ||
1دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت بازرگانی ،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
بهکارگیری ابزارهای عصبیشناختی در مدیریت و سازمان به نتایج فوقالعادهای منجر شده است. توسعه منابع انسانی یکی از اهداف متعالی در تحقق اهداف سازمانی است. هدف پژوهش کنونی ارائه الگوی آموزش و توسعه عصبیشناختی منابع انسانی است. با استفاده از روش مالتی گراندد تئوری مرور نظاممند پیشینه پژوهش بهصورت فراترکیب و مصاحبه با 21 خبره به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انجام شد. رهیافتهای عصبیشناختی در توسعه منابع انسانی مشتمل بر 73 مفهوم و 18 مقوله در 6 دستهبندی ارائه شد. در این پژوهش علل و پیشرانهای بهکارگیری عصبیشناختی در توسعه منابع انسانی بهصورت خرد و کلان بررسی شد، مقوله محوری شامل مدیریت استعداد عصبیشناختی و توسعه فردی، مفهومسازی شد و عوامل مداخلهگر بهصورت چالشهای اخلاقی، انسانی، ابزاری، محیطی و سازمانی شناسایی شدند. مطابق با نظر خبرگان راهبردهایی در سه سطح فردی، سازمانی و ملی تنظیم شد و پیشبینی شد که الگوی آموزش و توسعه عصبیشناختی منابع انسانی به پیامدهایی در نظریهپردازی، خودآگاهی عصبیشناختی و توسعه عصبیشناختی سازمانی بیانجامد. درنهایت و با در نظر گرفتن تحولات سریع فناوریهای سازمانی، روندهای آتی در سه دسته همگرایی فناوریها، مطالعات بینرشتهای و تغییر پارادایم دستهبندی شدند. خبرگان تأکید کردند که استفاده تدریجی از ابزارهای عصبیشناختی توسط کارشناسان و مشاوران توسعه منابع انسانی، تخصیص بودجه در سطح سازمانی و ملی برای انجام و حمایت از تحقیقات بینرشتهای و ایجاد آگاهی و دانش برای انجام تحقیقات بهصورت حرفهای و تکرار آن قبل از تعمیم از مهمترین اقدامات در برنامههای آموزش و توسعه عصبیشناختی منابع انسانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه منابع انسانی؛ علوم عصبی شناختی؛ عصبی شناختی سازمانی؛ مالتی گراندد تئوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 |